Kub-test, stor skillnad mellan graviditeterna. Väldigt orolig, fvp nästa? Hjälp mig!!
Hej,
Jag är så orolig så jag vet inte vad jag ska ta mig till, snälla hjälp mig med era erfarenheter. När vi väntade första barnet för tre år sedan fick vi på kubtestet vecka 12+0 T21 1:12 000 och T13&T18 1:20 000.
Den här graviditeten utförde vi kub vecka 12+0, och vi fick T21 1:696 och på T13 & T18 1:370.
Visst jag är tre år äldre nu, 34 år, väger 12 kilo mer, men att skiljer närmare 20 000 och 12 000 i sannolikhet, det oroar mig väldigt mycket. För mig känns det som att det på pappret stod, den här gången har ni mycket sämre chanser.
Själva nuppen såg bra , nackspalten mätte hon till 1.6 mm i vecka 12+0. Då ultraljudet gjordes på max sju minuter och vi inte fick reda på om man såg något näsben osv, nackspalten mättes bara en gång, så kände vi oss oroliga. Vi försökte få till en ny nupp, men man får inte göra flera. Istället fick vi göra ett vanlig t ultraljud på en annan mottagning, och där sa de vi ger absolut inte nya sannolikhetssiffror. Då en vecka senare 12+6 mätte de nackspalten flera gånger och fick allt mellan 1.7 mm upp till 2.1 mm.
Jag tänker, då vi gjorde nuppen och fick i våra ögon dåliga siffror, att om hon den första mätte fel, och nackspalten egentligen var lite bredare, så med tanken på mina dåliga blodvärden, så kanske vi hade kommit till hög risk som 1:200 på T13 och T18. Då skulle vi aldrig tvekat fostervattensprov.
De vägrade ge ut mina blodvärden. Det jag fick reda på att hcg låg lite över, men att det framförallt berodde på att papp-a låg en bit under.
Är det fler som (inte gjort IVF) och som har fått väldigt stor skillnad i kub-testet mellan olika graviditeter? Gjorde ni fostervattensprov? Hur gick det för? Ni som har erfarenhet av att haft låg papp-a värde, hur har det gått för er? Gjorde ni fvp eller mkp? Gjorde ni fler mätningar av ert papp-a under graviditeten?
Att jag här på familjeliv läst om fem-sex tjejer som fått sannolikhet ca 1:700 på kuben och samtliga fått barn med DS gör mig tokorolig. Vi funderar på fvp, men jag är så rädd för missfallsrisken så jag vet inte om jag vågar.
Livet är jobbigt just nu, men jag hoppas på det bästa! Min största dröm just nu är att vi ska få ett friskt barn i mars.