• mothermary02

ang. att vända sig och rulla runt - när?

Vår fyraveckors bebis vände sig idag från mage till rygg, flera gånger. Jag blev helt paff, för  jag trodde inte att så små barn kunde sådant. Är det kanske andra hållet som är svårare, från rygg till mage? Och när rullar de runt helt? Känns som att man får ha mer koll när de börjar bli rörliga på det viset, det är därför jag frågar. Och samtidigt inser jag att det är svårt att generalisera om när "bebisar" gör något. det är ju uppenbarligen olika! (Jag minns inte att storasyster kunde vända sig så tidigt, alls.) Har ni erfarenheter?

• Svar på tråden ang. att vända sig och rulla runt - när?
  • E Maria

En kompis unge vände sig från mage till rygg nyligen.. Han e 8 veckor.. Min flicka var inte så tidig, ganska normal tror jag, men hon lärde sig mage till rygg först, 3 veckor senare från rygg till mage.. Sen ytterligare någon vecka eller två tror jag innan hon rullade helt varv.. Men låter som att du får börja tönka dig för på skötbordet iaf :) det kan hända närsom helst att det vänds från rygg till mage... :)

• Vinterankan

Vår son vände sig från mage till rygg i samma ålder som din. Tog till tremånadersdagen innan han vände sig från rygg till mage, hade då fastnat på armen i sista lilla knycken i någon månad. Har för mig att det var ungefär lika med dottern. 

som med allt annat så är det nog väldigt olika. Mina barn har inte gillat att ligga på rygg så de har alltid legat på mage mest hela tiden och då blir de ju starkare. Barn som inte gillar att ligga på mage tar det rimligtvis längre tid för eftersom att de inte tränar sina muskler på samma sätt.  

• Jelenas

Min yngsta var 3,5 vecka men det var mer envishet tror jag.
    Däremot trodde alla inkl jag att han skulle gå tidigt. Vilket han iofs gjorde med tanke på hans svaga fotleder. Han gick dagen före sin 1 års dag.

Han var väldigt tidig motoriskt men däremot är han lite efter i bl.a. språket så det ska göras en bedömning på honom.

• Busbellan

Två av mina barn har vänt från mage till rygg sporadiskt från några veckors ålder men det handlar knappast om någon medveten vändning snarare att de lyfte huvudet för högt och tappade balansen och trillar runt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Flickan och kråkan

Från mage till rygg är det lätt att de kantrar . De vänder inte medvetet utan försöker ta sig upp och så kantrar det.  Jag har haft en som varit senare i det grovmotoriska spannet. Han rullade första gången strax före 7 månader. Den andre är väldigt medel och rullade första gången när han var 4 månader lite drygt. Han kantrade mycket tidigt, men då var det inte medveten rullning. Båda började att rulla från mage till rygg. Kräver lite mer från rygg till mage

• Caroline13

Min första dotter vände sig/rullade aldrig. Hon var förmodligen inte så intresserad. Min andra dotter började vända sig från rygg till mage vid ca 4 månaders ålder. Så kan det va.

• mothermary02

Tack alla ni för svar!
    Det är roligt att ta del av andras erfarenheter. Och visst, Flickan och kråkan, "kantra" är ordet! Som du säger, Busbellan, också, det är ju inte en medveten vändning. Men att de kan har jag ju fått erfara. Vår lilla vände sig dessutom också från mage till rygg igår, så slapp jag undra över när hon skulle lära sig det! (Som du E Maria sa, det var på gång.) Ja, nu får man helt enkelt ha koll på var man lägger henne... Och inte lämna på skötbord och sådant. Tack igen för att ni delade med er!

• Minion
    Busbellan skrev 2012-09-18 21:10:52 följande:
    Två av mina barn har vänt från mage till rygg sporadiskt från några veckors ålder men det handlar knappast om någon medveten vändning snarare att de lyfte huvudet för högt och tappade balansen och trillar runt
Svar på tråden ang. att vända sig och rulla runt - när?