• Anonym

Interimistiskt yrkande på vårdnad?

Hej.

Hur stor chans har en pappa att få interimistiskt yrkande på vårdnaden? hur lång tid tar det för en sådan process? vad innebär interimistiskt vårdnad?

• Svar på tråden Interimistiskt yrkande på vårdnad?
  • Anonym (Soc)

Om barnet idag bor hos modern och det inte finns nåt som talar för att det är extremt olämpligt att modern har barnet så är det nog svårt att få igenom.

Det betyder att man fattar ett beslut innan det egentliga beslutet (typ)

• Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-09-24 17:23:29 följande:
    Om barnet idag bor hos modern och det inte finns nåt som talar för att det är extremt olämpligt att modern har barnet så är det nog svårt att få igenom.
    Det betyder att man fattar ett beslut innan det egentliga beslutet (typ)
    Glömde skriva att det gäller gemensam vårdnad. Nu: ensam vårdnad.

Pappan vill ha gemensam vårdnad.

Du kan svara på min fråga på nytt och utgå från ovanstående så blir det rätt Skrattande
  • lolliepopsie

Om du får en interimistisk vårdnad,så väger de ofta tungt vid senare förhandling.
    Om de inte finns starka orsaker till att en gemensam vårdnad inte vore lämplig så borde det inte vara så svårt antar jag.
    Har du förlorat vårdnaden eller gett den ensamma vårdnaden till modern?  

• Anonym
    lolliepopsie skrev 2012-09-24 17:48:05 följande:
    Om du får en interimistisk vårdnad,så väger de ofta tungt vid senare förhandling.
    Om de inte finns starka orsaker till att en gemensam vårdnad inte vore lämplig så borde det inte vara så svårt antar jag.
    Har du förlorat vårdnaden eller gett den ensamma vårdnaden till modern?  
    Jag har inget med saken att göra. Ja e bara en nyfiken fröken som ser diverse olika termer och blir nyfiken. Har själv inga barn =)

Mamman får ensam vårdnad om föräldrarna inte är sammanboende har jag förstått?

En pappa kan få interimistisk gemensamvårdnad tills förhandling ägt rum? men vad innebär det? exakt samma sak som alla andra föräldrar som har gemensam vårdnad, exempelvis båda har lika mycket att säga till om vad gäller dagisplats, flytt, barnets journal (läsa) och föräldradagar (båda har rätt att nyttja sina 240 dagar)? har jag förstått det rätt?
  • lolliepopsie
    Anonym skrev 2012-09-24 18:11:07 följande:
    Jag har inget med saken att göra. Ja e bara en nyfiken fröken som ser diverse olika termer och blir nyfiken. Har själv inga barn =)

En pappa kan få interimistisk gemensamvårdnad tills förhandling ägt rum? men vad innebär det? exakt samma sak som alla andra föräldrar som har gemensam vårdnad, exempelvis båda har lika mycket att säga till om vad gäller dagisplats, flytt, barnets journal (läsa) och föräldradagar (båda har rätt att nyttja sina 240 dagar)? har jag förstått det rätt?
    Nej,vårdnaden tillfaller inte mamman enbart pga att föräldrarna inte är sammanboende,det är ett val föräldrarna tar gemensamt i sådant fall.
    Ja,exakt.Man kan få en interimistisk vårdnad tills huvudförhandlingen äger rum,vad jag har förstått dock så ger man en sådan vid akuta fall.
    Jag fick det tex när det handlade om att barnens pappa misshandlade mig och använde sig av barnen för att komma åt mig.Då vart det en "akut" förhandling och då tillföll vårdnaden mig interimistiskt.Dock vägde den tungt vid huvufförhandlingen då hela vårdnaden tillföll mig.
    Men den förälderns som ej har vårdnad har fortfarande rättigheter.

Om man har gemensam vårdnad så har båda föräldrar lika stora rättigheter,precis som du beskriver,flytt,dagisplats etc etc.      
  • Anonym
    lolliepopsie skrev 2012-09-25 09:22:48 följande:
    Nej,vårdnaden tillfaller inte mamman enbart pga att föräldrarna inte är sammanboende,det är ett val föräldrarna tar gemensamt i sådant fall.
    Ja,exakt.Man kan få en interimistisk vårdnad tills huvudförhandlingen äger rum,vad jag har förstått dock så ger man en sådan vid akuta fall.
    Jag fick det tex när det handlade om att barnens pappa misshandlade mig och använde sig av barnen för att komma åt mig.Då vart det en "akut" förhandling och då tillföll vårdnaden mig interimistiskt.Dock vägde den tungt vid huvufförhandlingen då hela vårdnaden tillföll mig.
    Men den förälderns som ej har vårdnad har fortfarande rättigheter.

Om man har gemensam vårdnad så har båda föräldrar lika stora rättigheter,precis som du beskriver,flytt,dagisplats etc etc.      
    Det stämmer inte. Om föräldrarna inte är gifta ska vårdnad skrivas på vid faderskapserkännandet. Mamman har möjlighet att inte skriva på gemensam vårdnad. Det är helt och hållet hennes val.

Interimistiska yrkanden görs ofta då barn är inblandade. Så t.ex kan det handla om en pappa som stämt för att få gemensam vårdnad och som vill hinna ta del av föräldraledighetsdagarna innan de tar slut.

Man har snarare mer skyldigheter som vårdnadshavare men det är kanske olika hur man ser på det.
  • lolliepopsie
    Anonym skrev 2012-09-25 09:28:34 följande:
    Det stämmer inte. Om föräldrarna inte är gifta ska vårdnad skrivas på vid faderskapserkännandet. Mamman har möjlighet att inte skriva på gemensam vårdnad. Det är helt och hållet hennes val.

Interimistiska yrkanden görs ofta då barn är inblandade. Så t.ex kan det handla om en pappa som stämt för att få gemensam vårdnad och som vill hinna ta del av föräldraledighetsdagarna innan de tar slut.

Man har snarare mer skyldigheter som vårdnadshavare men det är kanske olika hur man ser på det.
    Där anser jag att du har fel.
    Jag som mamma kan inte neka till gemensam vårdnad,pappan har rätt till vårnad han med!
    I annat fall så blir det en förhandling av det.Men det kanske är skillnad vart i landet man bor?
    De måste finnas oerhört starka grunder för att neka till gemensam. 

Som förälder/vårdnadshavare så har man både skyldigheter och rättigheter.

Det är lite tokigt,att tro att mamman har rätt att göra hur hon vill.Det finns lagar som säger att barnet har rätt till båda sina föräldrar.
    Absolut,jag som ensam vårdnadshavare har som skyldighet att se till att barnen och deras pappas relation underhålls/möjliggörs,jag får inte hindra deras relation utan skall underlätta,om det är för barnens bästa
    Något som jag själv ej har rätt att bedömma,för då kan jag få detta emot mig utan det skall familjerätten / domstol besluta.    

• Anonym
    lolliepopsie skrev 2012-09-25 09:40:23 följande:
    Där anser jag att du har fel.
    Jag som mamma kan inte neka till gemensam vårdnad,pappan har rätt till vårnad han med!
    I annat fall så blir det en förhandling av det.Men det kanske är skillnad vart i landet man bor?
    De måste finnas oerhört starka grunder för att neka till gemensam. 

Som förälder/vårdnadshavare så har man både skyldigheter och rättigheter.

Det är lite tokigt,att tro att mamman har rätt att göra hur hon vill.Det finns lagar som säger att barnet har rätt till båda sina föräldrar.
    Absolut,jag som ensam vårdnadshavare har som skyldighet att se till att barnen och deras pappas relation underhålls/möjliggörs,jag får inte hindra deras relation utan skall underlätta,om det är för barnens bästa
    Något som jag själv ej har rätt att bedömma,för då kan jag få detta emot mig utan det skall familjerätten / domstol besluta.    

Fast juridiskt har du fel. Mamman bestämmer själv när vårdnaden ska skriva på. Man behöver inga skäl alls faktiskt. Pappan måste då stämma mamman för att kunna få gemensam vårdnad. Sån är lagen.
  • Anonym (Soc)

Om man inte är gift så blir mamman automatiskt ensam vårdndshavare. Om man väljer att skriva på om gemensam vårdnad vid faferskapet, senare eller inte alls väljer man själv. Om man oense så får pappan stämma mamma på vårdnaden. Då mamman i det läget har ensam bestämmanderätt tills annat utslag av domstol har kommit. Fakta!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 18:11:07 följande:

Mamman får per automatik ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta vid födseln. Det innebär i princip att gör man inget aktivt för att få gemensam vårdnad, blir den alltså enskild för mamman. Sen kan den som alla skriver här, ändras på olika sätt - men gör man inget är mamma ensam vårdnadshavare tillsvidare. 

Ett interimistiskt beslut om vårdnad, gäller tillsvidare i väntan på dom/beslut. Det gäller tills det fattas ett slutligt beslut, eller tills det upphävs. Om jag förstått TS fråga rätt, så undrar hon om det finns någon form av inskränkningar som gör att en interimistisk vårdnad inte ger fullt lika mycket att säga till om som en "vanlig" dom eller beslut.  

Svaret på det är nej. Det finns inga begränsningar, eller inskränkningar som gör att en interimistisk gemensam vårdnad innebär mindre rätt att säga till. Det är precis som vilken gemensam vårdnad som helst, men gäller alltså bara till ett definitivt beslut kommer. 
Svar på tråden Interimistiskt yrkande på vårdnad?