• Smultroneet

hur fryser ni in bröstmjölk?

har aldrig fryst in bröstmjölk förut , men nu ska jag bort en hel dag o tjejen ska va hemma med pappan så har lite funderingar om hur man gör på bästa sätt?
    har hört att man kan frysa i iskuber, är det bara "isplastpåsarna" eller går det lika bra o frysa i dom som är av "hårdplast" ? några andra tips?
    måste ja frysa in mjölken direkt eller går det att pumpa ur t.ex under en dag o samla ihop allt o sen frysa in ?
    Hur mycket äter ungefär 1månads bebis per mål?
    tacksam för svar :)

• Svar på tråden hur fryser ni in bröstmjölk?
  • Mimmi77

Jag frös mina i istärningslåda, sen bröt jag loss dom i en stor tupperware låda. Enklast är egentligen att frysa in hela portioner att Tina upp i tex mindre fryslådor med tex 100-200 ml i varje.

• Smultroneet
    Mimmi77 skrev 2012-09-27 12:05:59 följande:
    Jag frös mina i istärningslåda, sen bröt jag loss dom i en stor tupperware låda. Enklast är egentligen att frysa in hela portioner att Tina upp i tex mindre fryslådor med tex 100-200 ml i varje.

okej, men går det att samla mjölk i kylen över 1 dag eller måste man frysa in direkt ? tänkte att de blir så mycket små skvättar ( iaf för min del)
  • Ejin

frys antingen i istärningslådor som du sedan lägger i små fryspåsar.. eller hela portioner i fryspåsar...
    det är super smidigt att tina då nämligen.. skölj hela isklumpen direkt i påsen i kranen o det tina på nolltid...

• Ejin

man ska inte samla små skvättar i samma behållare.. alltså inte t.ex samla upp vid ett tillfälle och sedan hälla på ny varm mjölk senare i den som redan svalnat.. då kan det bildas bakterier...
    Häll i olika behållare under typ en dag så kan du ju hälla ihop det sedan när allt är kallt och frysa.. så gjorde jag o de funkade utmärkt..

Svar på tråden hur fryser ni in bröstmjölk?