• Anonym

Gravid o treo comp

Snälla döm mig inte. Är gravid i vecka 18 o har vid ett par tillfälle tagit treo comp för svår svår huvudvärk/migrän. Jag vet vad som står på FASS o allt d där. Vissa säger man får ta men inte de sista 3 mån, andra säger man får absolut inte ta. Den tredje säger man får ta men minimal dos. Är så rädd jag skadat mitt barn. Någon här som tagit det under graviditet?

• Svar på tråden Gravid o treo comp
  • Anonym

Det finns andra bra medel du kan ta vid migrän när du är gravid, du ska INTE ta treo comp.... ring din läkare och be om annat medel. jag fick citodon istället som funkade jättebra mot min huvudvärk under min graviditet.

• Anonym

Jag ska göra det imorgon. Är det pga blödningsrisken man ej ska ta dem?

• Emmut

Inte för att skrämma dig, men treo är inte rekommenderat vid graviditet för att det innehåller den aktiva substansen kodein, och detta bildar ett ämne som heter morfin (som du kanske känner till), hos vuxna människor är det inte någon farlig mängd men ett foster kan inte bryta ner denna substansen och koncentrationen bara ökar i dess kropp. 

Nyligen dog ett barn i kanada av just detta (dock under amning och inte under fosterperioden), och hade, trots att mamman höll sig till minimidos, en giftig halt morfin i kroppen. (10 ggr mer än vad som rekommenderas som en accepterad dos för vuxna...)

Kontakta läkare för att få ett mer säkert läkemedel.     

• Anonym

Usch jag har löst om det fallet och är så rädd. Men kodein finns ju i citodon oxå. Förstår inte varför citodon då är okej att ta?

• V79

Många får citodon utskrivet under grav mot migrän och även den innehåller kodein så det är inte kodeinet som är farligt med treo comp utan andra ämnen som även finns i vanlig treo. Treo är dock inte bra under grav och ska undvikas fick jag veta av flera olika läkare som jag träffat i samband med min svåra huvudvärk som jag dragits med sen v 10 under denna graviditet utan att citodon är betydligt bättre än tex treo. Vanlig treo innehåller dock inte kodein som nån ovan skrev.

Bf 27/1-13
  • Anonym

V79 vad fick du mot din huvudvärk?

• GeRDiS

Har oxå migrän, har inte ett enda tips på vad du istället kan ta, enligt min dr finns det inga bra läkemedel du kan ta mor migrän, har levt på panodil då jag haft de besvärligt, hatar citodon, blir helt slö och konstig av dem, tanken vad dem då gör med mitt ofödda barn får mig att hoppa!!!

• V79

Citodon då det tydligen ska vara rätt ofarligt, men hade ångest över att ta den från början och pratade med flera läkare och bm som alla var eniga om att det var ett av dom bättre alternativen.

Bf 27/1-13
  • Emmut
    Anonym skrev 2012-09-26 15:52:35 följande:
    Usch jag har löst om det fallet och är så rädd. Men kodein finns ju i citodon oxå. Förstår inte varför citodon då är okej att ta?

Det finns ju även koffein i treo, så det är ju flera "dåliga" substanser.

På FASS står det följande om Citodon (samma sak med treo)  "Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination."

och när jag skriver treo så menar jag såklart treo COMP, eftersom det var denna som nämndes i TS.    
  • Bradbury

Du ska ABSOLUT inte ta treo comp!!! Tala genast med din barnmorska och be om hjälp Du kan få citodon utskrivet.

• Emmut
    Emmut skrev 2012-09-26 16:03:23 följande:

Det finns ju även koffein i treo, så det är ju flera "dåliga" substanser.

På FASS står det följande om Citodon (samma sak med treo)  "Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination."

och när jag skriver treo så menar jag såklart treo COMP, eftersom det var denna som nämndes i TS.    

Finns ju även ett annat ämne som heter acetylsalicylsyra som är blodförtunnande i treo comp, medans i citodon är det förutom kodein, paracetamol som är den aktiva substansen (dvs. samma som i panodil och alvedon)
  • dollface85

Jag tycker det låter jättekonstigt man ska i min mening aldrig ta treo om det inte är nödvändigt har två släktingar som blev beroende av treo båda två för migränanfall samt annan värk. den ena har slutat ta treo efter att fått veta vilket beroendet innebär den andra har fått annan hjälp för problemen. själv tog jag treo som liten under en helg då jag låg med 41 graders feber kombinerad med alvedon o jag fick en nedblodad näsa o det forsade blod under en timme. om man har migrän ska man se till att få riktiga läkemedel istället för att förlita sig på treo som någon självmedicinering. båda mina släktingar mår tack o lov bättre idag. utan treo! o jag kan inte tänka mig att treo är bra speciellt inte när man är gravid också. ts kolla om du kan få annan medicin för migrän.

• Höghus

Du behöver inte oroa dig TS. Jag har svår migrän och jag har under mina graviditeter tagit enstaka treo comp och fått fina friska barn. Anledningen till att man avråder från Treo/Treo comp är dels blödningsrisken samt att det finns en (dock mycket liten) risk att fostret utvecklar hjärtfel. Det absolut klokaste du kan göra är att se till att inte ta några mer mediciner med acetylsalisylsyra under resten av graviditeten. Be din läkare skriva ut citodon/panocod (paracetamol och kodein) som är okej att använda och inte är farligt för bebisen (många många med tex svår foglossning äter maxdos).

• Anonym

Tack för era svar!

Svar på tråden Gravid o treo comp