• zeke74

Fundering på att skiljas

Hej på er skulle vilja ett par råd. Sitter mest hemma och  får ta hand om hus och barn. Hon är högutbildad och jobbar som bara den.
    Vi bråkar inte det känns mest som vi är bästa vänner.
    Vi har det bra men saknar gnistan hon är alltid för trött. Jag vill ha lite action.
    Låter väll mest som jag gnäller men jag vet inte längre vad jag skall göra.
    Ger henne allt utrymme hon behöver men det hjälper inte heller. i sängen i alla fall.
    Försöker göra allt hemma så hon skall kunna koppla av hemma i allafall.
    Nu har detta pågått i ett par år: Vi har en dotter på 3 och hon har två pojkar sedan förr.
    Vi har gått ipar terapi å då blev det bättre ett tag men nu är det samma visa igen bara jobb för hennes del å mer irritation för mig.
    Är lite rädd för att skiljas.  

• Svar på tråden Fundering på att skiljas
  • Improbabilis

Risken är väl att hon kallnat. Om hon är framgångsrik kanske hon inte riktigt fixar hemmamannen som ideal och så.

Ett råd: sluta serva henne. Åtminstone delvis. Ta plats och ta för dig. Gå ut och ta en öl och låt henne fixa middan åt barnen då och då. Markera att du är INTE hennes markservice. Sen kan du försöka hitta barnvakt och gå ut MED henne nån gång.

Åtminstone kommer du att få bättre självförtroende och orka skiljas. Kanske visar hon mer intresse. Vi får se.

PS

Sätt dig och räkna igenom skilsmässans konsekvenser. Så kanske det känns mindre farligt.

• Kjellgren

Är det en överenskommelse ni har att hon jobbar och du är hemma? Är ni båda nöjda med den?

Det blir lätt så att arbetet ger bekräftelse och där känner man sig lyckad och eftertraktad. Hemma finns mest krav och det kan vara svårt att känna sig behövd speciellt om du är irriterad när hon kommer hem.

Har ni några gemensamma drömmar? Något att se fram emot? 

Jobba mycket kan man göra i perioder men man ska inte leva helt separata liv. Frågan är om det är något tillfälligt eller om gnistan är borta och aldrig kommer igen. Att man kan väcka liv i "döda" förhållanden, det vet jag av egen erfarenhet men då ska ni båda vilja hitta tillbaka till varandra och orka kämpa. 

• Anonym (en fru)

Jag låter som din fru - fast jag är ingen höginkomsttagare men har hyfsad lön o jobbar heltid. Maken pluggar.

Skillnaden är dock att vi inte är som bästa vänner. Tyvärr. Utan bråkar o tjafsar om det mesta. Just nu är det akut urdåligt mellan oss. Så den lilla tid vi hittar ihop - bråkar vi..han söker min uppmärksamhet o vill ha närhet. Han märker inte att jag blir skitirriterad över hans klag o negg hela middagen lång. Sedan blir han sårad när jag inte ids gå till honom o ge honom en kram. Jag är vanligtvis en kramig person - men orken räcker inte till. Han har varit missmodig en längre tid och inte kommit ifrån sina negativa tankar. Jag har - dessvärre - blivit rejält avtänd på honom p.g.a. det. Han är deppig - eller värre än deppig - destruktiv o jävlig - jag blir lack o förmår mig inte att ge honom bekräftelse - han blir ännu mer destruktiv.

Oj vad jag pratar på. Hm- behövde visst skriva av mig.

• Anonym (en fru)

Det blir en ond cirkel. Lite som för er också kanske. Jobbar du inte alls?

• Anonym
    Anonym (en fru) skrev 2012-09-29 20:28:24 följande:
    Jag låter som din fru - fast jag är ingen höginkomsttagare men har hyfsad lön o jobbar heltid. Maken pluggar.

Skillnaden är dock att vi inte är som bästa vänner. Tyvärr. Utan bråkar o tjafsar om det mesta. Just nu är det akut urdåligt mellan oss. Så den lilla tid vi hittar ihop - bråkar vi..han söker min uppmärksamhet o vill ha närhet. Han märker inte att jag blir skitirriterad över hans klag o negg hela middagen lång. Sedan blir han sårad när jag inte ids gå till honom o ge honom en kram. Jag är vanligtvis en kramig person - men orken räcker inte till. Han har varit missmodig en längre tid och inte kommit ifrån sina negativa tankar. Jag har - dessvärre - blivit rejält avtänd på honom p.g.a. det. Han är deppig - eller värre än deppig - destruktiv o jävlig - jag blir lack o förmår mig inte att ge honom bekräftelse - han blir ännu mer destruktiv.

Oj vad jag pratar på. Hm- behövde visst skriva av mig.
    Du låter som en riktigt hemsk människa att ha till fru. 
    Din partner är deppig och du gör det bara värre.
    Usch, vidrigt, hoppas han lämnar dig. 
  • Anonym (en fru)
    Anonym skrev 2012-09-29 20:36:13 följande:
    Du låter som en riktigt hemsk människa att ha till fru. 
    Din partner är deppig och du gör det bara värre.
    Usch, vidrigt, hoppas han lämnar dig. 
    Och att du skriver så till mig gör att du nog inte är någon sockerbakelse till fru/man heller

Tro mig, jag har försökt göra honom mindre missnöjd med livet. Deppig är förresten fel uttryck. En som är deppig visar uttryck på att vara ledsen. Han är inte ledsen på det sättet  - han är snarare aggressiv. Och det är inte mitt fel! 

Ibland kan förhållandet få utstå stor prövning som förutom småbarnstiden gör det svårt att hinna med varann. Men vi jobbar på att inte glömma bort varann i vardagen och han fick den där kramen. Trots att han hade betett sig dåligt innan! Han är mycket bättre på att pussas o kramas trots att vi är osams. Jag har svårare för det och är nog mer långsint än han. Men jag har andra kvaliteter som inte han har och det är väl tur att inte båda är långsinta.
  • next2u
    Anonym (en fru) skrev 2012-09-29 21:47:31 följande:
    Och att du skriver så till mig gör att du nog inte är någon sockerbakelse till fru/man heller

Tro mig, jag har försökt göra honom mindre missnöjd med livet. Deppig är förresten fel uttryck. En som är deppig visar uttryck på att vara ledsen. Han är inte ledsen på det sättet  - han är snarare aggressiv. Och det är inte mitt fel! 

Ibland kan förhållandet få utstå stor prövning som förutom småbarnstiden gör det svårt att hinna med varann. Men vi jobbar på att inte glömma bort varann i vardagen och han fick den där kramen. Trots att han hade betett sig dåligt innan! Han är mycket bättre på att pussas o kramas trots att vi är osams. Jag har svårare för det och är nog mer långsint än han. Men jag har andra kvaliteter som inte han har och det är väl tur att inte båda är långsinta.

Bra! Låter som att du förstod att frustrationen inte handlade om dig egentligen utan om den anonymes egna liv. Det du skrev ör ju fullt normala reaktioner på en jobbig situation. Att du också reflekterar över det som du glr skall din sambo vara j****** glad för.
  • Anonym (en fru)
    next2u skrev 2012-09-29 22:00:27 följande:
    Bra! Låter som att du förstod att frustrationen inte handlade om dig egentligen utan om den anonymes egna liv. Det du skrev ör ju fullt normala reaktioner på en jobbig situation. Att du också reflekterar över det som du glr skall din sambo vara j****** glad för.

Tack för dina rara ord!
Svar på tråden Fundering på att skiljas