• babyojag

Är det någon som bara pumpar?

Jag började pumpa och mata med flaska som omväxling när min dotter var en vecka gammal. Det gick fortfarande bra att amma fram tills igår (nu är hon 4 veckor). Nu blir hon bara arg och frustrerad när jag försöker amma henne. 

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att bara pumpa och sen mata med flaska? Kan ni inte dela med er i så fall.

Jag känner mig orolig över att mjölkproduktion ska gå ner eller att det ska bli jobbigt i längden. Just nu har jag inga problem med pumpningen och tycker nästan att det är lite skönt.

• Svar på tråden Är det någon som bara pumpar?
  • MammanZ

Jag "pumpammade" i 10 1/2 månad. Om du ska pumpa "heltid" så se till att skaffa en bra pump, jag hade en från sjukhuset, men det finns bra elektriska på marknaden. Det är defenitivt värt att satsa pengar på, köpte även medelas minsta elektriska pump för att kunna ta med mig (den från sjukhuset kommer i en egen väska som inte skulle gå som handbagage), och den pumpade inte lika bra. I början pumpade jag var 3:e timma, och i slutet när han även åt en del mat var 8:de timma. Om jag tyckte att produktionen började gå ned pumpade jag oftare ett tag. Du kan alltid frysa in bröstmjölken som blir över, den håller 6 månader i frysen, i kylen 2-3 dagar. Tänk på att du inte ska micra bröstmjölken, utan värma den i vattenbad. Det är lite jobbigt i längden, man måste ha med sig pump och flaskor, och det är vanligare med mjölkstockningar. Men om du vill att din dotter ska äta bröstmjölk, och det inte funkar att amma så kör pumpammningen så länge du orkar. Lycka till :)

• babyojag
    MammanZ skrev 2012-09-14 15:32:42 följande:
    Jag "pumpammade" i 10 1/2 månad. Om du ska pumpa "heltid" så se till att skaffa en bra pump, jag hade en från sjukhuset, men det finns bra elektriska på marknaden. Det är defenitivt värt att satsa pengar på, köpte även medelas minsta elektriska pump för att kunna ta med mig (den från sjukhuset kommer i en egen väska som inte skulle gå som handbagage), och den pumpade inte lika bra. I början pumpade jag var 3:e timma, och i slutet när han även åt en del mat var 8:de timma. Om jag tyckte att produktionen började gå ned pumpade jag oftare ett tag. Du kan alltid frysa in bröstmjölken som blir över, den håller 6 månader i frysen, i kylen 2-3 dagar. Tänk på att du inte ska micra bröstmjölken, utan värma den i vattenbad. Det är lite jobbigt i längden, man måste ha med sig pump och flaskor, och det är vanligare med mjölkstockningar. Men om du vill att din dotter ska äta bröstmjölk, och det inte funkar att amma så kör pumpammningen så länge du orkar. Lycka till :)
    Tack snälla för ditt svar!

Jag har en Medela Swing, var det den du använde?

Tyckte du att mjölkproduktionen ökade i takt med att han behövde mer mat? Nu har jag visserligen bara pumpammat i 3 dagar men jag tycker att det kommer lika mycket mjölk.. jag pumpar varannan var tredje timme nu för att försöka få det att öka. 
  • LillyLolo

Jag började med att bara pumpa ett tag, men min produktion gick ner då.

Jag rekommenderar alltså inte att bara pumpa.
    Amma först sen pumpa :)

• LillyLolo

Kan ju tillägga att jag pumpade ofta just för att få upp produktionen men det funkade inte.

Började sedan istället att amma oftare och produktionen ökade direkt :)

• Marlean

TS Det låter som om din dotter kan vara "tuttförvirrad". Ta bort flaskan om du vill kunna fortsätta amma, speciellt om ni har tröstnapp också. Barnen suger olika på de olika napparna och då kan det bli svårt att ta bröstet som man dessutom måste suga lite mer på för att få maten istället för på nappflaskan. Min dotter var också tuttförvirrad ett tag men det har blivit bättre efter bara någon dag utan andra nappar som hon kan "förvirras" av.

• MammanZ

Som "huvudpump" hade jag en medela symphony, den hyrs bara ut från sjukhuset. Sedan när jag var på språng hade jag en swing, den var inte lika effektiv som den stora dock, fick inte ut lika mycket med den. Om din dotter inte vill ta bröstet, har du testat amningsnapp? Det funkade med min äldsta son, han ville inte ta bröstet ibörjan heller, men med amningsnapp så funkade det, gissar att han fick ett bättre suggrepp.

• marla333

Jag helammade genom att pumpa i ett halvår. Dels för att jag inte trivdes med att amma, gick fel i början. Fick sår, infektioner och det gjorde så ont. Ett tag använde jag amningsnapp, flaska, vanlig napp, utan att min bebis blev förvirrad. Kunde alltså hoppa mellan de olika alternativet utan att bli bebisen blev förvirrad. Jag pumpade var 3e timme, dygnet runt. Sedan var 4e då jag märkte att jag hade tillräckligt med mjölk. Behövdes mer mjölk pumpade jag oftare. Hade en medela swingm den funkade kanon! Gick i skolan på heltid, så var också därför jag behövde pumpa. Hade pumpen med i skolan och pumpade på raster. Hade en väska med kylklampar där mjölken kunde förvaras tills jag kom hem. Så jag tyckte pumpen var perfekt att ha med, hade den i en liten väska i handväskan. Den går ju både på el och batterier. Jag ser inga problem i att amma genom att pumpa och ge i flaska. Visst är det lite knöligare, med allt som ska kokas, hållas rent och kyla och frysa rätt. Men det kommer msn snabbt in i. Nu är andra barnet här, har skaffat samma pump igen, men hoppas amningen går bättre den här gången. Men annars kommer jag pumpa ur igen och ge i flaska. För mig så är inte mjölken problemet, har tillräckligt. Är att jag inte är bekväm med amningen, det känns inte alls mysigt eller bra. Om du trivs med att pumpa ur så tycker jag du ska göra det. Tror inte det blir problem att gå tillbaka till vanlig amning sen om du skulle vilja det. Ett tips är amningsnapp. Har du provat det? För mig blev det mycket bättre att amma med dem.

• babyojag

Tack snälla för era svar!

Nu har jag inte kikat in här på ett tag men har nu pumpat i ett par veckor och än så länge går det fint. Jag har provat med amningsnapp (och ammar med den då och då även nu) men problemet är att hon blir frustrerad efter ett tag eftersom det tar längre tid för henne att få ut mjölken...

• marla333
    babyojag skrev 2012-10-06 22:43:44 följande:
    Tack snälla för era svar! Nu har jag inte kikat in här på ett tag men har nu pumpat i ett par veckor och än så länge går det fint. Jag har provat med amningsnapp (och ammar med den då och då även nu) men problemet är att hon blir frustrerad efter ett tag eftersom det tar längre tid för henne att få ut mjölken...

Medela har en napp till flaskan som ska vara lik amningen. Den rinner inte själv, utan bebisen måste jobba lite för att få mat, precis som amningen. Den är bra då man kör både amning och flaska för att inte förvirra. Calma, heter den. Kolla upp?
  • Pluttan

Jag helpumpar inte men näst intill.Det funkar mycket bra och min mjölkproduktion har bara ökat. Har inte tillräkligt så jag ger ersättning också har alltid gjort. Men jag har pumpat ofta.Men det är lite jobbigt när man är iväg länge.Klart man kan ju ta merd sig pumpen om möjligheten finns att kunna pumpa.Jag har en medela elektric mini eller vad den nu heter.
    Bara man vill funkar det.
    All lycka till.

• babyojag
    marla333 skrev 2012-10-07 06:14:46 följande:

Medela har en napp till flaskan som ska vara lik amningen. Den rinner inte själv, utan bebisen måste jobba lite för att få mat, precis som amningen. Den är bra då man kör både amning och flaska för att inte förvirra. Calma, heter den. Kolla upp?
    Vi har den och har nu börjat använda den Vet inte varför jag inte tänkte på det från början.
    Hoppas kunna börja amma lite också när hon vant sig vid den.
    Tack för tipset!! 
  • babyojag
    Pluttan skrev 2012-10-07 16:39:23 följande:
    Jag helpumpar inte men näst intill.Det funkar mycket bra och min mjölkproduktion har bara ökat. Har inte tillräkligt så jag ger ersättning också har alltid gjort. Men jag har pumpat ofta.Men det är lite jobbigt när man är iväg länge.Klart man kan ju ta merd sig pumpen om möjligheten finns att kunna pumpa.Jag har en medela elektric mini eller vad den nu heter.
    Bara man vill funkar det.
    All lycka till.
    Vad roligt att höra en som det går bra för!
    Jag tycker nog att min produktion ökar också. Sakta men säkert. 
Svar på tråden Är det någon som bara pumpar?