• Alivia

Råd sökes om väldigt sparsam mens!

Hej alla PCO:are. 

Jag är en ganska spinkig PCO:are (BMI under 20), 33 år gammal som försöker göra barn.

Jag slutade med p-piller i april. Jag har haft mens relativt regelbundet sedan dess, men mensen blir hela tiden mindre och mindre i mängd, senast ett par dagar lång och mest som en brun flytning. (inget rött blod alltså, alls) Det är som att det inte finns någon slemhinna alls. 

Jag har googlat mig sönder och samman kring detta men hittar ingen med samma situation. 

Grejen är nämligen att har gjort ÄL-test varje månad och fått utslag, fått den omensiga mensen 13-14 dagar senare, vilket väl borde tyda på att jag har ÄL? Jag har ont i flera dagar kring ÄL-testets utslag och inför varje mens har jag så ont att jag inte kan sova. Vaknar av det känns som att jag klyvs i tu. En smärta som blir värre och värre varje gång, samtidigt som mängden mens blir mindre och mindre. 

Har någon varit med om något liknande? Jag har läst att tunn slemhinna är vanlig i samband med PCO och kanske har mängden mens  att göra med hur tjock hinnan är? 

Jag har bokat tid hos gyn men det är rätt lång tid kvar till dess. 
    Jag har ett barn fött 2009, som kom till spontant första månaden efter p-pillerstoppet då.  

Alla tips, råd och erfarenheter mottages tacksamt!! 

• Svar på tråden Råd sökes om väldigt sparsam mens!
  • Lo81

Hej jag har också pco men har inte samma problem med min mens, den är normal. Däremot har jag en vän som har samma typ av mens som du. I hennes fall är det så att slemhinnan blivit skadad efter en dramatisk förlossning där man fick skrapa efteråt. Har du gjort nåt ingrepp el så? Tänker också lite på nån sammanväxning efter din graviditet? Endometrios? Nu spekulerar jag mycket, hoppas du inte tar illa upp för det, mvh lo

• Alivia

Hej Lo!

Tack för svaret! Jag tar inte illa upp, tvärtom vill jag hitta svar. 

Jag gjorde ett kejsarsnitt 2009, den var visserligen inte dramatisk mer än att min dotter kom i vecka 30, men tanken har slagit mig att något kan ha hänt då.  Ett snitt är ju ändå ett snitt och ett uppenbart ingrepp i slemhinnan.

Hur har det gått för din kompis, har hon fått hjälp på något sätt? Vill hon ha fler barn?

• Alivia

Lo, en fråga till...

Hur upptäckte de att slemhinnan var skadad?  

Svar på tråden Råd sökes om väldigt sparsam mens!