• PolyPond

Vilken typ av päls?

Vilken typ av päls skulle du helst, eller minst ogärna, bära?

Motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken typ av päls?
  • Wimsey

Ok, först och främst ... helst skulle jag inte alls vilja bära päls men om jag nu skulle bära päls så väljer jag kanin.

Jag har enorma fördomar om minkuppfödning och skulle ärligt talat skämmas ihjäl om jag gick omkring i minkpäls.

Rävar känns mest ok att skjuta om de har skabb och jag har inte lust att ha en skabbpäls på mig.

Kanin däremot finns det för det första mängder av utan att man behöver föda upp dem, dessutom äter man dem också, så man skjuter dem inte bara för pälsens skull. 

• Kjellgren

Kanin, om någon har tagit tillvara köttet också. Annars känns det bara motbjudande.

• cloudberry79
    Wimsey skrev 2012-09-23 16:56:55 följande:
    Ok, först och främst ... helst skulle jag inte alls vilja bära päls men om jag nu skulle bära päls så väljer jag kanin.

Jag har enorma fördomar om minkuppfödning och skulle ärligt talat skämmas ihjäl om jag gick omkring i minkpäls.

Rävar känns mest ok att skjuta om de har skabb och jag har inte lust att ha en skabbpäls på mig.

Kanin däremot finns det för det första mängder av utan att man behöver föda upp dem, dessutom äter man dem också, så man skjuter dem inte bara för pälsens skull. 

Kanin valde jag också av samma skäl som du.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Meddelande borttaget
  • taquine

Tycker normala och riktigt funtade människor bär INTE päls överhuvudtaget, oavsett djur.

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • PolyPond
    ruccoless skrev 2012-09-23 17:30:03 följande:
    Tycker normala och riktigt funtade människor bär INTE päls överhuvudtaget, oavsett djur.
    Är det inte bra att skinn och päls tas till vara på djur som vi ändå äter, åtminstone?
  • Iryelle

Kanin. Jag kan tänka mig köpa päls/skinn om resten av djuret har tagits till vara. Jag äger iofs en päls av ett annat djur (osäker på vilket) som säkerligen är uppfött pga pälsen men jag köpte den inte utan ärvde den av min mormor så det känns ok.

• TaSe
    ruccoless skrev 2012-09-23 17:30:03 följande:
    Jag tycker att normala och funtade människor drar gränsen vid djur som ändå föds upp för att slaktas. Då bör man ta tillvara på så mycket som möjligt. Något annat är rent slöseri!
  • lykantrophona

Om man nu ska bära päls, så av djur som ändå skulle dödas. Räv och mink föds endast upp för päls, mig veterligen. Kaniner föds ju även upp för mat eller skjuts som skadedjur.

Helst köper jag inte päls, eftersom jag inte vill stöda pälsindustrin. Att föda upp djur för endast päls är motbjudande. Om det däremot är djur som fällts i jakt och man tar tillvara på så mycket som möjligt är det okej. Men den absolut majoriteten pälsar som säljs är ju uppfödda industriellt.

Svar på tråden Vilken typ av päls?