• Vampire

Betala för bara 20-30 min fritids varje dag??

Jag undrar om det är någon som vet om man måste betala full fritidsavgift, om ens barn bara går ca 20-30 min på fritids innan skolan börjar på morgonen. Aldrig efter skolan. 

Mitt barn går i 3:an och har aldrig gått på fritids innan, eftersom jag har varit hemma med syskon eller varit sjukskriven. 

Tacksam för snabbt svar! Glad 

• Svar på tråden Betala för bara 20-30 min fritids varje dag??
  • Maria112

ja jag tror att du betalar fullt ut... men det kan ju vara olika regler i olika kommuner. Jag betalar fullt för en plats vi inte ens använder, men vill ha kvar för säkerhets skull.  Det finns inga andra alternativ i min kommun... antingen betalar man eller så får man säga upp fritids

• Mattenörd

Jag vet tyvärr inte men i annat fall är väl 20-30 minuter inte särskilt svårt att spendera på skolgården. Här är alla fritidsbarn ute efter frukost (40 min) tills skolan börjar.

• Utropstecknet

På min tid låste vaktmästaren upp kapprummen en halvtimma innan skolan började. Din pojke kanske kan vänta där inne på morgnarna. Det är ju varmt och tryggt och han kan kanske ha en bok med sig att läsa eller liknande.

• Kodia

HAr man en fritidsplats får man betala, oavsett hur mycket den utnyttjas.

Kan inte barnet vänta på skolgården de 20 minuterna? Eller ha sällskap med ett annat barn, eller så? (Vet inte hur ni bor och jobbar - det kanske inte är praktiskt möjligt) 

• Vampire

Jag ska alltså börja plugga, och måste vara i stan kl 8.00. Han kommer ju äta frukost innan vi går, så det är ju inte aktuellt med frukost för honom. Men vet inte om de på fritids tycker det är ok att han kommer 7.30-7.40 varje dag. Även om de är ute... Får väl helt enkelt ta mod till mig att fråga dem! 

• Lilla Morran

Om han "på pappret" ska vara fritids ansvar de minuterande på morgonen så måste du säkerligen betala. Om ni tycker att han kan klara sig själv den stunden på skolgården så är det säkert inga problem... Prata med dem och se. Och prata med din son och se hur han känner...

• ereois

Om du ska plugga, kommer ert hushålls inkomst att vara enbart studielån och studiebidrag? I såfall tycker jag du ska skriva in honom på frita "officiellt". Detta eftersom du ändå inte kommer att behöva betala något, lån och bidrag ska inte räknas som avgiftsgrundande inkomster om kommunen har maxtaxa inom frita.

Svar på tråden Betala för bara 20-30 min fritids varje dag??