• Anonym (Pappa)

Oansvarig mamma - Har jag rätt till barnet?

Hej

Jag och min sambo sepererade nygligen och fick delad vårdnad om vårt barn. Vår lilla tös är dödligt allergisk mot alla slags nötter, hon kan inte ens vara i samma rum som någon som äter nötter och det är mitt ex mycket medveten om.

Men ändå så har min dotter bara på 4 månader fått två allergichocker som har fått henne att hamna på sjukhus. Den senaste hände för en vecka sedan, och det som gjorde mig så förbannad var att mitt ex knappt verkade ha skitit totalt i min dotters allergi.

Mitt ex har en ny familj och de hade lagat någon av de andra barnens favoritmaträtt. Det är en maträtt som består till större del av jordnötssmör. Och det hade de gjort även fast min dotter var där. Rynkar på näsan

Förra gången hon fick en allergisk chock var det för att de hade köpt hem naturgodis som innehöll nötter.

Överreagerar jag som tycker att detta är ALLDELES för många gånger på en sån kort tid? Mamman är fullkomligt oansvarig.

Har jag rätt till att få fullständig vårdnad om mitt barn, även fast detta "bara" har skett två gånger? Kan jag ta upp detta med familjerätten?

• Svar på tråden Oansvarig mamma - Har jag rätt till barnet?
  • Liten elak och intelligent

Jag tror inte två tillfällen är skäl för enskild vårdnad men förstår att du är orolig! Tror du inte hon förstått allvaret i allergin nu?

• Border

Du överreagerar absolut inte! Om din dotter får i sig nötter kan hon dö. Har ni kortison till henne? När jag jobbade på förskola för ca ett år sen var där en liten kille som var dödligt allergisk mot nötter. Han fick en allergisk reaktion en gång och det var fruktansvärt. Vi gav honom snabbt sprutan och sen fick han åka till sjukhus.
    Du måste vara så rädd när din dotter är hos ditt ex! Så rädd att det inte ska gå bra nästa gång. Jag anser att du borde prata med någon om det här. Speciellt ditt ex. Ditt ex måste förstå allvaret. Gör hen inte det, tycker jag att du ska prata med BVC eller någon annan som kan hjälpa dig. 

• Anonym (Pappa)
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-20 18:45:20 följande:
    Jag tror inte två tillfällen är skäl för enskild vårdnad men förstår att du är orolig! Tror du inte hon förstått allvaret i allergin nu?
    Hon bara rycker på axlarna och säger att olyckor händer.

Det här är en av anledningarna till varför jag inte ville stanna hos henne längre. Hon tog aldrig något på allvar i vår relation heller. Det känns som om att hon inte ens bryr sig om att vår älskade dotter var nära döden bara för ett par dagar sedan.
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-20 18:48:09 följande:
    Hon bara rycker på axlarna och säger att olyckor händer.

Det här är en av anledningarna till varför jag inte ville stanna hos henne längre. Hon tog aldrig något på allvar i vår relation heller. Det känns som om att hon inte ens bryr sig om att vår älskade dotter var nära döden bara för ett par dagar sedan.
    Kan ni boka en tid hos läkare/sjuksköterska som får förklara allvaret i detta?
  • Anonym (Pappa)
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-20 18:49:33 följande:
    Hur länge sedan var det ni separerade?
    Runt ett och ett halvt år. Det var inte så länge sedan.
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-20 18:50:47 följande:
    Runt ett och ett halvt år. Det var inte så länge sedan.
    Har det hänt fler gånger under den perioden? Alltså allvarliga allergiska reaktioner?
  • Anonym (Pappa)
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-20 18:51:51 följande:
    Har det hänt fler gånger under den perioden? Alltså allvarliga allergiska reaktioner?
    Hon har fått allergiska reaktioner 3 gånger innan, men då var de inte lika farliga. Men det är fortfarande jobbigt för henne (och för mig) oavsett hur allvarliga de än är.
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-20 18:53:55 följande:
    Hon har fått allergiska reaktioner 3 gånger innan, men då var de inte lika farliga. Men det är fortfarande jobbigt för henne (och för mig) oavsett hur allvarliga de än är.
    Och inga gånger hos dig?
  • Anonym (Pappa)
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-20 18:55:44 följande:
    Och inga gånger hos dig?
    Nej.
    Jag kollar igenom innehållsförteckningen på alla matvaror noga innan jag köper dem, ber mina vänner att inte ta med sig snacks när de kommer över och försöker undvika ställen när det kan tänka sig finnas nötter på så gott som möjligt. Jag tänker aldrig låta henne få en allergiskchock sålänge jag är i närheten.
Svar på tråden Oansvarig mamma - Har jag rätt till barnet?