Hur bevisar man psykisk misshandel på barn?
Ja, hur bevisar man psykisk misshandel på barn?
Har ett barn med en man som misshandlat mig psykiskt och fysiskt. Vi skildes 3år sedan och barnet var 1,5 år. Eftersom pappan inte varit dömd för något så kan jag inte påstå att han är olämplig som far i en vårdnadstvist. Men hur bevisar jag att även barnet blir psykiskt, känslomässigt misshandlat än idag?
Vi ska ha huvudförhandling om ngra veckor och jag är så frustrerad.
Jag vill ge exempel hur vardagen ser ut för mig och barnet den veckan hon är hos mig.
Jag hämtar på dagis. Leksaker/kläder/ smycken hen haft med sig till pappa är "borta".
Så fort någon av hens fars släktingar nämns får hen ont i magen.
Barnet har lärt sig ljuga för sin pappa för att överleva. Hen har själv sagt det. T ex. "Jag sa till min pappa att jag inte älskar X men det gör jag ändå". (x är min nya make)
" Pappa sa att jag skulle spotta på dig och jag sa ja, men det vill jag inte,ja vill bara berätta vad pappa sa."
"Pappa sa att du är smutsig". "Pappa sa att du förstörde vår familj." "Pappa sa att jag ska säga ´mamma jag vill inte följa med dig hem` men mamma jag vill.."
När vi sen råkar träffas ute och hen är med sin pappa säger pappan högt till hen att hen inte får hälsa på oss.
När hen ser oss numera undviker hen ögonkontakt och vågar inte hälsa längre. Tidigare har hen sprungit till mig när hen sett mig i affären! (Jag menar jag är MAMMA!!) Ska inte mitt barn få hälsa på mig när hen ser mig????
Jag lovar och svär att jag ALDRIG talat illa om pappan inför barnet. Aldrig ens försökt svartmåla honom på något sätt! Har sagt till och med sagt åt hen att "det är DIN pappa och du får älska honom hur mycket du vill"." Bara för att jag och din pappa inte älskar varann betyder det inte att vi inte älskar dig!"
Detta är en bråkdel av hur det der ut för oss...
Hur ska man förklara det på bästa sätt? Hur bevisar man sådant här???