gravid trots pcos! tack lchf!
Hej!
För cirka 6 år sedan fick jag reda på att jag har PCOS, det kom inte direkt som någon chock då både min mamma och troligtvis också min mormor har det. Jag hade också gått från att ha mens som kom som en klocka exakt på dagen från 11 års ålder till 15 års ålder - till att ha en så sjukt oregelbunden mens på allt mellan 3 och 14 veckor. Men visst blev det ändå som ett slag i magen: tänk om jag inte skulle kunna bli med barn!?
När jag träffade min nuvarande make så ville jag direkt vara öppen med detta om PCO:n, så det är något vi alltid har pratat om och diskuterat mycket hur vi skulle göra och när vi skulle börja försöka. Så i mars i år var jag i alla fall till min gyn för att ställa massa frågor om hur länge man behövde försöka innan man kunde få hjälp. Då sa hon till mig att man egentligen ska ha försökt i minst 12 månader utan positivt resultat för att få hjälp, men att vi skulle kunna få hjälp om vi ville redan efter 6 månader.
Då hade min man och jag bestämt oss för att vi ville börja försöka i september i år, så jag talade om det för min gyn. Hon sa att då kunde vi höras i september för att göra en extrakoll så att allt såg bra ut med PCO:n innan vi började. Men när jag kommit hem från gyn och berättat allt som hon sagt för min man, så kände vi att vi ville börja försöka bli med barn direkt. Så vi körde igång i mars och hade också börjat med LCHF några månader innan det. Detta för att se om jag kunde få igång riktiga ägglossningar (vilket jag kanske hade 2-3 gånger om året förut) samt en mer regelbunden menscykel. Tack vare LCHF fick jag faktiskt båda delarna! Har nu haft mens med cirka 4-6 veckors mellanrum hela tiden! Och riktig ägglossning nästan varje gång, det känner jag av eftersom det bara är då jag får PMS, vidrig PMS. Men det har det varit värt, för då vet jag ju att det har fungerat! :)
Så nu är det ju september och det började dra ihop sig att ringa gyn och tala om att vi började redan i mars och alltså har försökt bli gravida i 6 månader nu. Idag är det 5 veckor sedan min förra mens första dag och jag har haft kramper i magen sedan i lördags, mått illa sedan måndags kväll, varit nära att spy... Men jag tänkte att det kan ju vara PMS, för jag har haft så en gång förut innan jag fick mens.
Men idag tänkte jag att jag gör ett test ändå (har blivit testoman under de här månaderna...) och det visade positivt! Jag är GRAVID!!! Trots PCOS och tack vare LCHF! Så nu får jag ringa gyn av en annan anledning.
Jag ville dela med mig av detta för att ge hopp till er alla som försöker. Jag vet hur det kan kännas när mensen kommer gång på gång... Vill också dela detta med alla er som också lyckats bli gravida trots PCOS (och kanske tack vare LCHF). Vill ni följas åt, så kan vi kanske starta en tråd? Eller vara här...