• Lina 179

Läckande tygblöjor

Har nu kört med tygblöjor på pojken sen födseln för tre månader sen. Har lite funderingar och frågor som någon mer erfaren kanske kan svara på:
    Vi började med att köpa sk "Kina-blöjor" pocketblöjor från tradera, märket är Babyland, för att se om vi skulle palla tvättandet och så. Är nu helt säker på att vi kommer fortsätta med tygisar, men:
    *De läcker i dagsläget väldigt mycket. Bajs rinner ut vid benen om jag inte byter inom 30 sek, och kiss rätt fort det med. Har försökt anpassa knäppningen men inget hjälper. Är det helt enkelt för dålig passform på dessa budgetblöjor?
    Köpte ett par Imse Vimse AIO, men dessa tar sån jäkla tid att torka. Vi bor i lägenhet och har ingenstans att hänga tvätten, alltså vill vi gärna att de torkar över natten som pocketblöjorna gör.
    Fick en ekologisk formsydd bambublöja med tilhörande byxa. Den passar rätt bra, men blöjbyxan är så jäkla stel och känns för hård mot hans mjuka lår.
    Efter att ha testat alla är vi nog ändå mest sugna på pocketblöjor pga av torktiden.

*Undrar om det är någon som vet om det finns en pocketblöja med samma dubbla resår vid benen som AIO-blöjorna har?  Har surfat mig blå men det är rätt svårt att se detta på produktbilderna.

*Hur ofta brukar ni byta? Jag upplever nu att han i princip bara kan ha dem i en timme innan det blir kisslekage. Är det normalt? Har jag helt enkelt för stora förväntningar på blöjorna?

*Hur gör ni på natten? Har tur och väcks bara två ggr per natt, och det ger ju sovetapper på 3-4 timmar och det finns inte en chans att köra tyg för oss då. Bytte pyjamas och bäddade rent mitt i natten i en månad, sen gav vi upp och kör nu engångs på natten. Skulle såklart helst köra 100% tyg.

Alla tips välkomna!

• Svar på tråden Läckande tygblöjor
  • ajaj

Hej!
    Jag köpte ett gäng begagnade fuzzi bunz i storlek small till min lilla kille och är väldigt nöjd. Dom läcker inte oftare än engångsblöjor tycker jag, och vi använder dom även på nätterna men han skriker och är vaken en hel del, så vi byter å andra sidan på honom lika ofta som på dagen. Vi brukar dock bara slänga använda tygblöjor i en hög på natten som vi sedan rengör på morgonen. Vi byter blöja ca varannan timme, men det händer att han sover i tre-fyra timmar i sträck och dom läcker ändå inte... Vi har köpt några fuzzi bunz one size också, och dom funkade inte från första början eftersom det läckte då han hade för smala ben. Men nu funkar dom bra. :)
    Om ni ska köpa pocketblöjor kan jag varmt rekommendera fuzzi bunz. Men det är ju å andra sidan den enda pocket vi testat. 

• miljarden

I den mån blöjorna läckte för oss berodde det på antingen att blöjans passform var dålig eller att de helt enkelt sög upp för lite. Imsevimse aio, fuzzy bunz och bum genius fungerade väldigt bra för oss. Men jag håller med om att det kan ta lite tid att torka emellanåt. Vi ec:ade vår unge också, och han bajsade inte i blöja vilket kanske underlättade det hela för oss. På nätterna fick vi det heller inte att funka med tygblöja eftersom han blev störd av att få blöjan bytt under natten och inte kunde ha samma blöja en hel natt.

• Hhumlan

Vi använder Fuzzy Bunz och är jättenöjda. One Size passar bäst på vår smala dotter (5 mån). Kolla att du tvättar med tvättmedel utan zeoliter och att du inte sätter för mycket tvättmedel. Då kan nämligen sugeffekten försämras.

• normaviktor

Åh jag upplevede oxå detta med de billiga babyland blöjorna, de är bara skit. Inläggen suger inget och allt bara läcker från alla håll och kanter. Fick dock tips av en kompis på BVC att testa poops! tygblöjor. De håller tätt de!! Något bredare i gren MEN de har läckbarriärer vilket då förhindrar att de kommer ut. Alltså babyland blöjorna är ju helt i syntetfleece vilket INTE suger ett skit... Blä!! Tacka vet jag mina poops! där insidan är i microfleece men inlägget är bambufrotte och suger som bara den, nackdelen är att den torkar lite sämre men med dessa kan man ju hänga dem över elementet så torkar de fort!! Testa dessa säger jag bara!! Lycka till! 

• Mother of 4

Kolla reviews på youtube, är där och kollar vad folk har i sina skötväskor hobby.

Finns många där som lägger ut vilja de tycker är bäst samt vilka wetbags som är bra ( finns massa fina på ebay.com) sen finns det vissa rympsalvor som är extra bra till tygblöjor, finns också på ebay.

Många på youtube verkar gilla fuzzy buns.

Här är en rewiev, hennes top 5

www.youtube.com/watch

• JohBo

Jag har använt Imse Vimse AIO i några veckor - tycker att de är toppen, håller tätt i benen lika bra som engångsblöjor tycker jag. Håller med om lång torktid, men jag brukar torka i torktumlaren. Vet inte hur pass negativt det är för hållbarheten men det tycker jag det är värt. Frottedelen blir även lite mjukare om man tumlar. Brukar tumla på låg värme oftast dock.

Brukar byta var 2-3:e timme - men då är sonen bara några veckor gammal. Kommer nog bli oftare när han blir äldre...

På natten använder jag engångs.

• iller

Dom där babyland eko är bara skit , tråkigt för det finns vanliga babyland som är superbra. Och jag känner igen det där med att dom bara pallar en timme, vi kallade dom timmisar, typ att ha mellan byte och ev bad eller så för dom klarar inte mer. Jag byter med 2-3 timmars mellanrum och låter lillen sitta på pottan en stund vid varje byte, funkar toppen :) men jag har vanlig blöja på natten.

Hittade du någon som funkade ?

• Dront

Jag köpte också tygblöjor från babyland på Tradera och blev först förbannad eftersom fleecen inte suger vatten. Jag testade att hälla vatten på insidan och inget sugs upp - inte undra på att det läcker! Så jag har gjort så att jag använder dem som blöjbyxor och lägger inlägget utanpå. Eftersom inläggen inte bör vara direkt mot huden har jag klippt små tyglappar i bomull och lagt runt dem. Då har de funkat jättebra! Nu använder vi vikisar och babyland-blöjorna som blöjbyxor (utan inlägg), det funkar bra!

Svar på tråden Läckande tygblöjor