• Anonym

Pappan skriver inte på papper som rör barnet

Jag och mitt ex har legat i tvist om vårat barn länge nu, i flera år, och vi kommer inte överens om någonting.

Ända sen vi gick isär så har pappan vägrat att skriva på alla papper som rör vårat gemensamma barn. Ska de skrivas på så ska det göras på neutral plats, och sen får inte jag röra pappret.
    Han "är rädd" att jag ska förfalska hans underskrift. Han har inga skäl till att tro detta, jag har aldrig gjort det och skulle aldrig göra det, ändå går han runt och sprider rykten på skola osv att jag skulle göra det om jag fick tag på hans underskrift. 

Får han hem papper som rör skola, flytt, fritidsaktivitet, etc, så ber han barnet ge det till mig för att skriva på först, och han hymlar inte med sina skäl.

Vårat barn kom till mig igår och sa:
    "Mamma, du får skriva på det här först innan pappa gör det, för han är rädd att du ska förfalska underskriften annars" 

Han är så barnslig!
    Är det ok att bete sig så här tycker ni? 

• Svar på tråden Pappan skriver inte på papper som rör barnet
  • E Maria

Vad barnsligt.. Nej inte okej.. Tänk om du skulle göra samma sak? Då hade ju inget blivit underskrivet.. Har dock inga bra förslag på hur du ska lösa det.. Har du inget gammalt papper med hans underskrift från när ni levde ihop som du kan visa o säga att om du velat förfalska så hade du gjort det för längesen..? Det skulle kanske få honom att tagga ner?

• Anonym
    YummyMami skrev 2012-09-27 18:44:30 följande:
    Det är inte ok (men det är inte olagligt att vara en paranoid idiot), boka tid till familjerätten varje gång papper ska skrivas under, där diskuterar man ett och annat ju. Förklara sockersött att det är för att han ska få sina vittnen till att det är ok. 
    Familjerätten vet redan om detta. Vi har varit där på utredning, (som slutade till min fördel) där han erkänt att han inte skriver på. Vad mer kan de göra?
    E Maria skrev 2012-09-27 18:47:20 följande:
    Vad barnsligt.. Nej inte okej.. Tänk om du skulle göra samma sak? Då hade ju inget blivit underskrivet.. Har dock inga bra förslag på hur du ska lösa det.. Har du inget gammalt papper med hans underskrift från när ni levde ihop som du kan visa o säga att om du velat förfalska så hade du gjort det för längesen..? Det skulle kanske få honom att tagga ner?
    Jag tänkte detsamma! Tänk om jag gör likadant? Ibland har jag lust att göra det bara för att visa hur barnsligt det är, men jag vill inte att barnet ska bli mer lidande än redan.
    Jo, jag har gamla underskrifter, det vet han om. Men det hjälper inte....

• Anonym

Dr Phil brukar säga "Do you wanna be right or do you wanna be happy" och "Every situation needs a hero".

Säg till barnet leende att det verkar ju lite stolligt men att det inte är något att bråka om, skriv under pappret och skicka med det till pappan. Är det som du säger så vet nog även barnet att det gäller att välja sina fighter, och det kan bli er gemensamma strategi. Vet flera som har det så. T ex att kramas hej då runt hörnet innan överlämning för att den andra inte tål att man har en bra och egen relation till barnet etc etc.

• Anonym

Att han inte vill att barnet ska flytta eller gå en aktivitet är inte samarbetsproblem.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-27 22:54:41 följande:
    Att han inte vill att barnet ska flytta eller gå en aktivitet är inte samarbetsproblem.
    Att inte skriva på papper är samarbetsproblem. Sen är det ju så att när man flyttar inom staden och han har godkänt det tidigare men inte gör det i papper till skattemyndigheten, då är det samarbetsproblem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 08:58:35 följande:
    Att inte skriva på papper är samarbetsproblem. Sen är det ju så att när man flyttar inom staden och han har godkänt det tidigare men inte gör det i papper till skattemyndigheten, då är det samarbetsproblem.
    Att vilja vara den som skriver under pappret sist är inte att vägra, om än frustrerande. Att inte skriva på om flytt är att lägga in sitt veto och få utrett om folkbokföringen kanske ska flyttas till en själv i stället. Skattemyndigheten gör en utredning och kommer med ett beslut, du kan släppa det. Som någon sa, det är inte olagligt att vara störd även om jag sannerligen vet att det inte är kul när man är i andra änden.

Ibland är det ens fel att två träter, men - It takes two to tango. Sluta dansa med när han "bjuder upp". DO you wanna be right or do you wanna be happy?  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 17:23:32 följande:
    Att vilja vara den som skriver under pappret sist är inte att vägra, om än frustrerande. Att inte skriva på om flytt är att lägga in sitt veto och få utrett om folkbokföringen kanske ska flyttas till en själv i stället. Skattemyndigheten gör en utredning och kommer med ett beslut, du kan släppa det. Som någon sa, det är inte olagligt att vara störd även om jag sannerligen vet att det inte är kul när man är i andra änden. Ibland är det ens fel att två träter, men - It takes two to tango. Sluta dansa med när han "bjuder upp". DO you wanna be right or do you wanna be happy?  

Men om man är störd är man kanske inte riktigt lämplig som förälder. Stäm idioten på vårdnaden säger jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-29 23:00:11 följande:

Men om man är störd är man kanske inte riktigt lämplig som förälder. Stäm idioten på vårdnaden säger jag.
    Raseriet liksom kärleken kan vara blind. Antalet vårdnadstvister ökar och advokaterna skrattar hela vägen till banken.

Äh TS lägg pengarna på något bättre, som en semasterresa med barnet.

Bästa "hämden" är att leva väl.

Livet är kort, barndomen ännu kortare.        
Svar på tråden Pappan skriver inte på papper som rör barnet