Snabbt svar ang Stevia vs Sukrin
Ska till att ställa mig och baka och receptet innehåller sukrin, men jag har bara Stevia hemma. Hur mycket Stevia ska jag ta om receptet säger 1 dl sukrin????
Ska till att ställa mig och baka och receptet innehåller sukrin, men jag har bara Stevia hemma. Hur mycket Stevia ska jag ta om receptet säger 1 dl sukrin????
En knivsudd, typ. Stevia är väldigt sött - vad står det på burken? Brukar vara x200, x350 eller typ x500 sötare än socker..
Fast sukrin är väl också ett sötningsmedel sötare än socker, eller har jag missförstått. Kanske bara får blanda ihop smeten och sockra på vartefter.
Det beror väl lite på vilken typ av stevia du använder. Jag har en påse stevia hemma och den ska man ersätta med samma mängd som sockret... om du ska ha lika mycket sukrin som socker så kan du läsa på stevia-förpackningen hur du ersätter socker. för då är det samma ersättning till sukrin...=) hoppas du förstår vad jag menar...
Sukrin är x2 sött jämfört med socker (om jag inte missminner mig). Stevia är ju minst x200 sötare.. :)
Green Canderel Stevia
Det står att 1 tsk Canderel = 1 tsk socker
men det är ett lchf-recept så det står inte hur mycket vanligt socker det ska vara.................
Då är det inte "ren" stevia du har, utan en utblandad variant som kan doseras som vanligt socker! Alltså ta en dl om det står i receptet. (Jag har Icas Stevia strö och det är samma där)