• PrickenoGrodan

Nan 1 eller 2 till 9 mån?

Hej alla som kan det här med ersättning!
    Av olika anledningar ska jag sluta amma min plutt som snart är 9 månader. Vad ska jag ge för ersättning? Nan 1 eller 2? Han äter nästan ingen mat och ingen välling/gröt. På instruktionerna står det att tvåan är tillskottsnäring till en mer varierad kost, vilket inte min bebis äter.
    Sen en fråga till hur, fixar man snabbast en flaska ersättning?
    Är helt novis på detta då jag bara ammat tidigare.

• Svar på tråden Nan 1 eller 2 till 9 mån?
  • Mejasmorsa

Har absolut för mig att Nan 2 är från 6 månader... Har du kollat på förpackningen? 

• Mowmow

2:an. 
    Hur man snabbast fixar det? Menar du ute eller nåt? Jag gör i ordning en drös flaskor direkt och har i kylen, så är det bara att värma på när det behövs. Ute har jag med tetra. 

• Mejasmorsa

Sorry...läste visst inte ordentlig ;o) Du hade visst redan läst på. Men jag hr för mig att de är från 6 mån. Vi värmer kranvatten i micron och blandar med pulvret - klart!

• Pippi Långstrump

Nan2
    Termos med kokat avsvalnat vatten samt vällingdoserar
    Det finns Nan att köpa i tetra vid resor eller dylikt.
    Ha koll på priset är stor skillnad mellan olika butiker.

• Coyote

Ammar du honom alltså i princip helt? Snabbaste sättet är att ta kallt vatten från kranen (om du har kommunalt vatten, eller kontrollerat från egen brunn), micra och blanda i pulvret.

• PrickenoGrodan
    Pippi Långstrump skrev 2012-09-19 21:29:43 följande:
    Nan2
    Termos med kokat avsvalnat vatten samt vällingdoserar
    Det finns Nan att köpa i tetra vid resor eller dylikt.
    Ha koll på priset är stor skillnad mellan olika butiker.

Jättedum fråga igen: Ni blandar med det kalla vattnet och sedan värmer ni flaskan i mikron?
  • PrickenoGrodan
    Mejasmorsa skrev 2012-09-19 21:27:54 följande:
    Sorry...läste visst inte ordentlig ;o) Du hade visst redan läst på. Men jag hr för mig att de är från 6 mån. Vi värmer kranvatten i micron och blandar med pulvret - klart!

Nan 2 är från 6 mån men heter tillskottsnäring och inte ersättning. Vill att han ska kunna klara sig på ersättningen om jag inte lyckas få i honom någon mat och det är därför jag undrar om tvåan är "sämre" då.
  • Mowmow
    PrickenoGrodan skrev 2012-09-19 21:33:34 följande:

Jättedum fråga igen: Ni blandar med det kalla vattnet och sedan värmer ni flaskan i mikron?
    Nä, blandar i varmt, men det går vilket som.. Vissa barn (min minsta bland annat) dricker den gärna kall.
  • Coyote
    Mowmow skrev 2012-09-19 21:35:32 följande:
    Nä, blandar i varmt, men det går vilket som.. Vissa barn (min minsta bland annat) dricker den gärna kall.
    Precis. Vi värmer vattnet först och blandar sen, bara för att pulvret löser sig lättare i varmt vatten. Men det spelar ingen roll. Om man har kommunalt vatten behöver man inte koka vatten, och anledningen till att man rekommenderas att koka det är för att PULVRET kan vara kontaminerat, inte för att vattnet är dåligt. Så att koka vatten och sen förvara i kylen är bara ett extra arbetsmoment som inte behövs.
Svar på tråden Nan 1 eller 2 till 9 mån?