• Anonym (TS)

Billig styling av lägenhet inför försäljning - kom med tips!!

Jag ska sälja min lägenhet, en 2:a i Stockholm. Jag undrar nu vad ni tycker är fint och vad som skulle kunna piffa till lägenheten och ge den det där lilla extra. Har tänk att köpa lite billiga grejer på typ Ikea o rusta för jag har ite så mycket pengar att lägga på detta.

• Svar på tråden Billig styling av lägenhet inför försäljning - kom med tips!!
  • riboflavin

Försök framhäva ljus, rymd och praktiska detaljer.

-Matcha (ställ undan den där byrån i en avvikande färg/avvikande träslag)
    -Skapa ytor (Gör dig av med "onödiga" möbler)
    -Framhäv förvaringsutrymmen (genom att tömma och ge intryck av att garderober mm. inte är överfulla)
    -Hitta balansen (ingen gillar att gå in i någon annans hem och bara se saker ÖVERALLT, å andra sidan är det jättesvårt att hitta feelingen i ett sterilt rum).

Några bra tips:

Satsa på lite färre snygga blommor/prydnadssaker hellre än massor med små detaljer.
    Snygga golv? Släng ut mattorna!
    Kosta på dig en uppsättning matchande handdukar till badrummet. Ställ undan allt småplotter där. Ett rum som gärna får verka sterilt är just badrummet.
    Bädda ordentligt, det finns inget värre än att kliva in i ett annars välstädat sovrum där någon bara slängt ett knöligt överkast på ängen.

Jag tycker att man ofta kan se om någon bara snabbshoppat grejer för att slänga fram. Satsa hellre på att sortera ut dem av dina grejer som passar in och lägg fokus på att hitta en enhetlig stil. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym

Köp rubbet på ikea o lämna tillbaka det sedan. Tre månader öppet köp om grejerna är oanvända och du har emballaget kvar. Och om du bara ställer upp grejerna på visningen är de ju oanvända.

• ränderpåtvären

Skulle målat vitt för pengarna. Rensat bort istället för att lägga till saker. Kanske lånat stolar så max antal sittplatser syns i köket.

• Hon den där
    vinterbebis12 skrev 2012-09-23 23:55:21 följande:
    Många lampor med höga watt
    vad är det bra för?
  • Anonym (TS)

Tack för era tips :) jag har lägenheten uthyrd så kommer fota och visa lägenheten med hyresgästens möblemang. Kommer plocka bort grejer som inte passar in såklart men kan ju inte kräva att hyresgästen ska styla lägenheten så vill liksom piffa i den mån det går. Nya fräscha handdukar mm i badrummet kommer fixas tänkte köpa typ nån orkide att ha i ett fönster färska kryddor i köket. Ska man ta bort duschdraperiet till duschen då ser det ju större ut i badrummet. Mer tips tas tacksamt emot :)

• Anonym (TS)
    ränderpåtvären skrev 2012-09-24 00:03:28 följande:
    Skulle målat vitt för pengarna. Rensat bort istället för att lägga till saker. Kanske lånat stolar så max antal sittplatser syns i köket.

Alla rum är vitmålade så det behövs inte göras men tack för förslaget :) nått mer du kan komma på??
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-09-23 23:58:04 följande:
    Köp rubbet på ikea o lämna tillbaka det sedan. Tre månader öppet köp om grejerna är oanvända och du har emballaget kvar. Och om du bara ställer upp grejerna på visningen är de ju oanvända.

Tack för tipset!! Smart att kunna lämna tillbaka allt sen :)
  • Habbi

Ha fina vita tulpaner i en genomskinlig glasvas. Det är så fint! :)

• Anonym (TS)

Nån som vill komma med fler tips?? Ska man ta bort duschdraperiet tycker ni??

• Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2012-09-24 15:51:16 följande:
    Nån som vill komma med fler tips?? Ska man ta bort duschdraperiet tycker ni??

Ja, gör det. Och se till att badrummet är riktigt riktigt fräscht. Det finns särskilt medel man kan skura klinkersfogar med, så det ser ut som nytt. Och köp nya schampooflaskor som är snygga, bort med allt som är påbörjat! Och nya fräscha handdukar.
    42.
  • Anonym (TS)

Är det för mycket att köpa snittblommor att ha i en stor vas på golvet i vardagsrummet och även orkide i fönstret i köket samt färska kryddor vid spisen och ett fräscht fruktfat på köksbordet?? Tänker att det får liksom bli att jag lägger till fina och fräscha småsaker som lyser upp och tar bort skrymmande grejer.. Vad tror ni??

• Höghus

Plocka bort privata/personliga grejor som foton, tandborstar, schampooflaskor mm. Även bort med så mycket "plotter" som möjligt. Försök harmoniera färgskalorna i rummen med hjälp av plädar/kuddar/blommor. Tänd doftljus på strategiska ställen under visningen. Se till att ha överkast på sängen.

• Ms H

Varför ska man ha nya schampoflaskor och inte halvanvända?

• Anonym (Pia)

Sålde precis en lägenhet i Stockholm, hade då hjälp av en stylist. Fråga din mäklare om inte han/hon kan bjussa på en stylist, det är värt mycket

Det är en svår balansgång; att få det fräsch och luftigt - men inte överstylat med stora fat med apelsiner Min stylist hade ett bra tips: Utgå från en tavla, t ex. Vilka färger finns i tavlan? Låt de färgerna vara de som finns i rummet. Ljusa upp överlag! Ljusa, fluffiga mattor och gosiga ljusa kuddar i soffan/sängen osv. Satsa på bra lampor som lyser upp. Städa ordentligt inför visningen! Skala inte bort för mycket, men ta bort t ex tvålen i badrummet, diskborsten i köket.

• Ramborg

Absolut inga doftljus! Det finns inget som skriker "jag vill dölja unken lukt" som doftljus på en visning. Möjligen om det luktar nybakta kanelbullar...

Det var vår stylist som sa det där om schampooflaskorna när vi skulle sälja lägenheten.

42.
  • Ms H
    Ramborg skrev 2012-09-24 19:07:01 följande:
    Absolut inga doftljus! Det finns inget som skriker "jag vill dölja unken lukt" som doftljus på en visning. Möjligen om det luktar nybakta kanelbullar...

Det var vår stylist som sa det där om schampooflaskorna när vi skulle sälja lägenheten.

Men varför? Går spekulanter och känner på hur tunga schampoflaskorna är? Och hur kopplar man sen detta till lägenheten?
  • Ramborg
    Ms H skrev 2012-09-24 19:44:22 följande:
    Men varför? Går spekulanter och känner på hur tunga schampoflaskorna är? Och hur kopplar man sen detta till lägenheten?

Hon var väldigt noga att allt i badrummet skulle kännas fräscht och rent och nytt.

Ja jag vet inte, men schampoo och sånt går ju alltid åt, och det kändes som en ganska liten insats att välja sånt som matchar i färg och låta bli att använda dem innan visningen. Samma med handdukar och badlakan. Och lägga fram en ny tvål i snygg tvålkopp precis innan.
    42.
  • Höghus

Ramborg: skulle nog säga att det är få saker som är så uppenbart desperat son att någon stått och bakat precis innan visningen. Vi sålde på vintern och hade några YC brinnande på vardagsrumsbordet både som mysfaktor och lukta gott och ja, vi fick ju ett par miljoner drygt för vår 2:a så det gick ju vägen.

Svar på tråden Billig styling av lägenhet inför försäljning - kom med tips!!