• Minion

Byta bajsblöja

Jag tvättar i handfatet med vatten och byter alltid blöja antingen på en filt på golvet eller en handduk på soffan (har aldrig ens ägt ett skötbord trots fyra barn :P) och sen gör jag ett litet paket av blöjan innan jag lägger den i en hundbajspåse före slängning Drömmer Kan ibland använda oparfymerade tvättservetter till små blötfisar, men annars är det alltid handfatet som gäller.

Alla har ju olika sätt att byta bajsblöja på. Vissa använder sig utav tvättlappar och byter på ett skötbord i badrummet osv. Nu är jag lite nyfiken på hur andra gör med blöjbytena Glad

• Svar på tråden Byta bajsblöja
  • Orkide

Jag har ett skötbord i sonens rum och där byts alla bajsblöjor om det inte läckt igenom. Vi använder operfymerade våtservetter för att tvätta bort bajs. Blöjan rullas ihop till ett paket och slängs i papperskorgen. Har bajset läckt igenom ställer vi honom i badkaret och sköljer av honom.

• Mitarashi

Byter på skötbord i badrummet och använder "torra" tvättlappar, rapsolja och vatten :) blöjorna viks till paket och kastas i blöjpåsen i badrummet.

• emelielj

Vi gör precis som orkide beskriver!

Fast nu börjar han bli för lång för skötbordet så snart får jag hitta något annat favoritställe.

• scaras

Vi har skötbord i badrummet (bekvämast så när man har lite taskig rygg, annars funkar ju sängen/golvet lika bra) Torkar ofta med våtservetter om det inte är så mycket som fastnat på rumpen, är det mycket tar vi torra servetter först och sen torra med vatten o barnolja på. Rullar ihop blöjan o kastar i blöjhink.

En liten undran till er som tvättar barnet i handfatet, hur gör ni, hur håller ni barnet? Hur länge går det att göra så? Kom nog aldrig på nått bra grepp när lillan var liten och nu när hon är snart ett finns ju inte en chans i världen att hon skulle vara stilla under rinnande vatten liksom, det ska man ju leka i. Tungan ute

• äsch

Så kommer väl jag här då som rabiat EC-morsa och säger att jag avskydde bajsblöjor så ungen fick bajsa i toan istället och sedan tvättade jag av i handfatet. Smidigt. Fast jag kanske borde tillägga att jag inte hörde talas om EC förrän efteråt.

• Mercurialis

Byter blöjor på skötbordet i badrummet.  Använder torra tvättlappar, som blöts, för att torka rent. Bajsblöjor lägger jag i en hundbajspåse och slänger den genast i soptunnan utanför huset. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FlitigaLis

Skötbord i sonens rum. Använder våtservetter, han ligger helst på magen. Sen slänger jag bajsblöjan i sopphinken vid skötbordet och sen byter jag påsen och går ut med bajspåsen.

Ni som tvättar i handfatet, då måste man ju tvätta handfatet efteråt varje gång. Måste gå åt mycket rengöringsmedel.

• Apopan

Skötbord i badrummet.
    Om bandet är kletigt så blir det till att badda och tvätta av i handfatet eller duschen. Om det är hårt så tar jag och blöter en tvättlapp eller papper med pyttelite parfymfri tvål för att sedan ta med bara vatten och sedan torka torrt.
    Blöjan viker jag ihop och lägget i en liten papperskorg med lock, vilken vi tömmer varje kväll... Smart det där med hundbajspåsarna dock, det har vi alltid ett överflöd av hemma ju!

• Apopan

bandet: barnet, iphonen tyckte fel :P

Och som svar på två frågor angående att tvätta i handfatet:
    Min son är tio månader och är inte stormförtjust i vatten (bättre nu än förr) och är van att bli baddas i vatten. Tar alltid honom till kran när han har ätit t.ex istället för att syssla med våtservetter, papper osv. Är lite miljötänk från vår sida. Så en kan hålla honom lite hur som, han håller sig lugn och är sammarbetsvillig.

Handfatet görs rent med såpa som alltid står vid kanten, och så görs en ordentligare rengöring någon gång i veckan. Har aldrig varit ett problem med skitigt handfat eller ont om tid att göra rent efter varje gång, speciellt inte nu när han är äldre. Det mesta hamnar ju direkt ner i avloppet också, en får ju ta bort den där grejen innan som täcker för utloppet (vad den nu heter)

Svar på tråden Byta bajsblöja