• Lilja89

amning som krånglar!

hej! min bebis är nu snart 12 veckor gammal. och amning har funkat jättebra fram tills för nån vecka sen, vissa dagar funkar det jättebra och andra är det rena helvetet! hon vägrar ibland ta bröstet och skriker hysteriskt, det har även hänt några enstaka ggr att hon helt enkelt inte velat äta. det har ibland gått 5-7 tim emellan amningstillfällena, och då har jag försökt flera ggr att få henne att äta, jag har provat att stå, sitta och ligga men hon bara skriker, och när jag tar bort henne från bröstet så lugnar hon sig. känns som jag provat de mesta. mjölken kommer väldigt fort och hon sätter i halsen ibland, men då har jag låtit de rinna ut i en handduk eller ibland pumpat innan amning. jag vet inte vad som kan va fel, jag har tillräckligt med mjölk och jag får ofta pumpa ut överflöd för att lätta på trycket, när hon väl äter så funkar det jättebra! kan hon vara i nån utvecklingsfas som gör att det är därför hon vägrar ibland? eller kan hon känna av ifall jag blir stressad o tycker det är jobbigt? kände för nån dag sen att jag fick nog av amningen och köpte ersättning, men helst av allt vill jag att amningen ska funka! tycker det är himla mysigt!! tacksam för tips

• Svar på tråden amning som krånglar!
  • Marina80

Det är inte ovanligt att sådant händer. Är hon nöjd mellan dom amningarna som krånglar? Är hon det så är hon antagligen nöjd.

Små barn är mycket känsliga för hur du mår. Vet att det är stressande när det blir så men försök att ta det lugnt och ge det lite tid.

• Minion

Min äldsta gjorde likadant runt samma ålder, vet inte riktigt vad det berodde på, men jag ammade honom när han sov den perioden för att han skulle få i sig nåt. Det gick över sen efter ett tag och han ville ha bröstet även som vaken igen. Testat att lirka in bröstet i munnen när hon sover? Sugreflexen går ju igång när dom får nåt i munnen.

Sen ska du nog undvika att pumpa nåt om hon redan håller på att drunkna, eftersom kroppen annars bara fortsätter att tillverka ännu mer mjölk.

• Lilja89

grejen är att jag ibland vaknar på nätterna av att det gör så fruktansvärt ont i bröstet/brösten, och då ser jag ingen annan lösning än att pumpa ut lite bara för att lätta på trycket och få sova. jag vet att ju mer man pumpar desto mer tillverkar man, och jag försöker undvika det i möjligaste mån, men när man vaknar av att det gör ont så ser jag ingen annan lösning.

• Minion

Att handmjölka ur lite grann för att det annars gör ont är ju helt okej :) Men bara precis så att trycket lättar. När brösten spänner så går det signaler till hjärnan om att mer mjölk inte behöver tillverkas, och har man lite för mycket mjölk så är det ju bra.

• Marina80
    Lilja89 skrev 2012-09-30 23:37:43 följande:
    ja, mellan amningarna är hon nöjd.

Då är hon väl helt enkelt inte hungrig. Vid tre månader börjar amningen att stabiliseras och bebisen börjar ofta intressera sig för omvärlden. Nu är det oftast inte bara sova och äta längre.

Går hon upp i vikt som hon skall så hade jag inte försökt tvinga henne att äta när hon inte vill. Hon piper säkert när hon är hungrig.
  • Lilja89

låter bra.. ska försöka tänk mer "barnet äter när det är hungrigt" :)

• tutubi

Det kunde varit jag som skrev din trådstart för 8 månader sedan! Min dotter var precis likadan vid 12 veckor, och jag vill inte skrämma dig men det var hon till och från tills hon blev 6 månader och amningen började flyta på riktigt bra. Det var aldrig så illa som vid 12 veckor dock...

Det jag gjorde var att jag passade på att amma medan hon sov eller var helt nyvaken, och se till att amma i ett lugnt och tyst rum, helst i mörker. Då fungerade det hyffsat i alla fall. Jag lärde mig också att hon inte var hungrig lika ofta som innan och det var därför hon också kunde blir lite "arg" på mig när jag trugade med bröstet när hon egentligen inte var hungrig. Om hon verklige ville ha så åt hon ju :)

Nu är hon 11 månader och vi ammar fortfarande och jag måste säga att jag har SÅ glad att jag kämpade de där 3 månaderna för nu funkar det så bra. Så jag tänker råda dig att kämpa vidare! Det går över Glad
    Det är ju en utvecklingsfas vid 12 veckor och det är alldeles säkert den som ställer till det. 

• Lilja89

okej, jag ska kämpa vidare. dock ska jag inte amma så länge som 11 månader, utan jag ska amma 6mån, så jag är ju halvvägs :)

• tutubi
    Lilja89 skrev 2012-10-01 09:15:17 följande:
    okej, jag ska kämpa vidare. dock ska jag inte amma så länge som 11 månader, utan jag ska amma 6mån, så jag är ju halvvägs :)
    Bra jobbat hittills och lycka till vidare Glad 
  • Antilopen

Om du känner att du har en överproduktion och att brösten ofta spänner, så kan du testa blockamning. Det innebär att man undviker att byta bröst så ofta, utan istället ammar på ett och samma bröst flera amningar i rad. När jag hade överproduktion så ammade jag periodvis 4, 6 eller t.o.m 12 timmar på ett bröst innan jag bytte. Då stabiliserade sig produktionen på bara någon dag och jag slapp gå runt med ständigt spända och ilande bröst. För övrigt håller jag med om att din bebis verkar vara i en utvecklingsfas, det kommer gå över! Dagtid kunde min också låta bli att äta i 5-6 timmar men det tog han igen på natten. Lycka till med fortsatt amning!

• Antilopen
    Lilja89 skrev 2012-10-01 13:43:24 följande:
    tack! ska prova det där med blockamning, låter bra!

Svar på tråden amning som krånglar!