• Anonym

Bolån - vilken av dessa banker?

Hej!

Vi funderar på att ta ca 2 milj i bolån och undrar vilken av dessa banker ni rekommenderar?

Handelsbanken
    Nordea
    Länsförsäkringar
    Sparbanken Öresund

Vad tar dessa banker i uppl.avgifter, aviavgifter etc? Kan man amortera extra någon månad om man har pengar över eller kräver de samma summa amortering varje månad?

• Svar på tråden Bolån - vilken av dessa banker?
  • Anonym (LF)

Är helnöjd med bolån i Länsförsäkringar! Inga avgifter, två kort till två olika konton utan avgifter. Extraamortering inga problem och anledningen från början att vi valde LF var att vi fick bäst ränta där. Tänkte låna i "min" bank Handelsbanken först men de var inte i närheten varken vad gäller service eller ränta så avslutade alla mina engagemang där. Sparkonton, lönekonto, aktiedepåer, pensionsavsättning etc

• Konvaljen

Vi har Handelsbanken och är nöjda med dem. Vi lyckades förhandla till oss en bra ränta och sänkte kostnaderna med drygt 800 :- i månaden vilket gör oss till jäkligt nöjda kunder.
    Har bolån på totalt 2,2 miljoner

• Anonym
    Konvaljen skrev 2012-09-21 19:32:38 följande:
    Vi har Handelsbanken och är nöjda med dem. Vi lyckades förhandla till oss en bra ränta och sänkte kostnaderna med drygt 800 :- i månaden vilket gör oss till jäkligt nöjda kunder.
    Har bolån på totalt 2,2 miljoner
    får man fråga hur mycket ni betalar i ränta idag och hur mycket amorterar ni? har ni rörlig ränta?
  • Anonym
    Anonym (LF) skrev 2012-09-21 19:26:49 följande:
    Är helnöjd med bolån i Länsförsäkringar! Inga avgifter, två kort till två olika konton utan avgifter. Extraamortering inga problem och anledningen från början att vi valde LF var att vi fick bäst ränta där. Tänkte låna i "min" bank Handelsbanken först men de var inte i närheten varken vad gäller service eller ränta så avslutade alla mina engagemang där. Sparkonton, lönekonto, aktiedepåer, pensionsavsättning etc
    det låter bra! har fått lånelöfte hos LF och handelsbanken men ännu inte av Nordea och Sparbanken då de först vill ha ett möte..
  • Anonym
    Konvaljen skrev 2012-09-22 07:43:51 följande:
    Vi har en ränta på 3.25% och amorterar ca 1600/månaden just nu.
    Det var en väldigt bra ränta. Vi har inte diskuterat ränta med dem ännu men på hemsidan ligger den på 3.55 % kan vi förhandla oss till en bättre ränta?
  • Gladskit
    Anonym skrev 2012-09-22 07:46:56 följande:
    Det var en väldigt bra ränta. Vi har inte diskuterat ränta med dem ännu men på hemsidan ligger den på 3.55 % kan vi förhandla oss till en bättre ränta?

Man kan ALLTID förhandla räntor!
    Men det beror också på vad man har för behov själv och vad man kan tänka sig att ge i utbyte så att säga.
    Ett vanligt krav från en bank är att man flyttar alla sina sparanden, fonder och pensionsförsäkringar osv. till dem, och då kan man få erbjudande om en lägre ränta.
    Ett annat sätt är att spela ut bankerna mot varandra, men det är ju upp till en själv hur långt man vill gå där.

När vi bytte bank för våra bolån var jag helt inne på att välja någon av internetbankerna (Ikano, SBAB, Länsförsäkringar, Skandia) för vi har inga speciella grejer utan ville bara ha bolån m bra ränta, lönekonton och VISA-kort typ. Så jag kollade runt bland dem och noterade vilken av dem som hade lägsta räntan. Sen var det viktigt för min man att ha en lokal bankkontakt och på vår ort finns Nordea, Swedbank och Handelsbanken.
    Handelsbanken var de enda som kunde matcha Skandiabankens ränta, de gav oss till och med en något högre ränterabatt gentemot tremånadersräntan än vad vi hade fått hos Skandiabanken.

Så lånet ligger i Handelsbanken nu. Villkoren ska förhandlas om i januari -13 och jag är absolut inte främmande för att byta om de inte kommer med ett bra erbjudande.
  • Anonym
    Gladskit skrev 2012-09-22 08:41:17 följande:

Man kan ALLTID förhandla räntor!
    Men det beror också på vad man har för behov själv och vad man kan tänka sig att ge i utbyte så att säga.
    Ett vanligt krav från en bank är att man flyttar alla sina sparanden, fonder och pensionsförsäkringar osv. till dem, och då kan man få erbjudande om en lägre ränta.
    Ett annat sätt är att spela ut bankerna mot varandra, men det är ju upp till en själv hur långt man vill gå där.

När vi bytte bank för våra bolån var jag helt inne på att välja någon av internetbankerna (Ikano, SBAB, Länsförsäkringar, Skandia) för vi har inga speciella grejer utan ville bara ha bolån m bra ränta, lönekonton och VISA-kort typ. Så jag kollade runt bland dem och noterade vilken av dem som hade lägsta räntan. Sen var det viktigt för min man att ha en lokal bankkontakt och på vår ort finns Nordea, Swedbank och Handelsbanken.
    Handelsbanken var de enda som kunde matcha Skandiabankens ränta, de gav oss till och med en något högre ränterabatt gentemot tremånadersräntan än vad vi hade fått hos Skandiabanken.

Så lånet ligger i Handelsbanken nu. Villkoren ska förhandlas om i januari -13 och jag är absolut inte främmande för att byta om de inte kommer med ett bra erbjudande.
    Tack för dina tips. Hur tror ni räntorna kommer se ut framöver? Vi bor idag i en hyresrätt och har hittat ett hus vi båda gillar, förutom att nu får vi båda pendla 4 mil t/r om dagen. Idag behöver vi inte pendla. Men tyvärr är husen för dyra för oss här. Räntekostnader+drift+fastighetsskatt i det nya huset kommer kosta lika mycket som hyresrätten exkl. amortering. Skillnaden blir också transportkostnader och ev. om räntan skulle stiga. Vi har tänkt lämna alla våra sparpengar till insatsen, ca 30 %. Är det en dum idé och hur mycket bör man ha lämna på kontot?
  • Konvaljen

Det är omöjligt att svara på hur räntorna utvecklas. När vi köpte vårt hus räknade vi på att klara en ränta på 8% vilket vi gör med väldigt god marginal. I dagsläget sätter vi undan motsvarande 5% på vårt huskonto för att bygga upp en buffert.

För att få vår ränterabatt flyttade vi en del av våra premiepensioner till Handelsbanken och band vår ränta på ett år i somras, då räntorna faktiskt låg lite högre än nu.

Jag skulle aldrig lägga in mer än 15% kontant, resten skulle jag ha som buffert. Det kan lätt bli stora, oförutsedda utgifter då man har hus. Dessutom behöver ni ju betala pantbrev och lagfart.

Svar på tråden Bolån - vilken av dessa banker?