• sixten

Hela barnbidraget?

Hej, jag är kille på 14 bast.

Jag har 300 spänn i månaden, 100 kr går till spotify. Därefter har jag bara 200 kvar och det räcker inte långt när jag måste köpa kläder, godis, mat (sibylla någongång i månaden) och andra saker jag kan tänkas behöva själv.
    Vinterkläder köper mor eller far. Jag har köpt min cross själv (7 tusen), min dator  (7 tusen), datorkomponenter (4 tusen).

Jag köper inte kläder så ofta, kanske varannan månad men då går allt på över flera tusen. Jag har talat med mor min om att få hela barnbidraget men hon säger att det ska gå till min mat och kläder.

Men jag köper ju mina kläder själv??!! Och då till frågan, har hon inte skyldighet att ge mig mat osv tills jag blir 21 utan att ta av mitt barnbidrag. Vad går barnbidraget egentligen till?

Jag behöver verkligen hela barnbidraget i månaden men jag vet inte vad det ska gå och inte gå till så jag kan inte starta en diskussion med henne varför jag ska ha det och varför inte hon ska ha det.

Så vad tycker ni? Borde jag få hela barnbidraget eller iaf få en rejäl höjningp?

• Svar på tråden Hela barnbidraget?
  • skrik och panik

Vem betalar reparationerna, lektionerna och transporten vid cross-träningarna? Hur fick du de pengarna till dator, cross och datorkomponenter?

Redovisa vad du behöver pengarna till så kan du nog förhandla fram mer pengar.

Får du bosskorten betalda? Vem betalar mobilen? Frågar du någon gång efter pengar till kläder? 

• sixten

Jag kör cross på fritiden och därmed inga utgifter, förutom soppa som jag betalar för.
    Pengarna har jag fått av farmor och andra släktingar när jag var mindre, vilket har växt när jag lyckats köpt en sak och sålt den för mer. Har även jobbat lite men inte för mycket pengar.

Busskort och dylikt har jag inga, jag cyklar dit jag ska och jag har inga utgifter i tex spel. Jag har fri surf och fria sms som jag betalat 900 för. Jag ringer inte så mycket så jag får ca 150 spänn av farmor varje halvår

• Blaha

Du köper kläder varannan månad och då går det på flera tusen kronor? Nej du, då kan du inte hålla i dina pengar...

Vad gör du hemma? Du kanske kan erbjuda dig att arbeta för pengarna?

• sixten

Jag mena att totalt per år blir det flera tusen när jag köper varannan månad.

12 x 2= 2400 där är kläderna uppköpta och inget kvar förutom mina besparingar som jag ska ha till när jag fyller 18...

• skrik och panik

900 Du får pengar av din farmor?

Så, räkna upp vad du vill ha pengar till. För även om jag fick hela mitt när jag var 14 så kunde jag inte visa vad jag egentligen hade alla pengarna till! :)

• FruBlöjor

Jag fick hela barnbidraget när jag var 16. Fick betala alla mina egna räkningar och köpa kläder från dessa pengar.
    300 är för lite idag för en 14 åring tycker jag. Man får knappt ens gå på bio för penningen.

• sixten
    FruBlöjor skrev 2012-09-16 19:59:31 följande:
    Jag fick hela barnbidraget när jag var 16. Fick betala alla mina egna räkningar och köpa kläder från dessa pengar.
    300 är för lite idag för en 14 åring tycker jag. Man får knappt ens gå på bio för penningen.
    Exakt. Det räcker nätt och jämt att bjuda flickvännen på bio
  • skrik och panik
    sixten skrev 2012-09-16 20:11:10 följande:
    Exakt. Det räcker nätt och jämt att bjuda flickvännen på bio
    Har inte flickvännen egna pengar?
  • kmb70

Gå in på barnbidrag.info och läs vad barnbidraget är till för. Barnbidraget ska i första hand täcka de utgifter man har för sitt/sina barnsom t ex mat,kläder,försäkringar mm. Dina föräldrar är ju givetvis skyldiga att hålla dej med mat,men inte utan att ta av barnbidraget. Det är alltså inte "dina" pengar att göra vad du vill med.

Föräldrar med god ekonomi,som kanske inte behöver använda barnbidraget för att kunna hålla en normal standard,rekommenderas att spara barnbidraget,så att barnet sen har en bra grundplåt att starta vuxenlivet med.

Reagerade dock på att du skrev att de endast köper vinterkläder. Får du endast 300 kr i månaden,bör de ju även stå för övriga kläder. Men du,DINA föräldrar är inte skyldiga att betala för flickvännens biobiljetter...... 

Hur mycket månadspeng en tonåring ska ha,är svårt att bedöma,när man inget vet om familjen övriga ekonomi. Visst är 300 kr kanske i underkant, men de t finns säkert tonåringar som inte får något alls pga för lite pengar i familjekassan. Känns säker väldigt orättvist,men är det mer taskigt än att föräldern går med vinterskor som är 10 år gamla...?

• Bluepeea

När jag var i din ålder hade jag överflödigt med pengar som spenderades hej vilt, och att städa rummet hemma kunde ge mig 200 spänn, tryckte bara in sakerna i gaderoben så golvet var ju städat haha.  Men i dagens läge så önskar jag att jag hade fått haft den ekonomiska begränsningen du har.

Just nu tror du kanske inte att hela barn bidraget går åt för din mat och hygien produkter, bensin när du ska åka iväg nån stans.. du verkar visserligen betala en del själv. Men hur som, jag flyttade hemifrån för ca 5 månader sen.. och du anar inte hur dyrt det är att leva. Bara maten försvinner det några hundra på & då äter jag inte ens en hel måltid om dagen. 
    DU kan ju begära höjning av barnbidraget & köper du kläder själv borde du ju få lite mer pengar eftersom kläder inte är så himla billigt heller. Eller börja att hjälpa till hemma, eller gör en deal med föräldrarna att om du gör vissa sysslor hemma så kanske du kan få lite mer.
    Å andra sidan är det bra att dom lär dig att pengar inte finns i överflöd på så vis så kan du hantera framtida ekonomin betydligt bättre.
    (OBS  mycket beror på dina föräldras ekonomiska bit, med jobb och inkomster, samt deras tvångs utgifter tex på lån och hyra )

• kickan89

Tycker du har fått bra tips av de andra. Skriv en lista på det du behöver lägga pengar på och hur mycket det kostar så att du kan "bevisa" att du behöver lite mer om du ska kunna betala för allt själv.
    Vet inte vad du har för sysslor hemma nu om du har några men fundera ut vad du skulle kunna hjälpa till med för att få lite extra. När jag gick gymnasiet hade jag en tjej i klassen som hade olika värde på olika sysslor. Städa badrummet kanske blev en hundring, plocka ur diskmaskinen kanske en tjuga osv så fick hon själv tjäna ihop till sin månadspeng. Kanske kan vara något för er? Skriv isf upp villa sysslor som ger vad och vad som krävs för att sysslorna ska bli godkända för att slippa missförstånd och bråk.

• Noran

Men tanke på vad du betalar själv tycker jag att du självklart ska ha hela barnbidraget.

Svar på tråden Hela barnbidraget?