fröken på Mårbacka skrev 2012-10-24 08:00:34 följande:
Vi har Jösta och Johan, och Junior börjar förskolan, samt Prinsessan Kristalla. Treåringen gillar Juniorböckerna... sådär. Kristalla är hon för liten för.
Jag gillar tanken, och vill verkligen gilla böckerna, men... Juniorböckerna är fulla av dåliga nödrim, och rytmen är väl inte den bästa. Prinsessan Kristalla är ganska träig och styltig, och väldigt väldigt pk.
Jag har inte läst alla Vem-böckerna, men Vem är var är den enda jag har stött på Kanins båda mammor i. I Vem sover inte dyker "Kanins mamma" upp, men inget om att det är Kanins egna mamma.
Olika förlag har en hel rad bra böcker både ur hbtq-perspektiv och genusperspektiv. Lolly har två pappor, till exempel.
Det finns en lista någonstans. Hänger du i gruppen för regnbågsföräldrar? Den kan finnas där. Jag ska luska lite.
Det är absolut inte nödrim i Jösta och Johan, det är en form av rim som kallas ljudrim, typ såna rim som är i låttexter. Själv älskar jag dem eftersom de är mycket mer spännande än rim av typen mor - ror, osv... Det blir nästan som en vers, poesi, när man läser! :)
Men så finns det såklart dem som inte är vana vid sådana rim - och läser man dem inte i ett flöde så blir det kanske lite stakigt för barn att lyssna till. Men då följer det ju med ljudbok i boken som man kan sätta på! De barn jag läst för älskar boken, och de andra böckerna i serien! :)