• Cam82

Kan jag bli barndman trots astma?

Jag vill så gärna söka till räddningsgymnasiet Sandö, jag är behörig att söka förutom att jag har astma, det märks mest när jag är förkyld eller om jag blir allergisk mot katt eller häst.

Är det kört att bli brandman då?

• Svar på tråden Kan jag bli barndman trots astma?
  • Winterfell

Du får inte jobba med rökdykning om du har astma.

• Cam82
    Winterfell skrev 2012-09-26 13:21:16 följande:
    Du får inte jobba med rökdykning om du har astma.

Är det sant? Jag som verkligen ville söka det känns så hopplöst, vill verkligen jobba inom räddningstjänst, polis, ambulans eller brandman, polis är kört då det inte finns utbildning på distans, jag kan inte bara dra iväg då jag har hus och småbarn.

Åh vad hopplöst det känns just nu, vill verkligen utbilda mig och göra något som jag verkligen vill.
  • Fia 28
    Cam82 skrev 2012-09-26 13:27:26 följande:

Är det sant? Jag som verkligen ville söka det känns så hopplöst, vill verkligen jobba inom räddningstjänst, polis, ambulans eller brandman, polis är kört då det inte finns utbildning på distans, jag kan inte bara dra iväg då jag har hus och småbarn.

Åh vad hopplöst det känns just nu, vill verkligen utbilda mig och göra något som jag verkligen vill.
    Ambulansskötare då?
  • Winterfell
    Cam82 skrev 2012-09-26 13:27:26 följande:

Ja, men det säger ju sig självt att astma och brandman inte fungerar ihop.
    Sen måste du räkna in utrustningen också, du ska förutom rök klara av att bära 25 kg extra på kroppen och vistas i  80 graders värme typ. Jag har inte astma men jag har provat på brandmanyrket och jag kan säga att jag hade svårt att andas i testmiljön. Tror tyvärr inte du har en chans där...
  • Cam82
    Winterfell skrev 2012-09-26 13:31:23 följande:
    Ja, men det säger ju sig självt att astma och brandman inte fungerar ihop.
    Sen måste du räkna in utrustningen också, du ska förutom rök klara av att bära 25 kg extra på kroppen och vistas i  80 graders värme typ. Jag har inte astma men jag har provat på brandmanyrket och jag kan säga att jag hade svårt att andas i testmiljön. Tror tyvärr inte du har en chans där...
    Ok även fast jag har lindrig astma?
  • Winterfell
    Cam82 skrev 2012-09-26 13:34:24 följande:
    Det kan jag inte svara på, men det är knappast troligt.

• Cam82
    Winterfell skrev 2012-09-26 13:38:43 följande:
    Det kan jag inte svara på, men det är knappast troligt.

Ok, jag känner att det som jag verkligen vill utbilda mig till inte går att genomföra, nu blev jag depp
  • Fia 28
    Cam82 skrev 2012-09-26 13:41:36 följande:

Ok, jag känner att det som jag verkligen vill utbilda mig till inte går att genomföra, nu blev jag depp
    Sånt är tyvärr livet. Svågern ville jättegärna bli kustbevakare men hade för dålig syn. Ambulansskötare kanske fungerar trots astma?
  • Winterfell
    Cam82 skrev 2012-09-26 13:41:36 följande:

Du, jag vet hur det är. Har också fått avstå från utbildning pga att kroppen inte vill. :(
  • Amber1975

Det är ju naturligtvis jättetrist, men man blir ju lite begränsad när man har vissa sjukdomar. Nu tror jag att det skulle blir omöjligt att klara det fysiska vid astma, men även om det går... tänk ett steg längre. Du har andra personers liv i dina händer och i en rökig, extrem miljö är det lättare att man får astmaanfall. Då kan du inte rädda någon.

Jag har själv diabetes och det är rätt många saker jag inte kan jobba med. Även om jag har väl inställd diabetes, så finns faktiskt risken och jag kan inte ha andras liv i mina händer. Trist, men jag förstår det.

Hoppas att du hittar något som passar dig    

• Elin 885

Brandman vet ej, men som polis (som jag ville söka) så får du inte ha några kroniska sjukdomar.

med tanke på att astma förvärras av "bara" cigarettrök, har jag svårt att tro att det är lämpligt att arbeta med rök.
    rök förvärrar astman...

så jag skulle säga nej, du kan inte jobba som brandman.

• Elin 885
    Fia 28 skrev 2012-09-26 13:30:35 följande:
    Ambulansskötare då?
    numera ska alla som jobbar i ambulansen vara sjuksköterskor med rätt utbildning.
  • Elin 885
    Cam82 skrev 2012-09-26 13:34:24 följande:
    astman blir värre om du utsätter dig för det du inte tål, så som rök.
    likadant med allergi, den blir värre om du hela tiden utsätter dig för det du är allergisk mot.

är man astmatiker är man allergisk mot rök, oavsett hur lindrig eller allvarig astma man har.
  • Elin 885

det är väl rätt självklart att man inte kan utbilda sig till ett yrke där man ska jobba med rök om man är allergisk mot rök?

astma är kronisk luftvägsinfektion, den går aldrig över.

Svar på tråden Kan jag bli barndman trots astma?