• Anonym (umg förälder)

inställt umgänge pga sjukt barn

Hej alla.
    Jag har lite funderingar kring vad man kan göra när boendeföräldern skyller på att barnet är sjuk väldigt ofta, det är alltid feber, förkyld och hosta.
    Barnet är närmare 2 år och jag får träffa h*n 4 dagar i veckan..h*n går inte på förskola så det är inget som går runt runt därifrån.
    Jag vet att den andra föräldern gör detta enbart för att sabba för mig och vet att det funkar genom att skylla på att barnet är sjuk...
    Finns det något jag som umgängesförälder kan göra för att förhindra detta? Jag vet nämligen att barnet är hos andra när h*n är hos"sjuk" men det är aldrig något jag kan bevisa i en förhandling. Tycker synd om mitt barn som förlorar så mycket tid med en av sina föräldrar.

• Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn
  • Muminski

Tycker att du ska ta upp det med den andre föräldern- att det känns som att sjukdomarna är lite väl olämpliga i tid för ditt umgänge. Kanske kan umgänget tas igen på annan tid så att du får träffa barnet. Ett barn kan vara sjuk hos sin umgängesförälder också om det inte är så att barnet är väldigt sjukt. Fungerar inte kommunikation rekomenderar jag samarbetssamtal där ni upprättar någon form av överenskommelse om hur ni gör när barnet blir sjukt.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym (umg förälder)

Tro mig jag har försökt den vägen, då heter det bara att jag anklagar den andra föräldern för att ljuga och har ingen förståelse för att barn kan vara sjuka

Under samarbetssamtalen sägs det att jag måste lita på vad den andra föräldern säger och gilla läget..

• Anonym

Sen när är sjukdom hinder för umgänge med en förälder?

• Anonym (umg förälder)

Ja det har jag också undrat men den andra föräldern vill inte flytta på barnet när det är sjukt, det är tydligen barnmisshandel

• Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-16 22:22:30 följande:
    Ja det har jag också undrat men den andra föräldern vill inte flytta på barnet när det är sjukt, det är tydligen barnmisshandel

Äh det är bull.

Om barnet är förkylt och inte allt för mycket febrig klarar barnet av att ha umgänge. Det är inte ett tillräckligt skäl för att hindra umgänget. Bor ni långt ifrån varandra? Hur brukar ni överlämna barnet mellan varandra? Hur ser umgänget ut? Får du möjligheter att ta igen ditt missade umgänge?
  • Anonym (umg förälder)
    Muminski skrev 2012-09-16 22:29:20 följande:
    Äh det är bull.

Om barnet är förkylt och inte allt för mycket febrig klarar barnet av att ha umgänge. Det är inte ett tillräckligt skäl för att hindra umgänget. Bor ni långt ifrån varandra? Hur brukar ni överlämna barnet mellan varandra? Hur ser umgänget ut? Får du möjligheter att ta igen ditt missade umgänge?

Det är ungefär 20min bilresa enkel resa och jag får inte igen det missade umgänget utan det tas bort..

Den andra föräldern vill inte se mig så det är en kp som har hand om överlämnandet
  • Anonym

Först kan jag inte låta bli att undra varför mamman fått gehör för kp. Men sen....

Driv inte konflikten genom att säga att den andra ljuger eller är överbeskyddande. Se överhuvudtaget till att vara en del av lösningen och inte en del av problemet. För statistik ett tag över hur ofta barnet är förkylt etc. Efter ett tag undrar du om det inte är bäst att göra en grundlig hälsoundersökning samt att uppsöka vårdcentral när barnet är sjukt så prover kan tas. Så gör man bla inom skolan när man har föräldrar som sjukskriver barnen i ett. Sen kan du även trycka på att du naturligtvis inte vill flytta på barnet om det har feber men gärna även vill kunna ta hand om barnet när det är krassligt, febern sjunkigt o dyl.. .

• Anonym

Om jag var du skulle jag försöka få en dom eller juridiskt bindande avtal på umgänge.

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 06:52:07 följande:
    Först kan jag inte låta bli att undra varför mamman fått gehör för kp. Men sen....

Driv inte konflikten genom att säga att den andra ljuger eller är överbeskyddande. Se överhuvudtaget till att vara en del av lösningen och inte en del av problemet. För statistik ett tag över hur ofta barnet är förkylt etc. Efter ett tag undrar du om det inte är bäst att göra en grundlig hälsoundersökning samt att uppsöka vårdcentral när barnet är sjukt så prover kan tas. Så gör man bla inom skolan när man har föräldrar som sjukskriver barnen i ett. Sen kan du även trycka på att du naturligtvis inte vill flytta på barnet om det har feber men gärna även vill kunna ta hand om barnet när det är krassligt, febern sjunkigt o dyl.. .

Undrar också varför det finns en KP. Det utses inte bara sådär....

Bra tips till TS.  
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 07:12:43 följande:

Undrar också varför det finns en KP. Det utses inte bara sådär....

Bra tips till TS.  
    Det "räcker" med att mamman inte varit så villig att låta ts träffa barnet sen födseln och barnet är nu lite äldre, känner inte sin pappa, och det är barnets bästa att få ha med någon barnet är trygg med..... Som sagt, det behöver inte vara så allvarligt.
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn