• Anonym (Ann)

Min exman jäklas hela tiden, vad göra? (lååångt)

Lite bakgrund:

Jag och ex-mannen har 2 gemensamma barn X är 8 och Y är 5 år. Vi skilde oss efter nästan 15 år när yngsta var liten. Jag fick flytta 5 mil till grannkommunen pga bostadsbrist vid skilsmässan, barnen blev skrivna hos pappan efter skilsmässan eftersom han bodde kvar i vår villa. Barnen går på förskola och skola i deras hemkommun, men det är inga problem för jag jobbar där. Vi har barnen varannan vecka och byter på onsdagar för att vi vill ha helgen mitt i vistelsen.

Situationen som uppstod nu kändes lite som droppen. X hade kvällsaktiviteter i hemkommunen både söndag och måndag kväll, det var en sak som var en engångsföreteelse. Jag tyckte självklart att X skulle få gå på detta, men hade problem med logistiken, att åka 20 mil t.o.r 2 dagar i rad kostar en del, men det finns också flera barn hemma hos mig.

Jag pratade med exet och frågade om vi kunde lösa det på något sätt, och vi kom överens om att X skulle komma på söndagskvällen och vara kvar tills jag hämtade på fritids på tisdagen för att inte missa detta. När exet sa ja blev jag väldigt förvånad att han sa ja, för oftast så går det inte att kompromissa alls.

Allt förflöt som det skulle tills idag, jag åkte och jobbade igår (måndag) och lämnade och hämtade Y på förskolan som vanligt. På kvällen ringde X och berättade att hen var sjuk och inte alls mådde bra, att hen hade legat i sängen hela dagen och haft ont i huvudet och magen och mår illa. Jag smsar exet och frågar hur det är med X. Får veta att X är sjuk, då frågar jag om han är hemma med X i morgon (tisdag) och får till svar att det ska han vara. Jag förtydligar med att då lämnar jag Y till förskolan som vanligt på onsdag och han hämtar hen sedan. Fick jackande på detta.

På kvällen fick även Y feber och ont i huvudet, smsar detta till exet och säger att Y är med sjuk nu och att jag är hemma med hen i morgon. Då säger exet att X är inte sjuk längre (2 timmar efter att X ringde och sa att hen mår illa).

Idag får jag ett sms på morgonen att X är i skolan och är frisk, jag skriver att jag är hemma med både Y och deras syskon på min sida som båda är sjuka. Får inget svar på detta och eftersom exet sa dagen innan att han skulle vara hemma med X så tänkte jag inget mer på det.

Vid 13.30 idag får jag ett sms från exet som frågar när jag kommer och hämtar X, för han jobbar minsann kväll och det gör hans sambo med. Eftersom jag jobbar deltid den vecka jag har barnen här så ska X hämtas 13.20. Blir lätt irriterad och smsar tillbaka att han sa igår att han skulle ha X hemma och därför har jag ingen bil hemma och har ingen möjlighet att hämta. Får tillbaka att han kommer att låta X åka kommunalt hem till mig. Detta klarar inte X, hen har aldrig åkt själv och det är byten på vägen.

Får lite panik över att X kommer att bli lämnad på skolan, ringer min syster som har barn på samma fritids som X går på. Vill helst inte ringa henne eftersom hon är sjukskriven för utmattningssymptom och inte alls mår bra, men jag vet inte vad jag ska göra. Brukar inte be henne om hjälp, utan jag avlastar henne så mycket jag kan med hennes barn och hus osv. Hon lovar att ta X till exet slutar om fritids går med på att X går på fritids till 16. På pappans veckor har X fritids till 17.30. Skickar sms till exet om att min syster tar X tills han slutar jobba, och att han får hämta X där.

Ringer till fritids och förklarar läget, att exet hade sagt igår att X var sjuk och att han skulle vara hemma med hen idag, men nu har smsat och sagt att jag måste hämta X nu. Får då till svar att exet har hämtat X 13.20.

Exet har alltså efter att han har hämtat X  smsat mig och låtsats att X är lämnad på skolan utan någon som hämtar hen.

Ringer till min syster som blir galen på exet...

Efter ett tag till så får jag sms från exet där han skriver att han har hämtat X och att X tycker att det är onödigt att åka hem till mig eftersom hen ändå ska till honom i morgon...

Nu är min roman slut, någon som orkat läsa och kan ge mig tips på hur jag ska hantera mitt ex, det är så här jämt.... 

• Svar på tråden Min exman jäklas hela tiden, vad göra? (lååångt)
  • Anonym (Ann)

läst över 100 gånger och ingen har nått bra svar på hur jag ska hantera detta?

• elka9110

Jag är verkligen ledsen, men jag tror jag har läst 100 gånger och jag förstår ingenting av allt X och Y och exet och hen, det kan vara därför ingen svarar! :)

• Anonym (Ann)

hmmm.. kort sammanfattning.

Exet jävlas som fan, han låter mig tro att barnet står utanför skolan och inte ska hämtas av honom fast han lovat det. Så  jag försöker fixa barnvakt, när jag gjort det så visar det sig att han redan  hämtat barnet

• Anonym

Ha lite mer is i magen. Har han sagt att han ska hämta barnet (helst skriftligt) så lita på det och lägg ansvaret på honom. Han insåg ju att det var han som skulle komma i dålig dager om barnet inte blivit hämtat av någon. Alltså gå inte igång på alla hans utspel (om det nu handlar om det). se till att ha ryggen fri och chilla som tonåringarna skulle säga. Använder han barnen till känslomässig utpressning på dig så testa lite chicken race. 

Svar på tråden Min exman jäklas hela tiden, vad göra? (lååångt)