• Karin09

Trycker, pressar och stönar i sömne. Magproblem?

Min nyfödda dotter (prematur vecka 34, är nu 4 veckor gammal), har problem med magen misstänker jag. Första två veckorna gick bra, men sista två veckorna verkar hon ha ont i magen. Hon skriker inte och "problemet" kommer speciellt när hon sover. Hon ligger då och liksom i sömne vrider sig, stånkar och pressar. Det kommer ibland lite luft och hon är trög i magen, dvs inte hård mage, bara långsam passage och måste använda termomterer för att få igång det. Är det några andra som upplevt sån trycking/pressing? Hur länge varade det? Vad hjälpte? Utäcklar det sig till kolik? Hon skriker inte nu, och är alltid nöjd när hon är vaken eller får mat. Konstigt tycker jag att det bara är i sömne.

• Svar på tråden Trycker, pressar och stönar i sömne. Magproblem?
  • AnnaRoos

Min tjej har varit precis så. Jättejobbig mage! NU äntligen börjar det ge sig, hon är nu 3,5 månader. Förmodligen omogna tarmar. Jag höll på att bli galen ett tag. Men äntligen har det börjat ge med sig :) Måste dock fortfarande hjälpa henne lite då och då med Windi pysventiler. Men håll it, det blir bättre jag lovar! Jag trodde ett tag att det förmodligen blir bättre för alla utom mig. Jag kommer nog ha en bebis med ont i magen för evigt. Men icke :) Så håll it som sagt !

• Karin09

Så bra att höra att du också upplevt detta hos din dotter. Jag har också tänkt att det kan vara omogna tarmar, men så tycker jag det är lite konstigt, för det var liksom inte så de första två veckorna, och så tycker jag hellre det blir värre än bättre.. men framförallt verkar det vara att hon har mycket luft som ska genom tarmen. Pluss att hon fortfaranade är trög i magen..
    Hade ni också det så att det blev värre runt 6 veckor? Jag tänker att det är en form för koliksmärtor. Var det något ni gjorde som fick henne bättre? Hon sov bra 5 timmar i natt, men sen har det varit tryck och press nästa 5 timmar, och det enda som hjälper är att ta upp henne och amma eller om hon får sova på min mage på magen.. och då är det inte lätt att sova själv.... blir utsliten och tycker så synd om henne..

• annox

Känner igen det där! Min pojk blir fyra veckor på lördag, han sover jättebra på nätterna men de tidiga morgontimmarna typ 5-7 stånkas och stönas det mycket. Han verkar sova eller halvsova under tiden så han verkar inte störas så mycket av det, men en annan vaknar ju och får sömnen störd...

• Jen06

Känner igen era beskrivningar, vår lilla är likadan. Hon är 3 mån och håller på så fortfarande. Även en del ont i magen på kvällarna då vi får bära bära bära och snutta.

• Tillalamm

Det känner jag igen. Min son föddes i 33+3 och höll på precis sådär. Han fick ersättning och det visade sig senare att han inte tål komjölksprotein. Vi bytte till Nutramigen när han var ca 2 mån och då blev det mycket bättre.

• Tillalamm

Blev tvådelat av någon anledning...

Vi använde också tempen men kunde sluta med det ett par månader, för vi ville inte att tarmen skulle vänja sig vid det. Vi körde också massage av magen och jag tyckte att det hjälpte.

Nu är han 3 år och har fortfarande en hel del magproblem dessvärre. Men på många växer det ju bort tidigare än så. Håll ut bara:)

Svar på tråden Trycker, pressar och stönar i sömne. Magproblem?