• lindis

Skulle ni låta ert barn gå på dagis med höstblåsor?

Om ert barn har höstblåsor, skulle ni låta det gå på förskola eller skulle ni vara hemma tills allt är borta?
    jag har varit hemma i 4 dagar med dottern och undrar bara hur andra resonerar, av ren nyfikenhet

Hon har inte feber, är pigg och leker för fullt, äter bra. Har inga blåsor i munnen men några 3 runt mun och på ben/ljumske som är av större slag.  

• Svar på tråden Skulle ni låta ert barn gå på dagis med höstblåsor?
  • kmp

Innan blåsorna torkar är de extremt smittsamma.

Jag skulle inte utsätta de andra barnen på dagis för det....

• NinaP

Min son fick höstblåsor för ett par veckor sedan de bara ploppade upp på ett par timmar och jag fick hämta honom på fsk. Väl hemma blev han himla ledsen och fick lite feber, men redan dagen efter var de påväg att torka, på 3e dagen var de helt torkade, han mådde bra och vilade upp sig. Så han fick faktiskt gå tillbaka till fsk 4e dagen efter att de dykt upp. Men de hade ju torkat då som sagt.

• MissMurrig

se.babycenter.com/baby/health/handfootmouth/ Ditt barn kan gå på dagis när han eller hon mår bra i sig själv igen, även om inte alla blåsor har läkt. Om ditt barn mår dåligt eller har mycket ont är det bättre att stanna hemma. Vet inte själv vad som är rätt, men nunnan har varit hemma i 5 dagar och prickarna började komma för 6-7 dagar sedan, men vi förstod inte vad det var då. Så han borde ju kunna gå tillbaka. Det smittar ju mest innan det bryter ut och precis i början... Vi går se vad de säger imorn på dagis.

• lindis

Nä jag håller med er, jag ville bara höra lite eftersom jag hört så olika.. Dottern fick vara hemma till alla prickar var torkade. Vi var på vårdcentralen och läkaren sa att så länge det finns blåsa som är vätskefylld ska barnet vara hemma, men om prickar är kvar men torkade så är det okej att gå, förutsatt att barnet är friskt i övrigt och har ork. Min dotter kliade inte på dom så det var ju skönt att hon inte var alltför besvärad av dom.. Vi gick till läkare mest för att utesluta vattkoppor.

• Dr Mupp

Nej självklart inte, bara egoistiska svin lämnar smittande barn på dagis. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Norrskenet

Var just hemma för detta. Barnet var hur pigg som helst, åt, lekte mm utan problem. Men var hemma med honom tills blåsorna torkat ut.

• Självklartabc

Barn som har barnomsorg eller går i skolan kan vara där om barnet orkar vara i en barngrupp och delta i de vanliga aktiviteterna. Smittan sprids lätt i hela barngruppen och är svår att undvika eftersom en del barn inte får några symtom. Barn med blåsor, som för övrigt är pigga och feberfria, behöver inte vara hemma för att förhindra att smittan sprids.

• Harvester

När barnet (och jag) hade höstblåsor fick vi på slutet hårda, röda prickar under fötter och på händer. Dessa gjorde ASONT och jag kunde knappt gå så även om de torkat in kan det vara så att man behöver vara hemma.

Svar på tråden Skulle ni låta ert barn gå på dagis med höstblåsor?