• Noran

Fröken rättar fast sonen gjort rätt

Dom räknade i skolan (1an) följande mattetal. Femkrona = tre enkronor Uppgiften var att rita enkronor så att det blir lika mycket på båda sidor. Min son ritar då en krona till vänster och tre till höger. han gör liknande på hela sidan tal. Fröken säger till honom att sudda och göra om. Man fick bara rita till höger. Visst är det en småsak, men gör hon rätt eller fel?

• Svar på tråden Fröken rättar fast sonen gjort rätt
  • Queenie70

Subban borde få sparken. Snacka om att döda lusten till lärande för barnen. Tvi!

• Elsis

Tycker nog att läraren har rätt i att han inte förstått uppgiften helt, att läsa eller lyssna på en instruktion är ju en viktig träning. Däremot kankse han inte hade behövt göra om hela sidan. Stod det att man skulle rita lika många till höger som det var till vänster, eller stod det bara att man skulle rita så att det blev lika många på varje sida?

• Min egen

Oj! Här tar man i! Fast ja, jäkligt onödigt av läraren. Det ska ju va kul att lära sig.

• Noran
    Elsis skrev 2012-09-14 12:36:15 följande:
    Tycker nog att läraren har rätt i att han inte förstått uppgiften helt, att läsa eller lyssna på en instruktion är ju en viktig träning. Däremot kankse han inte hade behövt göra om hela sidan. Stod det att man skulle rita lika många till höger som det var till vänster, eller stod det bara att man skulle rita så att det blev lika många på varje sida?

Vet inte exakt vad det stod. Men kapitlet handlade om likhetsteknet samt värdet av en siffra, så jag tycker att sonen visade att han fattade poängen med övningen.
  • Sixxty

Men han gjorde ju inte rätt eftersom han ändrade talet till vänster. Sen kan man alltid diskutera hur man som pedagog förklarar vilket fel som har gjorts.

• hernameispekka
    Queenie70 skrev 2012-09-14 12:34:07 följande:
    Subban borde få sparken. Snacka om att döda lusten till lärande för barnen. Tvi!
    Håller med! Han gjorde ju ändå rätt utifrån att det skulle vara lika på båda sidorna. I den uppgiften lär han sig matte, sen läsförståelsen ska inte göra att han får dåligt i matten. Det får de öva på på svenskan!
  • Queenie70

Att tvinga en unge att sudda ut det han åstadkommit för att det stod på fel sida, handlar inte om några smärre brister i pedagogiken utan är helt oursäktligt och inkompetent.

Det läraren skulle ha gjort vore givetvis att berömma barnet för att han lyckats med uppgiften, och sedan sagt förklarat exakt var han skulle skriva de korrekta uppgifterna hädanefter. Håller fast vid att subban borde få sparken.

• hernameispekka
    Queenie70 skrev 2012-09-14 12:58:19 följande:
    Att tvinga en unge att sudda ut det han åstadkommit för att det stod på fel sida, handlar inte om några smärre brister i pedagogiken utan är helt oursäktligt och inkompetent.

Det läraren skulle ha gjort vore givetvis att berömma barnet för att han lyckats med uppgiften, och sedan sagt förklarat exakt var han skulle skriva de korrekta uppgifterna hädanefter. Håller fast vid att subban borde få sparken.
    Håller med!
  • Noran

Kanske det var så att hon ville att han skulle ha nåt att göra om han var klar först.

• Queenie70
    Noran skrev 2012-09-14 13:14:44 följande:
    Kanske det var så att hon ville att han skulle ha nåt att göra om han var klar först.

Javisst, så kan det vara. Eller så är hon bara sadistiskt lagd. Oavsett så är det helt felaktigt.
  • Lisssen
    Noran skrev 2012-09-14 12:32:10 följande:
    Dom räknade i skolan (1an) följande mattetal. Femkrona = tre enkronor Uppgiften var att rita enkronor så att det blir lika mycket på båda sidor. Min son ritar då en krona till vänster och tre till höger. han gör liknande på hela sidan tal. Fröken säger till honom att sudda och göra om. Man fick bara rita till höger. Visst är det en småsak, men gör hon rätt eller fel?
    En femkrona = tre enkronor?? Jag tror inte jag förstår frågan...
  • Duckan

Lisssen, tänkte samma sak, fick inte ihop ettans matematik ens

• veh
    Lisssen skrev 2012-09-14 13:19:14 följande:
    En femkrona = tre enkronor?? Jag tror inte jag förstår frågan...

Jag tror att på ena sidan av likhetstecknet var en femkrona, och på andra sidan var tre enkronor förritade, och så skulle man själv rita till så många som behövs för att det ska vara samma värde på båda sidorna. Och i det här fallet så skulle det varit "rätt" att rita in två enkronor på högersidan. Men TS son ritade in en enkrona på vänstra sidan och tre på högra sidan. 6 kr = 6 kr. Varvid fröken säger till honom att han bara skulle rita på högra sidan... Jag skulle nog i den situationen påpekat det, men inte tvingat att sudda ut och göra om...
  • Duckan

veh, okej, känner mig inte alls korkad nu som inte kunde läsa innantill. Tack

• Vinterankan

En bra lärare hade i den situationen berömt sonen för att han var duktig på att räkna och att det vaar lika på båda sidor och sedan förklarat hur det var tänkt att man skulle göra. Sonen har ju faktiskt inte gjort fel utan egentligen tänkt ett steg längre i att man kan lägga till en enkrona på båda sidor om likhetstecknet med samma resultat.

Kommer fortfarande ihåg min fantstiskt bra fysiklärare som jag hade på gymnasiet. Han kunde alltid sätta sig in i hur elever tänkte och spinna vidare utifrån det istället för att bara "följa facit" där det är vart eller vitt mellan rätt och fel. Fast för att kunna göra det så krävs det en ordentlig ämneskunskap. Sonens lärare kanske inte är så duktig på matte själv att hon ser att det som sonen gör faktiskt är något som skulle vara givande att spinna vidare på.

• Skit i det du
    Queenie70 skrev 2012-09-14 12:34:07 följande:
    hahahah  Rock on!
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Lisssen
    veh skrev 2012-09-14 13:32:03 följande:

Jag tror att på ena sidan av likhetstecknet var en femkrona, och på andra sidan var tre enkronor förritade, och så skulle man själv rita till så många som behövs för att det ska vara samma värde på båda sidorna. Och i det här fallet så skulle det varit "rätt" att rita in två enkronor på högersidan. Men TS son ritade in en enkrona på vänstra sidan och tre på högra sidan. 6 kr = 6 kr. Varvid fröken säger till honom att han bara skulle rita på högra sidan... Jag skulle nog i den situationen påpekat det, men inte tvingat att sudda ut och göra om...
    Åååååååååh! Där gick lågenergiglödlampan igång! Tack!

Så sonen har bara tagit uppgiften ett steg längre? Han borde få extra cred istället för skäll.
  • Noran

hihihi, pratade just med sonen och idag skulle dom skriva upp tal som blev 4. Han hade skrivit 20 st.

5-1
    6-2
    ...
    24 -4

Tror inte riktigt han tänker som läraren alltid. Men detta hade i alla fall varit godkänt, förutom att han skulle lägga till ett par tal med +.

• Lisssen
    Noran skrev 2012-09-14 14:12:04 följande:
    hihihi, pratade just med sonen och idag skulle dom skriva upp tal som blev 4. Han hade skrivit 20 st.

5-1
    6-2
    ...
    24 -4

Tror inte riktigt han tänker som läraren alltid. Men detta hade i alla fall varit godkänt, förutom att han skulle lägga till ett par tal med +.
    Verkar som att du har en riktigt klyftig pojk som tänker utanför lådan!
Svar på tråden Fröken rättar fast sonen gjort rätt