• More

Tappar hår, Metformin?

Jag har pga av min PCO ätit Metformin nu i snart ett halvår,  500x2, men de senaste 2 månaderna har jag tappat extremt mycket hår! Jag har alltid varit tunnhårig så ni kan ju tänka er hur det börjar se ut nu...Enligt min läkare på IVF är detta INTE en biverkning av Metforminet, utan det borde ha motsatt verkan....men vad annars kan det vara? Brist på B12? 

Någon som också tappar/tappat hår av Metformin?? Detta tar ju så hårt på självkänslan och jag är rädd att bli kal snart....Funderar på att sluta helt med Metforminet och se om det blir skillnad.....fast met hjälper mig med så mkt annat, så helst vill jag ju inte. 

Någon? 

• Svar på tråden Tappar hår, Metformin?
  • kiriaki

Jag vet ingenting om PCO eller denna medicin men tog mig friheten av googla runt lite pa amerikanska siter och det verkar onekligen som att det kan finnas ett samband mellan medicinen och det faktum att man tappar har, de flesta lakare verkar dock pasta att dej ej har ett samband.. Jag tror att dom ljuger...

"One possible side effect of taking a medication called Metformin is hair loss. In fact, it is sometimes prescribed by doctors to treat patients suffering from a medical condition called hirsutism.  This causes excessive hair growth and is often one of the unpleasant symptoms of PCOS or polycystic ovary syndrome."

http://www.metforminfaq.com/does-metformin-cause-hair-loss/

• kiriaki

Det star aven pa fass.se att metformin kan i sallsynta fall paverka upptagningen av B12 i kroppen och att det i undantagsfall kan ge problem

• More
    kiriaki skrev 2012-09-26 04:00:54 följande:
    Det star aven pa fass.se att metformin kan i sallsynta fall paverka upptagningen av B12 i kroppen och att det i undantagsfall kan ge problem
    Tack för det! Kan ju kanske vara B12 då....Får testa att sluta med met, käka vitaminer och se om det blir bättre. Sen igår har det också börjat klia på hårbotten där bak.....kan ju vara att det är torrt. Men det rasar fortfarande. 
  • kiriaki
    More skrev 2012-09-26 12:27:33 följande:
    Tack för det! Kan ju kanske vara B12 då....Får testa att sluta med met, käka vitaminer och se om det blir bättre. Sen igår har det också börjat klia på hårbotten där bak.....kan ju vara att det är torrt. Men det rasar fortfarande. 

Verkar som det! Men jag tycker att det verkar markligt att lakarna fornekar att det orsakar haravfall nar det klart och tydligt star pa en del hemsidor att manniskor som lider av extrem harvaxt far Metformin for att det orsakar haravfall!
  • More
    kiriaki skrev 2012-09-26 20:52:24 följande:

Verkar som det! Men jag tycker att det verkar markligt att lakarna fornekar att det orsakar haravfall nar det klart och tydligt star pa en del hemsidor att manniskor som lider av extrem harvaxt far Metformin for att det orsakar haravfall!
    Ja, verkligen konstigt. Antagligen är det inte en tillräckligt "känd" orsak än för att det ska få stå med på fass. och för att läkarna ska kunna fastställa det. Eller nåt.
Svar på tråden Tappar hår, Metformin?