• bettis62

Skiljsmässa

Hej!
    Min skiljsmässa har precis gått igenom. Vi har tagit gemnsamma skulder som han vägrar betala. Allt står i mitt namn. Men dom togs under vårat äktenskap. Han vägrar betala. Till saken hör att han e spelmissbrukare sitter i dag på behandlingshem på kålmården. Vi va gifta i 20 år o han "vad jag vet i dag" spelat hela tiden!!!

Jag har ansökt om en boförrättare. Undrar vad en sån kommer att kostar o vad har jag för schanser att hon dömmer honom till att betala dom gemensamma lånen? Det handlar om 200000 kr.

MVH en förtvivlad orolig.   

• Svar på tråden Skiljsmässa

Finns det andra tillgångar i äktenskapet? Hus bilar mm som är värda pengar? I såna fall ska ju skulderna kvittas mot vinsten.
    Jag gissar att om han är spelmissbrukare och lånen står på dig så har du nog svårt att få honom att betala oavsett om han måste göra det eller inte. För att du inte ska hamna hos fogden får du fortsätta betala lånen och sen kräva honom på pengar via kronofogden. Finns inget att mäta ut finns ju inget att få heller.  

• Ms H

Om lånen står på dig är de väl inte gemensamma?

• Tonårsmorsan
    Ms H skrev 2012-09-29 17:51:03 följande:
    Om lånen står på dig är de väl inte gemensamma?
    Jo, både tillgångar och skulder ska delas vid en skilsmässa om det inte finns äktenskapsförord. (utom studieskulden har jag för mig)
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan

Tyvärr har "Avatarlös" rätt. Du måste betala och sen försöka kräva honom. och jag råder dig till att lägga din energi på att gå vidare i livet istället. Det är otroligt svårt att hålla på och kräva in saker, det finns så många kryphål att det dränerar dig troligen bara på energi. Försök komma till någon typ av uppgörelse eller skuldsanering och gå vidare i livet istället är mitt råd.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Ms H

Så du menar att om jag gifter mig så kan jag ta en massa lån och vid skilsmässa blir hälften av lånen partnerns ansvar?

• Kjell2
    Ms H skrev 2012-09-30 15:29:54 följande:
    Så du menar att om jag gifter mig så kan jag ta en massa lån och vid skilsmässa blir hälften av lånen partnerns ansvar?

Nja - lånen kommer aldrig bli partnen ansvar, så länge de inte är gemensamma eller motsvarande. Däremot kan lånet påverka bodelningen så att partnen indirekt får betala av.
Svar på tråden Skiljsmässa