• Tjadden

Glömsk tonåring

Hej!
    Min son som snart fyller 15 är ruskigt glömsk och oorganiserad. Han är en intelligent och aktiv pojk och han vill själv förbättra sig men saker blir av olika anledningar ogjorda/bortglömda i stort sett varje dag. 
    Jag har bara inga bra ideer på HUR han ska träna/förbättra sin ordning?

Tyvärr har jag själv alltid varit en slarver och jag fick en massa problem på grund av det, problem som jag vill att junior ska slippa. 

Tar tacksamt emot alla tips och förslag på metoder för att träna? Vi provar nu "gör saker direkt" och "skriv upp i en bok". Två bra metoder för att minska eländet men inte felsäkert. 

PS. ber om ursäkt om detta ämne redan avhandlats men jag hittade inget så därför startar jag en ny tråd. ds

• Svar på tråden Glömsk tonåring
  • Christina38

Känner igen mej i dej.Glad Jag har en dotter som blir 15 i januari. Vi föräldrar hjälper gärna till så mycket att det blir  för mycket. Mitt tips är att sluta komma ihåg alla saker åt honom. Släpp på måsten. Till slut kommer din son att börja planera för sin dag själv. Man kan prata om vad som ska göras under dagen, te.x. aktiviteter läxor kanske väcker det då en tanke. Lycka till

• Tjadden

Hej Christina!
    Tack för din synpunkt. Jag har börjat göra precis det som du föreslår. Han får ta konsekvensen av sin oordning. Jag har lite kämpigt med denna metod och balansen med min nya sambo (som försöker tjata in minnet hos junior) men jag tror nog vi kan lösa den delen.

Dock undrar jag om det inte finns någon riktigt bra livsadministratör som har tips på rent praktiska åtgärder för att minska glömskan? Hur gör ni som har full koll och organisation i livet? Finns det något tips ni kan lära ut som jag (med min inbyggda oordning) inte vet om?

• yrrol 111

Ett tips är att använda mobilen, sätt alarm som påminelse för viktiga möten eller andra saker som inte bör glömmas. Skriv in i kalendernpå mobilen, knäpp kort på skolchemat så att det finns tillgängligt i mobilen, lätt att se vilka böcker som ska med hem eller till skolan.

• Nintendo

Har han en Iphone? I så fall, skaffa Week Cal. Det är en kalender-app som är jättebra för oss tankspridda. Har man en Mac-dator är iCal super! Båda är gratis. Där kan man lätt få en bra översikt på alla inplanerade saker och går att färgkoda (jag har tex lila för saker hemma, blå för skola/arbete, gul för vänner osv). Finns säkert massor med bra kalendrar för Android också. Har man lättare för att ha det mer "fysiskt" så skaffa en vanlig kalender som han kan bläddra i. En whitboard på väggen i rummet är också bra för att påminna om veckans göromål. Post it-lappar på utvalda ställen funkar för vissa (själv lyckas jag se förbi dom tyvärr).

Se till att få in rutiner. Samma sak varje dag! Då går allt per automatik efter ett tag.

Det var några tips från en annan yrpotta! :)

• Tjadden

Yrrol och Nintendo; Tackar, ja jag har själv funderat på hur man ska kunna använda telefonen på bästa sätt. Week Cal kommer att rekommenderas, tackar. Gillar även iden med fotografier på scheman och andra viktiga saker, bra tips båda två, tack. 

Ovanstående tips är mkt bra (tyvärr kommer det ett men nu) men jag letar vidare efter metoder att träna bort glömskan (inte direkt träna minnet, för där går det bra). Jag ska förklara närmare hur jag menar. Sonen fick skjuts till skolan i söndags och hade med sig mat för veckan. Maten glömdes först hemma men vi (ja, vi, ihop liksom) kom på, men sen när vi kommer till skolan glömdes maten kvar i bilen istället.

Absolut inte viktigt nog att ha i kalendern eller på ett fotografi men otroligt onödigt och inte särskilt trevligt att ha gammal mat glömd i bilen.

Som sagt ovanstående tips är mkt bra för att förhindra att glömma skolarbete, möten, matcher etc av lite större vikt men hur kan jag hjälpa honom att träna bort glömskan? små saker som att glömma plocka bort i köket, släcka utelampan på morgonen eller bara tömma kattlådan på morgonen? Fast nu när jag skriver det kanske allt kan gå in i kalendern och ge mer utrymme i skallen på honom? Vi komme rge det ett försök i varje fall, men om någon har något träningstips utöver ovanstående skulle det uppskattas. 

Svar på tråden Glömsk tonåring