• MJN

Snabbare förlossning som andragångsföderska????

Egentligen så är jag inte rädd för att föda.. Det var den BÄSTA upplevelsen jag någonsin varit med om. (Och värsta haha). En sån himla cool upplevelse!!

MEN.... Min förra förlossning var ganska lång..  Vattnet gick mitt i natten och 20 minuter efter det kom värkarna igång. Fick åka upp på sjukhuset på morgonen och hade värkar hela tiden, men inte tillräckliga för att på inlagd då sjukhuset hade helt fullt och så höll det på!
    Jag fick inte sova på två nätter, efter det blev jag inlagd. Tredje kvällen och natten höll värkarna på i ett. sov inte på tre dygn och kroppen min var helt slut. De sista 10-12 timmarna kommer jag knappt ihåg någonting av. Jag hade värkar hela tiden och har bara något minne under den tiden.. VÄLDIGT SYND!
    Klockan 7 på morgonen kom pressvärkarna igång och 70 minuter senare var han ute.

Kroppen min var helt slut och jag fick ingen chans att vila upp mig alls.. tre nätter utan sömn alls och sedan ska man föda barn.. fick inte möjligheten till att kolla hur mycket jag hade i öppning med tanke på vattenavgång så jag fick ingen hjälp med värkarna förrän jag hade 6 cm öppning.. Fick lustgas också men de minns jag knappt. 

Jag har läst en del om att man ofta får en snabbare förlossning som andragångsföderska och undrar nu om jag borde räkna med att det går fortare och mindre utdraget än sist? Som sagt, att föda barn är det coolaste jag vart med om tänk vad jag klarade av... men det förstörde ganska mycket att jag inte kommer ihåg någonting och att jag inte var DÄR psykiskt och kunde tänka klart och diskutera om smärtstillande, eller hur jag mådde i nästan ½ dygn.. 

• Svar på tråden Snabbare förlossning som andragångsföderska????
  • Whitetrash86

Mina 2 var exakt lika långa +- någon enstaka minut. 5 1/2 timme.

Skillnaden mellan dom var med första så hade jag kraftiga värkar DIREKT! Pinade mig igenom dom första 4 timmarna innan jag åkte till BB (var då öppen 8cm), och på det tog 1 1/2 timme med dom sista 2 cm med öppning och krystvärkar innan barnet var ute.

Andra så hade jag pissvärkar dom första 4 timmarna. Planerade att gå och lägga mig och sova igenom det hela, men precis då gick vattnet. Kom in till BB ca. 1 timme efter det och hade då kraftigare värkar. (var öppen 10cm när jag kom in) Precis efter det kom krystvärkarna och det tog då bara 18min innan barnet var ute.

• MJN
    Whitetrash86 skrev 2012-09-16 14:29:24 följande:
    Mina 2 var exakt lika långa +- någon enstaka minut. 5 1/2 timme.

Skillnaden mellan dom var med första så hade jag kraftiga värkar DIREKT! Pinade mig igenom dom första 4 timmarna innan jag åkte till BB (var då öppen 8cm), och på det tog 1 1/2 timme med dom sista 2 cm med öppning och krystvärkar innan barnet var ute.

Andra så hade jag pissvärkar dom första 4 timmarna. Planerade att gå och lägga mig och sova igenom det hela, men precis då gick vattnet. Kom in till BB ca. 1 timme efter det och hade då kraftigare värkar. (var öppen 10cm när jag kom in) Precis efter det kom krystvärkarna och det tog då bara 18min innan barnet var ute.
    Tack för svaret dittt. Herregud, 5½ timme, vilka drömförlossningar !

Okej, låter ju som att andra förlossningen din ändå gick smidigare än första fastän man inte kan begära mer smidigare än en sån kort födsel

Hoppas verkligen min kan förkortas... halveras .. Ja, under 26 timmar så hade jag varit nöjd! Så mycket begärt är det ju inte tycker jag hehe
  • milli79

Med första tog det 34h och slutade med sugklocka. Tog lång tid att återhämta sig och var jätte jobbig förlossning.

Med 2a tog det 4h inne på förlossningen men var hemma rätt länge med onda värkar innan vi åkte in. Gick mycket lättare men jag blev rätt chockad över smärtan för det gjorde nästan ondare än med 1an. Gick snabbt att återhämta sig efteråt.  

• Namine

Dom säger i alla fall att det ska gå snabbare och efter att ha arbetat med det så ser man att det faktiskt går snabbare och snabbare. Men sen finns det ju undantag också

• Li79

Första var 12 timmar och över 1 timmars krystvärkar innan han fick dras ut med sugklocka då hjärtljuden sjönk.

Andra 4 timmar varav 2 timmars värkarbete och några enstaka krystvärkar.
    För mig kändes det som en enorm skillnad, andra ggn gick mycket mycket smidigare.,

Lycka till!

• mango

Första tog 12h och andra 20h, dock var den andra mycket lättare att hantera smärtan när det tog längre tid..

• Adis83

Min andra förlossning gick utav bara farten (13 månader emallan första och andra barnet.)!
    Första värken fick jag hemma på kvällen runt halv nio och han är född 22:27. Hann vara 20 min på förlossningen så var han ute :)

• Adis83

Oj glömde första!
    Första förlossningen gick vattnet vid 4 tiden på natten sen kom värkarna på en gång.
    Allt som allt tog det 9 t och 45 min ungefär tills han var ute (med sugklocka huuu).

• jopa

min första tog bara 2½ timme och nu väntar jag på att andra ska komma vilken dag som helst. Hoppas inte att andra går fortare :P får gärna ta nån timme längre denna gång!

Svar på tråden Snabbare förlossning som andragångsföderska????