• Sidika

Någon som har erfarenhet av Mateus porslin?

Är förälskad i denna servis men har nu läst på nätet att vissa upplever att det är dålig kvalitet..att de krackerlerar och lätt blir kantstött? Är det någon som har erfarenhet från denna servis att dela med sig?

Har ju tänkt att använda den nästan dagligen så det vore ju bra om det funkar med diskmaskin och sånt!

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Mateus porslin?
  • Kastrullresan

Jag har porslinet i två uppsättningar och älskar det. Kör den ena i diskmaskinen utan problem. De tallrikarna har inte krakelerat ett kantstötts. Kör dem varje dag sedan ca 18 månader tillbaka.

Den andra uppsättningen är för stor för att gå in i diskmaskinen så är det något jag vill "varna" för så är det just för stora tallrikar så de inte får plats i överskåp och diskmaskin. För oss är det ett större problem än ev kantstötning.

• Kaffegalningen

Har bara bra erfarenheter, men jag handdiskar mitt Även om den tål maskin är det enormt mycket större nötning...

• Yrvind

Vi har Mateus tallrikar både djupa och vanliga mattallrikar. Vi har använt dem dagligen i 7 år och än så länge håller det fint. De ser varken använda eller nötta ut. Vi har dock bara haft diskmaskin de senste månaderna och handdiskat innan det, vet inte om det påverkat men de ser inte slitnare ut nu än innan.

• Sidika

Härligt att höra blev lite orolig att jag skulle behöva satsa på något annat...kostar ju endel så man vill ju att de ska hålla att användas!

• Fru KM

Jag har oxå två olika st och färger. Upplever att vissa i sand färgen krakelerat på några få, dessa är då dom minsta som då får plats i diskmaskinen om det nu kan ha nån betydelse. Tycker dock att detta bara gör dom charmiga. Syns att dom används. Dom stora jag har i vitt/beige är hur fina som helst men dessa får som sagt inte plats i ett vanligt köksskåp eller i diskmaskinen så dom använda för sällan.

• Sidika

Har tänkt köpa de små i strl. 25 cm men funderar på om de blir för små...har ju tänkt köpa de med spetskant och då går det ju bort endel yta eller man kanske kan ha mat där också? Vilka storlekar har ni?

• Fru KM

Jag har 25 cm och 32 cm. Dom lite mindre använder vi som förrättstallrik och mattallrik till vardags. Dom är ju lite små men det funkar. Dom stora används som mattallrik när vi hat gäster eller bara som undertallrik när jag dukar fint

• Kastrullresan

Jag tror inte du ska räkna med att lägga mat på kanten av tallrikarna med spets och ärligt talat så tycker jag nog inte att det behövs heller. Ytan räcker väl för att lägga upp normala portioner på.

Vi dukar också med de stora spetstallrikarna, antingen som varmrättstallrikar eller som undertallrikar bara för att göra en snyggare dukning.

Vi har de grå större tallrikarna med spets och mindre släta lila. Jag fick i julklapp också musselskålarna (heter de så?) i grått och lila och de är också super och dem använder jag till så mycket som jag bara kan.

• mateus porslin

För den som använt deras produkter vet att Mateus Porslin går in i vardagen. Se exempelvis: ”Matus Porslin Smörask”. En helt nytänkande porslin skål avsett för ett paket bregott smör. En sådan enkelt med finurlig detalj i vardagen.

• mateus porslin

Deras matporslin är det vackraste! Mateus porslin visar att varje del har skapats med omsorg och tanke, det är så långt ifrån ”maid in china” som man kan komma.  Dock kostar det relativt mycket pengar – men finns att köpa till billigare priser i andrahand. Vi listar alla priser och porslinet på vår hemsida. Nästa gång du handlar porslin – tänk begagnat, tänk Mateus Porslin.

• AnneR

Många fina saker - men kvaliteten är dålig. Att köpa Mateus begagnat känns bara dumt, de blir ju kantstötta och spricker av minsta lilla. 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Mateus porslin?