• HEARM

laktos

Är det någon här som relativt nydligen gjort ett test för tt kolla om de har laktos? Isåfall Hur går det till?

Min fråga är alltså: Hur går ett prov till där man kollar om man är laktosintolerans?  

• Svar på tråden laktos
  • strojes

Proven är inte helt tillförlitliga. Det kan skilja från dag till dag hur mycket laktos man tål.

Jag äter sedan flera år tillbaka en delvis laktosfri kost. Jag har aldrig gjort något test, funderade på det men hörde av en kompis som gjort testet flera gånger att det visat både positivt och negativt.
    Jag går efter hur jag mår. Äter tex bregott på mackan men dricker laktosfri mjölk. Bullar och kakor funkar utan problem om det inte är för mycket smörkräm eller vaniljkräm etc som fyllning. Jag har lactrase hemma att ta när jag ska äta eller dricka något som innehåller mjölk. Lactrase är en reseptfri medicin som köps på apoteken och som innehåller enzymet lactas som saknas i tarmen vid latosintollerans.

För att göra ett test för sig själv om laktosintollerans ska man äta 100% laktosfritt i två veckor ca (kan funka med lite kortare period). Det gäller verkligen att lusläsa innehållsförteckningen för det är mycket som gömmer laktos (vassle, mjölkpulver, mjölksocker tex). Sedan börjar man med laktoskost igen och provar sig fram hur mycket man tål.

• HEARM

okej tack. jag har börjat ätit laktosfritt och mår mycket bättre. märker direkt att jag ftått i mig nått med laktos för då får jag onte i magen. har fuskat med choklad nngång :S Vill helst inte göra ett test då jag vet ju att jag är överkänslig. Men det känns lättare att bli rätt bemött av släkt som jag har det på papper. :(

• strojes

Köp lactrase tex på apoteket så kan du ju äta/dricka laktos när du träffar släkten. Det finns även andra preparat, fråga på apoteket. Det finns tex ett som man tar ett litet piller (sväljer helt med vatten tror jag) en gång om dagen så kan man äta laktos som vanligt.

Får du ont direkt eller efter ett tag när du ätit något med mjölk?

• strojes
    HEARM skrev 2012-09-15 16:35:17 följande:
    okej tack. jag har börjat ätit laktosfritt och mår mycket bättre. märker direkt att jag ftått i mig nått med laktos för då får jag onte i magen. har fuskat med choklad nngång :S Vill helst inte göra ett test då jag vet ju att jag är överkänslig. Men det känns lättare att bli rätt bemött av släkt som jag har det på papper. :(
    Din släkt får acceptera din kost, du ska inte behöva bevisa det med ett papper från en läkare.

Se till att vara extremt noggrann några dagar till en vecka med minsta lilla laktos så din kropp blir av med allt sedan är det lättare att lära sig vad man tål och får du en kraftig reaktion var noggrann igen några dagar så kroppen blir helt "ren" innan du provar igen.
    Sen kan en infektion i kroppen (förkylning eller liknande) göra att man blir mer känslig mot laktos under tiden man har viruset i kroppen.
    Om du blir magsjuk var extra noga med laktosfritt för att skona magen tills den är återställd.

Jag märkte av mina besvär efter en magsjuka för ca 4 år sedan. Blev inte riktigt bra i magen trots att det gått ett par månader.... Magsjukan hade förmodligen försämrat mängden laktas (ensymet i tarmen som tar hand om laktoset).
    Jag är alltid noga när någon i familjen har magsjuka får de laktosfritt direkt och några dagar efter tillfrisknande för att skona magen lite.

Har du mer frågor som du inte vill ta öppet är du välkommen att skicka privat pm till mig.

Lycka till!
Svar på tråden laktos