• DenNamnbitne

Vita kränkta män, förtäckt rasism?

Ni har säkert sett Facebookgruppen Vita kränkta män vilken innebär att man som vit man ur medelklassen inte har någon anledning att klaga- de gör sålunda narr av sådana som klagar.

Jag vill nyansera detta på följande sätt:

Uppfattningen om den vite mannen ur medelklassen är att han är genomförståndig  och klok och vänlig, ickekriminell och vill alla gott. Däremot finns det ju andra som inte har samma förmåga att uttrycka sig klokt och förnuftigt, dvs. kvinnor, invandrare, osv. Dessa får klaga och göra dumheter men inte de kloka medelklassmännen. Är inte detta en typ av förtäckt rasism som gör att vissa människors gärningar slås undan (de förstår ju inte bättre) medan andra har all möjlig förmåga att förstå bättre och därför klandras desto mer?

Ska inte alla få uttrycka sig? Jag vill få ut alla åsikter, ingen ska behöva trycka på något i hemlighet.

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vita kränkta män, förtäckt rasism?
  • DenNamnbitne
    lennartsdotter skrev 2012-09-18 23:37:50 följande:
    Alla ska få uttrycka sig, även de som står bakom Vita kränkta män. 
    Härligt :)
  • rosyposy

Har du ens varit inne på den sidan och sett vad det är de skriver om?

• oOOo  oOOo

Förstår jag dig rätt TS att du menar att facebook gruppen "vita kränkta män" är taskiga när de gör narr av andra som klagar?

I så fall tycker jag du har en poäng i det är taskigt. De borde lära sig hur man klagar på ett trevligt och feminint sätt.

• Långskånken

Som vit, man och västerlänning så är du per definition skyldig. Har du passerat 40 börjar du dessutom bli äcklig.
    Vita män är exempelvis snara att döma ut hela grupper av människor bara på grund av deras kön, hudfärg eller etnicitet. Det skulle aldrig någon annan grupp göra.

• DenNamnbitne
    rosyposy skrev 2012-09-19 06:47:25 följande:
    Har du ens varit inne på den sidan och sett vad det är de skriver om?
    Såklart! Har du?
  • DenNamnbitne
    Delia skrev 2012-09-19 06:50:31 följande:
    Du verkar oerhört kränkt.
    Oj då, ganska kränkt i alla fall ;)
  • DenNamnbitne
    oOOo oOOo skrev 2012-09-19 07:23:54 följande:
    Förstår jag dig rätt TS att du menar att facebook gruppen "vita kränkta män" är taskiga när de gör narr av andra som klagar?

I så fall tycker jag du har en poäng i det är taskigt. De borde lära sig hur man klagar på ett trevligt och feminint sätt.
    Visst är de taskiga men det får man väl vara. Problemet är väl att de anser att just den gruppen de klagar över inte har rätt att klaga.
  • Daddy  Cool
    Agent Joyboy skrev 2012-09-20 12:50:40 följande:
    Här Kawa gråter själv över att ha kränkts av feministkollegorna.

"Det är svårt att hantera det manliga egot ibland. Jag brukar själv känna hur det sticker till lite när en kvinnlig vän fått nog av sexism eller råkat illa ut på grund av någon man och desperat slänger ur sig något generaliserande om män. Ibland tänker jag Hen känner mig, hen vet att jag inte är en idiot, varför säger hen så om alla män"
    Den där Kawa verkar ha missat att "hen" inte ska användas när man känner till könet Glad
  • DenNamnbitne

Det fanns flera liknande Facebookgrupper:

Vita kränkta män
    Vita kränkta feminister
    Svarta kränkta kvinnor
    Kränkta kvinnor och män
    Svarta kränkta män
    Vita kränkta hens
    Alla är kränkta
    Riktiga vita kränkta män
    Vi som är ständigt kränkta

Är det inte lite kul?

Svar på tråden Vita kränkta män, förtäckt rasism?