Anonym skrev 2012-09-22 07:46:56 följande:
Det var en väldigt bra ränta. Vi har inte diskuterat ränta med dem ännu men på hemsidan ligger den på 3.55 % kan vi förhandla oss till en bättre ränta?
Man kan ALLTID förhandla räntor!
Men det beror också på vad man har för behov själv och vad man kan tänka sig att ge i utbyte så att säga.
Ett vanligt krav från en bank är att man flyttar alla sina sparanden, fonder och pensionsförsäkringar osv. till dem, och då kan man få erbjudande om en lägre ränta.
Ett annat sätt är att spela ut bankerna mot varandra, men det är ju upp till en själv hur långt man vill gå där.
När vi bytte bank för våra bolån var jag helt inne på att välja någon av internetbankerna (Ikano, SBAB, Länsförsäkringar, Skandia) för vi har inga speciella grejer utan ville bara ha bolån m bra ränta, lönekonton och VISA-kort typ. Så jag kollade runt bland dem och noterade vilken av dem som hade lägsta räntan. Sen var det viktigt för min man att ha en lokal bankkontakt och på vår ort finns Nordea, Swedbank och Handelsbanken.
Handelsbanken var de enda som kunde matcha Skandiabankens ränta, de gav oss till och med en något högre ränterabatt gentemot tremånadersräntan än vad vi hade fått hos Skandiabanken.
Så lånet ligger i Handelsbanken nu. Villkoren ska förhandlas om i januari -13 och jag är absolut inte främmande för att byta om de inte kommer med ett bra erbjudande.