Behöver stöd ang skolkande tonåring!
Det finns ganska många speciella omständigheter kring detta, så det känns som att jag inte kommer få rätt råd om jag inte drar bakgrundshistorian..
Min mamma dog för drygt två år sedan, och då flyttade jag ihop med min syster. Hon var då 14 år, och jag 26. Hon hade stora sociala problem, då hon alltid skyddats i enorm utsträckning av mamma. Hon hade inte haft regelbunden skolgång på flera år, och kunde inte ens gå och handla själv i närbutiken eller åka buss när vi flyttade ihop. Vi har tillsammans med BUP jobbat med de här bitarna, i takt med att vi orkat med det förstås. I början var sorgen efter mamma så förlamande.
Hon slutade grundskolan med fyra färdiga betyg, och går nu alltså inte på ett program på gymnasiet, utan på en skola där man läser upp till gymnasiebehörighet (men även kan läsa enstaka kurser på gymnasienivå). Vi har i tre omgångar jobbat med mellanvården via BUP för att stegvis öka utmaningarna för min syster. Givetvis får hon fortfarande ofta obehag inför sociala sammanhang, men det är en helt annan tjej vi pratar om nu jämfört med för två år sen. Hon åker buss till skolan, kan handla själv, kan ta sig ner på stan och göra ärenden själv för det mesta. Hon fyllde 17 i somras.
Enligt min erfarenhet de här åren med henne så är hon extremt ängslig, har alltid varit, och får hon utrymme att backa så gör hon ALLTID det. "Tyvärr" funkar det bäst att vara hård. Hon säger sig önska förståelse och kärlek när hon är deppig och inte orkar skolan. Men det funkar inte, om jag verkar "ok" med att hon missar skola, så gör hon det flera dagar i sträck. Ger jag henne en konsekvens (att vara utan internet till nästa gång hon går till skolan) och visar att jag blir förbannad, så brukar hon resonera jättebra kring varför hon missade skola den dagen och vart det gick fel så att säga, samt att hon går till skolan nästa dag. Hon håller ju självklart inte med om att det har fungerat så, hon blir väl rädd för pressen om ni förstår.
Så jag har valt att bli hårdare och hårdare, för att hjälpa henne. Och för att minska slitningarna inom familjen, min man blir irriterad på min syster när vi bråkar, han tycker att jag som höggravid inte ska ha den stressen. Så jag försöker liksom både hitta min egen grej i detta, och göra både man och syster nöjda med hur jag hanterar saker,.
Skolan syster går på har många personer med liknande svårigheter som min syster har (min syster har behandlats för depression i några år, men är märkbart bättre och funderar på att avsluta både medicinering och samtalskontakt, även om jag tycker man ska vänta med det). Jag har tyckt att min systers mentor varit lite för "snäll". Jag uppskattade det massor i början. Men nu när jag verkligen har jobbat med att vara konsekvent och stå på mig trots energibrist, så blir jag frustrerad när jag hon kan höra av sig till honom och han ok:ar att hon skippar skolan den dan. Mitt jobb blir ju liksom tillintetgjort. På föräldramötet för ett tag sedan så var rektorn tydlig med att de ser allvarligt på bortavaro. Det är bara ok om man är sjuk, och då ska det anmälas till ett speciellt telefonnnummer och det är bara föräldern som kan göra detta. Om ett barn är borta, så ska mentorn kontakta föräldern. Om barnet mår sämre och man behöver se över om schemat ska ändras, så ska det göras i samförstånd. Så långt låter allt jättebra! Men det har ju inte funkat så.
Jag har nu hört av mig till mentorn och bett att få prata lite om hur det här ska fungera.
Jag kan tillägga att min syster har under de här åren trappat upp skolan lååångsamt, hon har ju som sagt inte haft regelbunden skolgång på många år. Nu ska hon vara i skolan varje dag, och det handlar om ca 3 timmar.
Snälla, lite feedback. Hon säger ju allt hon kan för att såra mig och göra mig osäker när jag är "hård". Ska jag fortsätta, eller ska jag bli mjuk och förstående, eller ska jag bara ge upp?? Jag försöker givetvis peppa. Hon vill gärna höra att hon ser bra ut innan hon ger sig iväg på morgnarna, så jag brukar liksom se till att vara glad och peppande, ibland gör jag kaffe åt henne. Det är först när hon missar skola som jag inte längre kan bita ihop, det måste till en förändring. Med en bebis här snart också, så tycker jag det är dags att hon blir skapligt självgående, hon är ändå 17.
Tänker jag galet? Snälla, det är så jäkla svårt ibland.