Anonym (Orolig) skrev 2012-09-16 19:13:53 följande:
Försöket att göra som ovan har pågått i snart 2 års tid och det blir inte bättre. Mamman verkar ha stora problem att förstå, på allvar, tyvärr. Kan man få till ett umgängesavtal hos en jurist som är bindande? Dvs enligt lag? För om det inte blir konsekvenser så kommer hon för det första inte att dyka upp hos juristen och sedan heller inte följa avtalet.
Samla ihop alla frågor ni har och kontakta sen en jurist.
Juristen kan hjälpa er att sätta ihop ett avtal, skriver mamman inte på frivilligt måste ni ta det till tingsrätten eller domstol, vet inte vilket, för att få till ett bindande umgängesavtal.
För oss tog det nog ca 2,5 år innan det började bli bättre.
Men är ni konsekventa?
Hur bemöter ni info som kommer med barnet?
Vad skriver ni i breven?
Gör ni undantag?
Bemöter ni det hon säger och går på så vis in i konflikten?
Sätt er ner och skriv ett brev. Nedan följer ett snabbt ihopsatt förslag att fritt plocka ideer från om ni känner att ni vill.
"Hej,
Från och med idag, (datum), kommer all kommunikation ske mellan dig och mig, Inte via NN (barnets namn) och primärt skriftligen via mail.
Information som kommer via NN (Barnets namn) kommer endast bemötas med orden "Det är inte ditt ansvar att ge mig denna informationen, jag tar det med mamma så du behöver inte tänka mer på det". Därefter kommer jag att ignorera denna information fram tills dess att den kommer från dig.
Byte av dagar och andra ändringar i umgänget ska diskuteras på förhand.
Vill du byta dagar, ändra tider, förlänga eller förkorta umgänget skall en fråga ställas.
Är svaret Nej är det det som gäller.
Samma villkor gäller om jag vill byta eller ändra dina dagar eller tider.
Om du i samtal eller vid möten har en otrevlig ton kommer jag att avsluta samtalet genom att antingen lägga på luren eller gå därifrån. Självklart har du samma rätt om jag skulle bete mig otrevligt mot dig.
Med detta brev förutsätter jag att vi båda från och med idag håller NN (barnets namn) utanför våra konflikter och samarbetsproblem. Det är något du och jag ska kunna lösa som vuxna människor och som vettiga föräldrar till NN (barnets namn)
Hälsningar NN (pappans namn.
"
Sen lever ni stenhårt efter dom "regler" ni satt upp.
Om det inte funkar skickar ni ett nytt mail och informerar om att eftersom samarbetet fortfarande inte fungerar kommer ni att kontakta jurist för vidare hjälp.
Sen är det precis det ni gör.