• stw89

gravid trots pcos! tack lchf!

Hej!

För cirka 6 år sedan fick jag reda på att jag har PCOS, det kom inte direkt som någon chock då både min mamma och troligtvis också min mormor har det. Jag hade också gått från att ha mens som kom som en klocka exakt på dagen från 11 års ålder till 15 års ålder - till att ha en så sjukt oregelbunden mens på allt mellan 3 och 14 veckor. Men visst blev det ändå som ett slag i magen: tänk om jag inte skulle kunna bli med barn!?

När jag träffade min nuvarande make så ville jag direkt vara öppen med detta om PCO:n, så det är något vi alltid har pratat om och diskuterat mycket hur vi skulle göra och när vi skulle börja försöka. Så i mars i år var jag i alla fall till min gyn för att ställa massa frågor om hur länge man behövde försöka innan man kunde få hjälp. Då sa hon till mig att man egentligen ska ha försökt i minst 12 månader utan positivt resultat för att få hjälp, men att vi skulle kunna få hjälp om vi ville redan efter 6 månader.

Då hade min man och jag bestämt oss för att vi ville börja försöka i september i år, så jag talade om det för min gyn. Hon sa att då kunde vi höras i september för att göra en extrakoll så att allt såg bra ut med PCO:n innan vi började. Men när jag kommit hem från gyn och berättat allt som hon sagt för min man, så kände vi att vi ville börja försöka bli med barn direkt. Så vi körde igång i mars och hade också börjat med LCHF några månader innan det. Detta för att se om jag kunde få igång riktiga ägglossningar (vilket jag kanske hade 2-3 gånger om året förut) samt en mer regelbunden menscykel. Tack vare LCHF fick jag faktiskt båda delarna! Har nu haft mens med cirka 4-6 veckors mellanrum hela tiden! Och riktig ägglossning nästan varje gång, det känner jag av eftersom det bara är då jag får PMS, vidrig PMS. Men det har det varit värt, för då vet jag ju att det har fungerat! :)

Så nu är det ju september och det började dra ihop sig att ringa gyn och tala om att vi började redan i mars och alltså har försökt bli gravida i 6 månader nu. Idag är det 5 veckor sedan min förra mens första dag och jag har haft kramper i magen sedan i lördags, mått illa sedan måndags kväll, varit nära att spy... Men jag tänkte att det kan ju vara PMS, för jag har haft så en gång förut innan jag fick mens.

Men idag tänkte jag att jag gör ett test ändå (har blivit testoman under de här månaderna...) och det visade positivt! Jag är GRAVID!!! Trots PCOS och tack vare LCHF! Så nu får jag ringa gyn av en annan anledning.

Plus Plus Plus

Jag ville dela med mig av detta för att ge hopp till er alla som försöker. Jag vet hur det kan kännas när mensen kommer gång på gång... Vill också dela detta med alla er som också lyckats bli gravida trots PCOS (och kanske tack vare LCHF). Vill ni följas åt, så kan vi kanske starta en tråd? Eller vara här...

• Svar på tråden gravid trots pcos! tack lchf!
  • Lisenlotten

Grattis till dig! Glad för din skull. Själv har jag 4 månader kvar nu till BF. Njuuut, det är helt underbart och vara gravid Hjärta

• stw89
    Lisenlotten skrev 2012-09-19 13:26:21 följande:
    Grattis till dig! Glad för din skull. Själv har jag 4 månader kvar nu till BF. Njuuut, det är helt underbart och vara gravid Hjärta
    Tack! Åh så härligt! Ja, det ska jag verkligen göra. Hoppas bara att mitt illamående (som började redan i helgen) går över snart :P vaknade igår natt av att det kändes som att jag skulle kräkas... Inatt fick jag i alla fall sova hela natten :) Lycka till med resten av din graviditet och förlossningen! :) Hjärta
  • Jennie1987

Vad underbart att läsa!! Och stort grattis! :)

Jag har själv pcos, och har ätit lchf i omgångar.
    Men förra året åt jag det ordentligt och fick då min mens regelbundet i 3 månader! Jag kan få en mens om året ungefär utan hjälp. Så det var jättehärligt!
    Och när jag var hos gyn i november förra året, för att prata om behandling och så, så såg min gyn att jag nyss haft en egen ägglossning! Tog ett blodprov som bekräftade det. Jag blev dock inte gravid, men kroppen hoppade ju igång! :)
    Tyvärr började jag slarva med maten, och har haft jättesvårt att komma igång igen. Har liksom tappat motivationen. Det känns tråkigt, för jag vet ju att det funkar! 
    Du är ju ett levande bevis! :) :)      

• Bassemamman

Inspirerande!

Har själv en 2 årig pojke efter LCHF, innan det 7 års barnlöshet, inseminationer och 2 IVF...

Nu bär jag åter på en lchf bebis och planerar att äta lchfvariant under både graviditet och amning, mest för att hjälpa kroppen föda fram detta barn vaginalt..

• Jennie1987
    Bassemamman skrev 2012-11-26 00:18:19 följande:
    Inspirerande!

Har själv en 2 årig pojke efter LCHF, innan det 7 års barnlöshet, inseminationer och 2 IVF...

Nu bär jag åter på en lchf bebis och planerar att äta lchfvariant under både graviditet och amning, mest för att hjälpa kroppen föda fram detta barn vaginalt..

Åh! Vad peppande det är att höra sånt här när man själv kämpar på med lchf! :)
    Grattis till den nya graviditeten och kommande lchf-bebisen! :)  
  • Bassemamman
    Jennie1987 skrev 2012-11-26 20:18:57 följande:

Åh! Vad peppande det är att höra sånt här när man själv kämpar på med lchf! :)
    Grattis till den nya graviditeten och kommande lchf-bebisen! :)  
    Tack!

håller tummarna för dej.. :)

Vet inte hur du äter lchf men min tro är att minimera mjölkprodukter... tips bara!

• Jennie1987
    Bassemamman skrev 2012-11-26 23:23:28 följande:
    Tack!

håller tummarna för dej.. :)

Vet inte hur du äter lchf men min tro är att minimera mjölkprodukter... tips bara!

Tack! :)
    Ja, jag tror också att det är så! Försöker dra ner så mycket jag kan på det, men använder lite grädde, creme fraiche i matlagning.
    Tack för tips! :)  
  • stw89
    Jennie1987 skrev 2012-09-24 23:02:51 följande:
    Vad underbart att läsa!! Och stort grattis! :)

Jag har själv pcos, och har ätit lchf i omgångar.
    Men förra året åt jag det ordentligt och fick då min mens regelbundet i 3 månader! Jag kan få en mens om året ungefär utan hjälp. Så det var jättehärligt!
    Och när jag var hos gyn i november förra året, för att prata om behandling och så, så såg min gyn att jag nyss haft en egen ägglossning! Tog ett blodprov som bekräftade det. Jag blev dock inte gravid, men kroppen hoppade ju igång! :)
    Tyvärr började jag slarva med maten, och har haft jättesvårt att komma igång igen. Har liksom tappat motivationen. Det känns tråkigt, för jag vet ju att det funkar! 
    Du är ju ett levande bevis! :) :)      

Tack! :) Är i v 24 nu, så det börjar närma sig. Har väl haft allt annat än en toppengraviditet, men det är så värt det ändå för det fungerade ju att bli gravid! :)

Hur går det för dig? 
  • stw89
    pajas77 skrev 2012-10-19 13:34:18 följande:
    grattis !!!
    Tack!!! :)
  • stw89
    Bassemamman skrev 2012-11-26 00:18:19 följande:
    Inspirerande!

Härligt att höra! Det är så kul att det faktiskt fungerar! Annars känns det ju så svårt/halvt hopplöst att få det att fungera när man vet att man bara har ägglossning "på riktigt" en eller ett par gånger om året...
  • Jennie1987
    stw89 skrev 2013-01-30 10:51:04 följande:

Tack! :) Är i v 24 nu, så det börjar närma sig. Har väl haft allt annat än en toppengraviditet, men det är så värt det ändå för det fungerade ju att bli gravid! :)

Hur går det för dig? 
    Oj! Vad tiden går :) Skönt att du kommit så långt i graviditeten, då är det inte så långt kvar! ;)
    Jaså, är graviditeten jobbig? Förstår vad du menar, det fungerade ju ialla fall! :) :)

Jag har fått min andra spontana mens nu, på 12 veckor med lchf. Känns hur bra som helst att kroppen vaknat till liv igen.
    Dock har jag jävulsk mensvärk och blöder mycket :/ Men det är ialla fall kul när det fungerar! :)
    Hoppas jag börjar ägglossa på egen hand också :)      
  • Cice

Hej, Jag är ny här !
    Finns det några  kvar här på tråden s? Vi kanske kan stötta varandra? 

Cice 

• Jennie1987
    Cice skrev 2013-10-20 18:47:41 följande:
    Hej, Jag är ny här !
    Finns det några  kvar här på tråden s? Vi kanske kan stötta varandra? 

Cice 

Jag kikar in ibland :)
  • Cice
    Jennie1987 skrev 2013-10-20 20:06:17 följande:

Jag kikar in ibland :)
    Tack för att du ha svarat. :)
     Vet du om det finns det mer trådar om LCHF diet o graviditet  ?

• Jennie1987
    Cice skrev 2013-10-20 21:19:42 följande:
    Tack för att du ha svarat. :)
     Vet du om det finns det mer trådar om LCHF diet o graviditet  ?

Nej, inte vad jag vet, men det borde det göra tycker jag :)
  • Cice

Hej   

Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .    I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens. 

Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .  

Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning).

Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär? 

Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater.

Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  

• Jennie1987

Igår fick jag spontan mens! Så himla glad! Har inte haft spontan mens sen i maj, så det var verkligen på tiden! :)

Har haft skitont i bröstvårtorna sen en vecka tillbaks, och fått finnar på hakan. Men det gör absolut ingenting, för jag har fått spontan mens! När mensen kom försvann det onda i bröstvårtorna direkt.

Jag blöder massor! Får byta skydd ofta. Men inte så jättemycket mensvärk nu ialla fall, det var värre innan mensen kom igång, då vaknade jag tillochmed på natten av att det malde och molade i magen och ryggen. Så jag antar att jag hade min värsta mensvärk innan.

Hur som helst är jag jätteglad över min spontana mens! :D Tar det som ett tecken på att kroppen och jag äntligen jobbar åt samma håll! :)     

Svar på tråden gravid trots pcos! tack lchf!