• qosmo

Hjälpt med allt om ersättning!!

Hej!

Det är så att jag pumpar det jag kan och ger min lilla dotter. Men nu måste ja ge resten ersättning eftersom det inte räcker.
    Har köpt hem semper 1.

Det jag gör är å lägger vatten i en vatten kokare å ställer sedan det i kylen. Sen när jag ska använda det så blandar jag pulver och värmer sedan. ÄR detta okej att göra så? Eller ska det göras på andra sätt??
    Finns det enklare sett??Tycker alla säger olika.

Undrar också hur mycket era 1 månaders bebisar har lr äter varje dag?
    Min lilla brukar få mellan 100-130 var 2-3 timma. Hon vill ha mat jätte ofta :S det är itne ofta hon klarar 4 timmar..
    Så håller de på stort sätt hela dygnet..
    Borde jag öka lite varje gång ja matar istället lr va tycker ni?? Problemet är bara att hon somnar till i slutet hela tiden..så vet inte hur ja ska få i henne mer.
    Men känns som hon borde ha mer nu när hon är en månad. Eller? Kanske är för mycket mat?

Tack på förhand för era svar =)

• Svar på tråden Hjälpt med allt om ersättning!!
  • Jojjanna

Jag kokar vatten i vattenkokaren.

Sen fyller jag flaskan med 80 ml kallt vatten direkt från kranen och fyller på med 40 ml kokt vatten. Sen häller jag i pulvret och skakar.

Det är smidigt och blir rätt temperatur direkt.

Min dotter har inte blivit dålig pga att jag inte har kokt allt vatten. Det blev hon inte på campingen i somras heller då vi tog vatten direkt från kranen som sitter utomhus..

När jag ska iväg tar jag med en liten ståltermos med kokt vatten + en flaska med kranvatten och så går det smidigt att blanda vårt man än är.

• Snow Crash

Det är en gammal myt att spädbarn ska äta var fjärde timme! Ge henne så mycket (eller lite!) hon vill ha, så ofta hon vill. Så som hon äter nu låter ändå som rätt stora och glesa portioner; min åt 60-80 ml med 1-2 tim emellan i den åldern.

Jag tror jag kokade vattnet första tre månaderna. Kokte en kastrull vatten varje morgon och hade i en kanna i kylen. Värmde vattnet i mikron till lagom temp och sen i med pulver. Var vi ute hade jag en termos med lite varmare vatten (det var vinter och kallnade fort när man blandade) och pulver i en vällingdoserare.

• qosmo

Okej aldrig hört någon som blandar vanligt vatten med kokat! Men va bra att de gick bra iaf!
    Hur vet man när de är rätt temperatur?
    Läste att sempers ska vara 70 grader..
    Men hur skjutton ska jag veta när de är de?
    Jag gör ju också så att ja kokar vatten å blandar sen å värmer i micron..men då värmer ja de bara så de blir bra för henne..
    Lr ska man värma så de blir jätte varmt först å svalna ner den sen?
    ÄR det jätte farligt om de inte är rätt grader??

Är det även okej att blanda min mjölk med lite ersättning? eller måste man ge dom i varsinn flaska? borde väl gå att blanda?:S
    Har försökt googla om detta men hittar inga direkt bra svar..

Okej då är de väl bara för mig att ge henne mat när hon vill ha då antar jag..bara jobbigt för alla säger att jag ger henne så mycket :S

Tack för svaren :D

• Gladskit

Du märker om pulvret löser sig eller ej, har du för kallt vatten så kan det blir klumpar.
    Vi kokade också vatten som vi sen hade i kylen. Blandade med pulver och värmde i micro.
    Vi använde Nan (Semp blev han dålig i magen av) och det löste sig bra även med kallt vatten.
    En period hade vi även färdigblandad ersättning i kylen som vi tog av under dagen. Vi kokade vatten, blandade och kylde ner. Vet att det står på paketet att man INTE får göra så men vi var inlagda på Astrid Lindgren drygt en vecka, och där stod kannor i kyl. Så om de gör så där med små prematura och sjuka bebisar så kan väl vi göra det hemma resonerade vi. Och det var inga problem.

• Cornellia

Vi blandade kokat och kallt vatten. Enklaste sättet att se om temperaturen blir bra är väl att smaka själv? Det ska väl vara typ 37 grader?

• Cornellia

Enda anledningen att koka vattnet är väl att man inte ska använda varmvatten från kranen, eftersom ledningarna då kan ha fällt ur koppar? Egentligen vill man väl inte ha kokat vatten, utan kallt vatten som värmts till ät temperatur?

• Lyckligajag78

Efter att ha flaskmatat ett tag har jag kommit på att man kan förbereda med ca 70% kallt vatten och hur mycket pulver man nu ska ha, rör om och ställ i kylen.

När du sedan ska värma, tryck igång vattenkokaren som bara har lite vatten i (ska ju gå fort)! Ta ut ur kylen och fyll på med resterande 30 % vatten, skaka, klart. Tar jätteliten stund.

Vet att man inte ska förbereda och ha för länge i kylen, jag brukar bara förbereda så att det är klart nästa måltid. De gjorde ju så på bb.
    Hur snabbt och smidigt som helst Glad 

• Bling1975

Jag har en pulverdoserare som jag använder ibland. Då behöver man inte stå och räkna skopor på morgonen när man är trött. Sedan kör jag kallvatten från kranen som jag kör 25 sek i micron så det blir lagom ättemp (olika längd beroende på mängd och micro) och skakar sedan i pulvret.

När jag är på stan har jag en termos med hett vatten och en flaska med kallt.

Vill man koka vattnet är det lätt att ta det kalla färdigkokt från kylen istället. Men man bör vänta med pulvret tills vattnet är värmt och det är dags att äta.

Alla barn äter olika, vissa ofta och lite, andra sällan och mer. Ge ditt barn så mycket och ofta som hon vill. När hon alltid äter upp allt är det dags att öka på mängden i flaskan. Undantaget är väl om hon inte går upp som hon ska, då kan man få väcka för mat. Att massera lilla handen under måltiden fungerar ofta.

• Lilia

Jag blandar vatten och pulver i flaskan. Sedan ställer jag den i micron några sekunder.

Svar på tråden Hjälpt med allt om ersättning!!