• MiaIa 90

Finns de någon mer med PCO som har övervikt?!

Hej idag fick jag reda på att jag har PCO och hela min värd rasade men sambon hjälpte mig att se framåt.

Och läkaren sa också att en Gastric bay pass operation skulle vara något som kan vara bra för mig att tänka på.
    Och har redan funderar på de i 2år.

Så funderar på att prata med en läkare och få bollen i rullning.
    Vill ju bli mamma och få barn med min älskade sambo:).

Finns de flera som har samma problem med övervikt,PCO eller bara funderar på att göra en operation som vill skriva lite.

Skulle vara roligt att dela erfarenheter och se vad som händer!
    Kram 
  • Svar på tråden Finns de någon mer med PCO som har övervikt?!
  • November1982

Hej! Jag fick veta i juli att jag har PCO, efter semestern tog jag kontakt med gyn igen för att fråga lite om hur man går vidare eftersom jag och min sambo vill skaffa barn och försökte länge innan jag gick till läkaren, hade blödning en hel månad och undrade vad som var fel.

Jag var där i slutet på augusti igen och betalade 300 kr för att konstatera att jag var fet! Så kändes det verkligen. Fick order om att gå ner i vikt och sedan komma tillbaka. Är helt knäckt nu och allt känns hopplöst! Hur ska jag kunna tappa så mycket i vikt?!? Har testat cambridge och slanka. För något år sedan, Gick ner 14kilo men gick snabbt upp det igen!
    Har inte haft mens sedan 5aug, ringde och försökte få en provera kur, men inte det heller....

Kram

Har börjat träna mer på gym 2ggr i veckan minst. Men inget händer..

• MiaIa 90
    November1982 skrev 2012-09-17 13:20:43 följande:
    Hej! Jag fick veta i juli att jag har PCO, efter semestern tog jag kontakt med gyn igen för att fråga lite om hur man går vidare eftersom jag och min sambo vill skaffa barn och försökte länge innan jag gick till läkaren, hade blödning en hel månad och undrade vad som var fel.

Jag var där i slutet på augusti igen och betalade 300 kr för att konstatera att jag var fet! Så kändes det verkligen. Fick order om att gå ner i vikt och sedan komma tillbaka. Är helt knäckt nu och allt känns hopplöst! Hur ska jag kunna tappa så mycket i vikt?!? Har testat cambridge och slanka. För något år sedan, Gick ner 14kilo men gick snabbt upp det igen!
    Har inte haft mens sedan 5aug, ringde och försökte få en provera kur, men inte det heller....

Kram

Har börjat träna mer på gym 2ggr i veckan minst. Men inget händer..
    Hej ve precis hur de känns fick precis reda på samma som dig att jag måste gå ner i vikt för att få hjälp att bli gravid om jag inte blir de på eget hand.
    Har du funderat på att göra en gastric bypass?
    Jag har precis i fredags skickat en remiss för att få göra en.
    Kram 
  • November1982

Jag har aldrig haft en tanke på det, jag äter varken godis eller mycket mat! Så frågan är vad man ska göra för att gå ner, att jag tränar har inte visat några resultat. Man undrar ju lite hur lång tid det tar innan det märks.
    Jag sa till min läkare att det måste nästan vara genetisk att man ser ut såhär, men det fanns tydligen inget som hette så, utan det var helt enkelt en livsstil.

Detta är jätte svårt och både jag och min sambo mår dåligt över barnlösheten, sen ska man vara motiverad att gå ner... Det går inte ihop i min vardag just nu. :(

Kram

• MiaIa 90
    November1982 skrev 2012-09-19 19:39:13 följande:
    Jag har aldrig haft en tanke på det, jag äter varken godis eller mycket mat! Så frågan är vad man ska göra för att gå ner, att jag tränar har inte visat några resultat. Man undrar ju lite hur lång tid det tar innan det märks.
    Jag sa till min läkare att det måste nästan vara genetisk att man ser ut såhär, men det fanns tydligen inget som hette så, utan det var helt enkelt en livsstil.

Detta är jätte svårt och både jag och min sambo mår dåligt över barnlösheten, sen ska man vara motiverad att gå ner... Det går inte ihop i min vardag just nu. :(

Kram
    Men har ni gjort en hel utredning med ul på dina äggstockar och gjort test på killens spermier?
    Nej gud de är inte en livsstil ju,jag är överviktigt och min mammas släckt är de också klart de ligger i de också.
    Vad har du för BMI då?
    För någon hjälp måste du ju kunna få att få gå ner i vikt.
    Du kan ju få remiss skickad till en dietist.
    Kram 
  • November1982

har gjort ul och jag har typiska pco äggstockar sägs det. Äggen ligger somett pärlband. Jag har 0.06 trstosteron och man ska inte ha mer än 0.05 sa gyn. Har inte gjort någon sperma prov, det skulle ta mellan 6-8 veckor att få tid. Sen ska jag få killen övertalad till det. Han måste göra ett prov med innan jag kan få medicin för pcon och det bästa är att gå ner. Mitt bmi är >30. Har inte sett det som ett stort problem innan, men nu när vi vill ha barn känner jag mig rätt värdelös. Hur länge har ni försökt? Har du högt bmi?
    Kram

• MiaIa 90
    November1982 skrev 2012-09-19 21:37:07 följande:
    har gjort ul och jag har typiska pco äggstockar sägs det. Äggen ligger somett pärlband. Jag har 0.06 trstosteron och man ska inte ha mer än 0.05 sa gyn. Har inte gjort någon sperma prov, det skulle ta mellan 6-8 veckor att få tid. Sen ska jag få killen övertalad till det. Han måste göra ett prov med innan jag kan få medicin för pcon och det bästa är att gå ner. Mitt bmi är >30. Har inte sett det som ett stort problem innan, men nu när vi vill ha barn känner jag mig rätt värdelös. Hur länge har ni försökt? Har du högt bmi?
    Kram
    Då har vi ungefär samma läkaren gjorde ul på mig också men dom sär siffrorna säger mig inget.
    Oj men gud de ska man få göra samtidigt som utredningen ju.
    Vi fick vänta på våran tid till gyn och utredningen i månader sedan sperma prover var veckan efter.
    Vill han inte göra de?
    Om man bor ca en timma i från sjukhuset så kan man göra testet hemma sen bara åka in och lämna de.
    Vi har försökt få barn i 1,5år lika länge som vi har varit ihop jag och killen.
    Mitt BMI ligger på 51 så en gasric bypass tror jag inte är några problem för mig att få.
    Kram

• November1982

Hej! Hur går allt för dig/er? Just nu står allt rätt så stilla. Har inte haft mens sen 5 augusti. När jag var på vul senast sa hon att mensen var på gång, det var 27 augusti och fortfarande har ingen mens kommit. Hur lång tid tar det egentligen?? Jag ringde förra veckan och frågade dom, hon sa till mug att ta ett grav test och var det negativt skulle jag bara vänta typ... Kunde ha med träningen att göra.. Men hag vet inte.. Är osäker. Är iallafall inte gravid!

Kram

• MiaIa 90

Hej hur går de för dig/er?
    Jag har inte haft de så bra så har helt glömt bort denna tråd,fy på mig:(.
    Jag har skickat i väg mig remiss för operationen och kommer nog få göra den i början av nästa år:).
    Kram 

• mammaSöt

Hej! Vill bara säga att jag hade ett start bmi över 30 (men inte över 40) och att jag lyckades bli gravid med hjälp av pergotime. Jag har pco. Har sammanlagt ätit 5 kurer vilket har lett till två barn, en graviditet som jag har just nu, samt två missfall. Så har lyckats varje gång.

Prövade gå ner innan men det fungerade helt enkelt inte sista gången men baby blev det ändå.. Väldigt jobbigt att vara gravid dock när man är så tung från början. Stigande sockervärden och en oerhörd foglossning.

Vill bara ge lite hopp!

Lycka till med operationer och framtida graviditeter!

• MiaIa 90
    mammaSöt skrev 2012-10-04 15:44:05 följande:
    Hej! Vill bara säga att jag hade ett start bmi över 30 (men inte över 40) och att jag lyckades bli gravid med hjälp av pergotime. Jag har pco. Har sammanlagt ätit 5 kurer vilket har lett till två barn, en graviditet som jag har just nu, samt två missfall. Så har lyckats varje gång.

Prövade gå ner innan men det fungerade helt enkelt inte sista gången men baby blev det ändå.. Väldigt jobbigt att vara gravid dock när man är så tung från början. Stigande sockervärden och en oerhörd foglossning.

Vill bara ge lite hopp!

Lycka till med operationer och framtida graviditeter!
    Hej Åhh vad härligt att höra att de har fungerat för er att få barn endå:).
    Men jobbigt med missfallen:(.

Jag får tyvärr ingen hjälp av gyn med tabletter för att få i gång min äl för att jag väger för mycket.
    Så en Gastric bypass operation blir de för mig för att gå ner i vikt sedan hoppas jag på att efter den att jag kommer klara av att bli gravid på eget vis så klart.

Kram 
  • November1982

Jag fick också rådet att gå ner i vikt, men träningen och den omlagda kosten har isället haft motsatt effekt. Vet Snart inte vad jag ska ta mig till. Vill så gärna vara glad för dom i min omgivning som blir gravida...men varje gång gör lika ont... Varför inte vi??

Kram

Svar på tråden Finns de någon mer med PCO som har övervikt?!