• Anonym (ovanligt?!)

Hur mycket är vanligt att delge?

Hej!

Har en fundering angående info till den andra föräldern.
    Vi har gemensam vårdnad, barnen varannan vecka, barnen är 4 och 6 år, separerade sen 3 år.

Mitt ex vill att vi ska dokumentera varje dag vad som ätits, vad för aktiviteter som gjorts samt om barnens humör.
    Är de vanligt att man informerar om allt detta?

Jag ser de mer som en belastning och någon som kontrollerar vad vi gör, varför inte istället skriva ner bara vilktiga saker som rör barnen om läkarbesök, sjukdom ect?

Tänker jag helt fel eller hur gör ni andra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur mycket är vanligt att delge?
  • Queenie70

Är han sjuk på nåt vis?

• Anonym (ovanligt?!)

Barnen är inte sjuka, de är helt normala barn.
    exemplen var just bara de, de kan ju handla om annat som är av intresse, eller om något skulle avvika från de normala.
    Om du undrar om exet är sjuk så nej

• Anonym

Om det är vanligt eller inte vet jag inte man att man ska 'rapportera' allt är ohållbart. Tänk om personalen på förskolan också var tvungen att göra det med varje barn, jisses. Vi har haft vv i flera år och 'rapporterar' i stort sett ingenting utom det absolut nödvändiga utöver det vanliga typ.

• Anonym (insatt)
    Anonym (ovanligt?!) skrev 2012-09-14 15:50:50 följande:
    Hej!

Har en fundering angående info till den andra föräldern.
    Vi har gemensam vårdnad, barnen varannan vecka, barnen är 4 och 6 år, separerade sen 3 år.

Mitt ex vill att vi ska dokumentera varje dag vad som ätits, vad för aktiviteter som gjorts samt om barnens humör.
    Är de vanligt att man informerar om allt detta?

Jag ser de mer som en belastning och någon som kontrollerar vad vi gör, varför inte istället skriva ner bara vilktiga saker som rör barnen om läkarbesök, sjukdom ect?

Tänker jag helt fel eller hur gör ni andra?

Tacksam för svar!

Det du eligt lag är skyldig att informera om är det som är av intresse för barnets tid hos den andra föräldern; aktiviteter, skador, medicinering osv. Allt annat faller under rubriken "god kommunikation och samarbete"  och är ett frivilligt åtagande ...
  • Kärlek och revolt

Jag har liknande problem med mina barns biologiska mamma, fast tvärtom s a s. Det har hänt att hon inte meddelat mig när barnen under hennes vecka fått åka akut till sjukhus för att de gjort illa sig på skolan exempelvis. Hur illa är inte det?
    Annars behöver man definitivt inte delge sånt som du tar exempel på.
    Problemet är att när barnen är skrivna på en adress, kommer ju all post dit och kallelser till saker och ting dit, och när inte hon delger mig sånt - sitter ju jag med bakbundna händer.
    Lycka till med ditt ärende MVH/R 

• Litet My

Vi rapporterar avikelser och om det varit nåt speciellt, inget mer.

Kanske skulle du och ditt ex skriva ett mail vid överlämningarna där det som är viktigt skrivs med tex "Veckan har fungerat bra, Kalle har ätit lite dåligt men är inte sjuk och Lisa tappade sina vantar på förskolan, annars är allt som vanligt" som ex.  

• Anonym

nä det där behöver du VERKLIGEN inte informera om.Du ska informera om sånt som är VIKTIGT. Om barnet blir sjukt, om det varit nåt speciellt t ex att barnet slagit sig, att det inte varit bra på skolan av nån orsak eller liknande. Du behöver absolut inte rapportera vad ni ätit eller vilket humör barnen varit på...skulle vara om det varit nåt speciellt i stil med "jag vet inte alls vad det varit med pelle denna vecka. Han verkar inte mått bra, varit väldigt tjurig och kinkig, du kan väl ha koll på det veckan som kommer!"

• Anonym (ovanligt?!)

Den andra förälderna anser sig ha rätt att få veta allt detta eftersom vi har gemensam vårdnad. Och tycker att jag inte samarbetar om jag inte delger allt detta, och att detta är viktigt för denna att få reda på =(

Hur kan jag på ett fint sätt försöka få de till att vi bara skriver viktiga saker?!

• BioBonus
    Anonym (ovanligt?!) skrev 2012-09-18 11:35:55 följande:
    Den andra förälderna anser sig ha rätt att få veta allt detta eftersom vi har gemensam vårdnad. Och tycker att jag inte samarbetar om jag inte delger allt detta, och att detta är viktigt för denna att få reda på =(

Hur kan jag på ett fint sätt försöka få de till att vi bara skriver viktiga saker?!
    Skriv själv bara det du anser är viktigt. Utelämna måltider, fisar på tvären etc etc. Vad den andra skriver om kan du inte påverka.

Fortsätter den andra föräldern att bråka om saken, boka ett möte på Familjerätten, skriv ut dina mail och diskutera med tredje part närvarande om den information du ger faktiskt är nog, eller om den andra kan kräva detaljinformation.

• Anonym
    Kärlek och revolt skrev 2012-09-16 10:40:42 följande:
    Jag har liknande problem med mina barns biologiska mamma, fast tvärtom s a s. Det har hänt att hon inte meddelat mig när barnen under hennes vecka fått åka akut till sjukhus för att de gjort illa sig på skolan exempelvis. Hur illa är inte det?
    Annars behöver man definitivt inte delge sånt som du tar exempel på.
    Problemet är att när barnen är skrivna på en adress, kommer ju all post dit och kallelser till saker och ting dit, och när inte hon delger mig sånt - sitter ju jag med bakbundna händer.
    Lycka till med ditt ärende MVH/R 
    Varför är det ett problem?

Påverkar det barnens tid med dig på något sätt?
Svar på tråden Hur mycket är vanligt att delge?