Helt ljudisolerande fönster?
Orkar inte ringa runt alla tillverkare så jag frågar här istället. Finns såna fönster,d.v.s fönster som helt tar bort ljud utifrån? Finns det får de kosta 100000:-,det skulle det vara värt för att få sova!
Orkar inte ringa runt alla tillverkare så jag frågar här istället. Finns såna fönster,d.v.s fönster som helt tar bort ljud utifrån? Finns det får de kosta 100000:-,det skulle det vara värt för att få sova!
Tja, vill du bli av m ljudet helt o kan spendera hur mkt som helst så javisst. Annars så rekomenderar jag dig att packa om dina fönster samt byta eller lägga till en sk ljudlamell i dina fönster. Gör en jävla skillnad, gjort det väldigt många gånger & alltid blivit lite förvånad över hur bra d funkar.
Ingen mening satsa på våra gamla dåliga fönster utan i så fall blir det nya hur som helst. Frågat runt och tydligen finns det såna som ska vara rätt så ljudisolerande. Frågan är vilka ljud och vilken styrka. Detta ljud skär genom väggar,märg och ben!
Inte? K, har gjort byten i gamla bågar likväl som nya, resultatet beror mkt på förutsättningarna. Jobbar som glastekniker men du ger väldigt lite o gå på för ngn som vill ha hjälp. Helt tyst & pris spelar ingen roll?
De som finns funkar så att d är två glasskivor som är laminerade med en ljudabsorberande plastfilm. Den absorberar ett visst antal DB ifrån typ allt ljud.
Vad r det för ljud ni stör er på?
Karm och båge kan vara schyssta även fast de är gjorda 75, glaset kan dessvärre vara värdelöst.
Man byter oftast bara glaset men låter karm och båge vara kvar, är det en silverfärgad metallist i dina fönster?
Dvs har du isolerglas i din kåk eller är det två alt treglas i en båge som går att dela?
Isolerglas ger isf bäst ljudreduktion och du kan ju även be om att få två ljudlameller i isolerglaset för o få d lite overkill. Allt är möjligt med glas,
Ska kolla igenom på jobbet imorrn vilka siffrorna är, kan dem inte inte mer än ifrån "högljutt" till "tystare"
Men jag vågar ändå säga att en enkel stratophone lamell drar bort ca 30decibell
Vi misstänker vindkraftverken,men har inga bevis. Ett ljud som närmast kan liknas vid en gammal telegraf,typ morsealfabetet. Ljudet är inte högt,kan inte mätas utomhus,men skär igenom ALLT,har provat alla öronproppar,pratat med kommunen,gjort allt och kan som sagt inte sova så jag håller på bli tokig!
Våra fönster är vanliga tvåglas man delar med uselt kitt som lossnar bara man öppnar och vinddrag rätt igenom-fusk från början! Dessutom omålade och asfula så vi skulle behöva nya av flera skäl.
Fönsterfirmorna pratade nåt om db och att ju högre db desto bättre isolering. 46 db hade ena firman,tydligen bättre än 38,vi fattar inte hur det funkar? Skulle kosta runt 7000 för två fönster så kostnaden var ju helt okey. Blir runt 60000:- för hela huset i så fall.
Nu har jag inga bra tips här mer än att det måste finnas några superfönster. Jag satt på en föreläsning häromdagen och spårvagnen körde förbi precis utanför fönstret och det hördes inte alls!! Helt otroligt.
Vi har några från Nordic House i lägenheten bytte de hela ramarna och satte in nya, en ljudfälla tar in frisk luft. Skillnaden är enorm (från att inte vilja bo kvar till att det är bra, en motorväg utanför...) och på landet anlitade vi samma firma men har då en extraruta som sätts på insidan på den befintliga fönsterbågen (tänk: röd stuga med vita knutar). Också toppenbra. Nackdelen är att vi nu hör alla ljud inne väldigt bra; fläktar som susar, klockor som tickar, osv.
Ja, inte vet jag. Men du får väl ringa någon fönsterleverantör och diskutera? De är ju proffs.
Alternativt kan ni ju flytta, också. Ibland måste man vidta något sådant, drastiskt.
Om det är mer buller åt ena hållet så att säga, kanske en annan lösning är att flytta sovrummet så att det vetter åt andra hållet.
Ytterligare en metod är att du, likt en zen-mästare, accepterar ljudet...
Tror inte du kommer så värst längre här på FL, det är dags att ringa de där experterna nu på måndag. Det kan ju tänkas att t ex Vägverket (som ibland betalar för bullerfönster till olika hus) kan ha information du kan vara hjälpt av. Då handlar det väl kanske oftast om motorvägsbuller, och inte vindsnurror eller vad det var du sa att du hade. Men någon kommun där det finns en vindkraftspark kanske kan tänkas ha mer information om hur man kommer till rätta med störande buller från vindkraftsparker (eller har något ytterligare tips).
Inatt tjöt det vansinnigt mycket och jovisst blåste det rejält så det måste vara vindkraftverken fast ljudet inte går mäta. De lät inte förr så jag tror nåt är fel på dem,men kommunen lyssnar inte så jag har gett upp den vägen. Vi ska besöka fönsterförsäljare och kolla,läge byta hur som helst fast vi egentligen tänkt vänta nåt år. Koppla bort ljudet är helt omöjligt,jag hör för bra!! Det var tydligen det en audionom kunde hjälpa en med,ge en hörlurar med annat sövande ljud.