• soul

Föddes i vecka 33+5 efter havandeskapsförgiftning. Umeå

Hej! Vår son, Livio, föddes för tidigt (31/7-12), vecka 33+5 med kejsarsnitt då jag insjuknade i havandeskapsförgiftning som krävde sjukhusvård. Vi visste att det skulle bli en stor kille, då de flesta i släkten varit stora när de fötts. Hursomhelst, min havandeskapsförgiftning bidrog förmodligen till hans födelsevikt (vätska) samt att jag fick graviditetsdiabetes sista två veckorna.

Han vägde när han föddes i v 33+5: 3628 g och var 47 lång!

Gick ner till 3300 och nu ligger han på 4100 g och 52 cm (7 veckor gammal eller 1 vecka efter bf födelse ) och det är först nu som själva plufsigheten från vätskan försvunnit helt, så han har gått ner i vätska fram tills nån vecka sedan och går nu upp som han ska ska, innan blev det liksom plus minus noll då vätskan försvann blev inte viktökningen lika tydligen, fören nu (:

Han har varit stark i nacken sedan han föddes i princip, han lyfter huvudet/nacken bakåt/uppåt när han ligger på bröstet/golvet, börjat följa saker med blicken, händerna har varit öppna länge, börjat göra svarsljud och börjat småle, men inget stort leende ännu (:

Vill gärna höra från andra prematur föräldrar.

Linn

• Svar på tråden Föddes i vecka 33+5 efter havandeskapsförgiftning. Umeå
  • Aimee68

Hej! Vad skönt att det gick bra:) jag födde vår son i vecka 35 och han vägde 2720 o var 47 cm lång. Så han hade nog oxå blivit rätt stor om han hade kommit ett par veckor senare. Det gick oxå bra fast han fick gulsot och fick ligga i sollampa. Det var en läkare som tyckte han ryckte konstigt så vi fick tillbringa ett par dagar på neonatal. Jobbiga dagar då vi var rädda att det skulle va hjärnskador. Men lyckligtvis var han frisk och är idag en helt underbar kille på femton år:) lite OT så var vi på firmafest på Billingehus i Skövde med min mans jobb. Jag käkade julmat och dansade, var lite trött men hade jättekul. På natten vaknade jag av att det gick lite vatten i sängen. Väckte min man, som hade druckit en del, vi hade lixom inte räknat med vår sons ankomst så tidigt. Yrvaket klädde han på sig och vi gick ner till receptionen. Kan lova att de såg förvånade ut när vi bad om vägen till BB:)). Vi hade ringt dit innan. Eftersom min man inte var riktigt nykter så fick jag köra dit. Allt gick dock väl och mannen hann nyktra till. Hade det varit fullgången tid så hade det nog varit pinsamt men personalen fnissade och hade full förståelse för min lätt vingliga man.

• soul
    Aimee68 skrev 2012-09-20 12:22:43 följande:
    Hej! Vad skönt att det gick bra:) jag födde vår son i vecka 35 och han vägde 2720 o var 47 cm lång. Så han hade nog oxå blivit rätt stor om han hade kommit ett par veckor senare. Det gick oxå bra fast han fick gulsot och fick ligga i sollampa. Det var en läkare som tyckte han ryckte konstigt så vi fick tillbringa ett par dagar på neonatal. Jobbiga dagar då vi var rädda att det skulle va hjärnskador. Men lyckligtvis var han frisk och är idag en helt underbar kille på femton år:) lite OT så var vi på firmafest på Billingehus i Skövde med min mans jobb. Jag käkade julmat och dansade, var lite trött men hade jättekul. På natten vaknade jag av att det gick lite vatten i sängen. Väckte min man, som hade druckit en del, vi hade lixom inte räknat med vår sons ankomst så tidigt. Yrvaket klädde han på sig och vi gick ner till receptionen. Kan lova att de såg förvånade ut när vi bad om vägen till BB:)). Vi hade ringt dit innan. Eftersom min man inte var riktigt nykter så fick jag köra dit. Allt gick dock väl och mannen hann nyktra till. Hade det varit fullgången tid så hade det nog varit pinsamt men personalen fnissade och hade full förståelse för min lätt vingliga man.
    Men oh så bra! (: haha ja det finns många förlossningsberättelser (:
  • Inorr02

Födde min dotter 2010 i vecka 33+4 hon vägde 2082gr jag fick hf och blev igång satt

• Selene

Hej,
    vad skönt att det har gått bra för din son! och för dig såklart!

Mina små föddes 28/6-12, de föddes i Sundsvall då det var platsbrist i Umeå, spenderade 2 veckor på neo där och sedan ytterligare 2 veckor på barn 4 i Umeå.

De föddes i v.33+3 då sonen inte växte som han skulle.

Dottern vägde 2550g och var 44cm lång. liksom din son hade hon mycket vätska i kroppen vilken gjorde det jobbigt för henne den första veckan. Sonen var en liten skrutt på 1390g till sina 40cm.

De mår idag bra, är pigga och friska. De ler, jollrar och börjar bli ganska stadiga i nacken. Sonen har dock ganska mycket problem med magen, om det beror på att han är prematur, får järntillskott eller om det bara är "normal" bebismage vet vi inte,,,

• Linit

Hej!

Såg detta inlägg av en slump=) Tror vi låg på barn 4 samtidigt, Lina och Jacob med Rut, bredvid er på salen? Har tänkt på er och undrat hur det gått för er?! 

Rut blir 11 v på torsdag, hon äter MASSOR, väger dubbelt mot när hon föddes nu. För ett par veckor sen gav hon sitt första leende till min lillebror. Hon älskar sin gröna skallerorm och sin mobil med insekter och blommor. Hon lyfter huvudet bara en kort stund i magläge men det blir mer och mer.

Hoppas allt är fint!

Lina

Svar på tråden Föddes i vecka 33+5 efter havandeskapsförgiftning. Umeå