• Anonym

Blir barnet automatiskt skriven hos mamman när man separerar?

Vi ska separera och vi har en son på 5år. Vi har delad vårdnad. Blir sonen automatiskt skriven hos mig?

• Svar på tråden Blir barnet automatiskt skriven hos mamman när man separerar?
  • Anonym

Då måste alltså pappan skriva på det isf? jag får inget bostadsbidrag om han inte står skriven hos mig och pappan vill han ska stå hos honom.

• vampyria2

Om pappan flyttar och du och barnet bor kvar så står barnet kvar hos dig men om du och barnet flyttar måste pappan skriva på ett papper om att han godkänner det.

• Anonym

Båda måste flytta... och han tänker inte skriva under

• Anonym

Barnet blir skriven där det har sin mesta dygnsvila. Har ni växelvis blir boendet hos den förälder som bor närmast förskola/skola. Har ni växelvis och barnet blir skrivet hos den andra föräldern kan visst bostadsbidrag iaf utgå till den förälder som inte har barnet mantalsskrivet hos sig.

• Anonym

Nej inte när man bara ska ha en  2½

• sys

Båda föräldrarna har rätt till bostadsbidrag oavsett var barnet är folkbokfört!

Vilka barnfamiljer kan få bostadsbidrag?

Barnfamiljer med låga inkomster kan få bostadsbidrag. Du räknas som barnfamilj om du har barn som bor hos dig eller som bor hos dig ibland. Ditt barn får räknas med i hushållet tills han eller hon fyller 18 år, eller är över 18 år och får studiehjälp eller förlängt barnbidrag.

Du måste bo och vara folkbokförd på den adress som du söker bidrag för. Men i vissa fall kan man göra undantag för detta. Du kan få bostadsbidrag oavsett om du äger bostaden eller hyr den.

Ovanstående finns att läsa på Försäkringskassans hemsida, länken i "rubriken". Oavsett var barnet är skrivet - så har båda föräldrarna rätt till bostadsbidrag då de behöver "utrymme" till barnet. Har haft den diskussionen med Försäkringskassan när min fd. påstod att han inte skulle betala underhåll för att han inte fick bostadsbidrag. Idag har han bostadsbidrag. För att jag lyfte luren och ringde Försäkringskassan.

Så oavsett vart barnet är skrivet så har båda föräldrarna rätt till bostadsbidrag. 
    we begin our lives when we die
  • vampyria2

Vad menar du med sista inlägget?
    Sen är det så att om barnet tillbringar mest tid hos dig så kommer barnet automatiskt skrivas på den adressen efter ett tag.
    Men efter som han håller på att jäklas med dig så ring familjerätten redan i morgon och se vad de kan göra, väldigt få nekar att skriva under såna papper när en tredje part blir inblandade, då brukar det mesta falla på plats.

• Anonym
    sys skrev 2012-09-18 20:35:16 följande:
    Båda föräldrarna har rätt till bostadsbidrag oavsett var barnet är folkbokfört!

Vilka barnfamiljer kan få bostadsbidrag?

Barnfamiljer med låga inkomster kan få bostadsbidrag. Du räknas som barnfamilj om du har barn som bor hos dig eller som bor hos dig ibland. Ditt barn får räknas med i hushållet tills han eller hon fyller 18 år, eller är över 18 år och får studiehjälp eller förlängt barnbidrag.

Du måste bo och vara folkbokförd på den adress som du söker bidrag för. Men i vissa fall kan man göra undantag för detta. Du kan få bostadsbidrag oavsett om du äger bostaden eller hyr den.

Ovanstående finns att läsa på Försäkringskassans hemsida, länken i "rubriken". Oavsett var barnet är skrivet - så har båda föräldrarna rätt till bostadsbidrag då de behöver "utrymme" till barnet. Har haft den diskussionen med Försäkringskassan när min fd. påstod att han inte skulle betala underhåll för att han inte fick bostadsbidrag. Idag har han bostadsbidrag. För att jag lyfte luren och ringde Försäkringskassan.

Så oavsett vart barnet är skrivet så har båda föräldrarna rätt till bostadsbidrag. 
    Ja men om man fyller i att man har barnet växelvis får man betydligt lägre summa... och när jag nu fyllde i att jag "bara" ska ha en 2½ så blev uträkning 0kr!!

Han bryr sig inte om familjerätten utan han skulle anmäla till skattemyndigheten imorgon

Hur ska jag nu klara mitt nya boende?     
  • sys
    Anonym skrev 2012-09-18 20:43:11 följande:
    Ja men om man fyller i att man har barnet växelvis får man betydligt lägre summa... och när jag nu fyllde i att jag "bara" ska ha en 2½ så blev uträkning 0kr!!

Han bryr sig inte om familjerätten utan han skulle anmäla till skattemyndigheten imorgon

Hur ska jag nu klara mitt nya boende?     
    Ange antal tidvis boende barn

Barn som bor hemma ibland (tidvis boende) får räknas med i hushållet tills det fyller 18 år. Barn över 18 år får också räknas med i hushållet om det får studiehjälp (gymnasieskola) eller förlängt barnbidrag (grund- eller särskola). Vid gemensam vårdnad räknas barnet som tidvis boende om det inte är folkbokfört hos dig.

Gjorde en "fejkad" uträkning med samma siffror och bytte ut om det var "hemmaboende" eller "tidvis boende".

Hos vilken förälder kommer barnet att bo mest, och var kommer det att vara skrivet? Om du tjänar för mycket så får du inget bostadsbidrag - då anser de att du kan klara hyran själv. Sedan får man inte ha för stor lägenhet heller, då kan man bli nekad. 
    we begin our lives when we die
Svar på tråden Blir barnet automatiskt skriven hos mamman när man separerar?