• Sussi80

Rökning

Min mamma röker massor. Röker även inne under fläkten. Stinker rök hemma hos henne. Jag har en tre månaders och drar mig för att åka dit och hälsa på. Både jag, bebis och vagn stinker rök efter ett besök där. Hon röker naturligt vis inte inne eller vid min bebis när vi är där. Då går hon ut.

Vad hade ni gjort? Vill inte åka dit för det är så äckligt! Hon kan inte komma till mig pga att hon inte har körkort. Vill så gärna säga ifrån och försöka få henne att röka ute alltid och inte bara när vi är där.

• Svar på tråden Rökning
  • sussieluss

Förstår din frustration, men du kan inte säga till din mamma vad hon ska göra när du inte är där det är hennes hem och det måste hon få välja över själv. det är väll jättebra att hon respekterar er när ni är där och inte röka i närheten av er då. Ställ vagnen utanför så slipper den lukta, och tvätta kläderna när ni kommer hem.

• Katti09

Jag håller helt med om att du inte kan säga till henne vad hon ska och inte ska göra. Men! Det är ditt barn och du bestämmer vad hon/han ska utsättas för!
    Har du försökt prata med henne och berätta vad du känner?
    Hade jag varit i din sits hade jag helt enkelt sagt att jag inte kom dit från hemmet va rökfritt, sen är det upp till henne. Är ju en chansning men förhoppningsvis är barnbarnet värt mer än cigaretterna
    (kan ju tillägga att jag själv är rökare)

• Sussi80

Hon kommer aldrig att sluta röka. Klart ni har rätt i att jag inte kan säga åt henne att röka i sitt hem. Hon gör ju så klart som hon vill. Om jag börjar ställa ultimatum så blir det ett jäkla liv. Speciellt från övriga familjemedlemmar!

Dom kommer aldrig kunna sälja sin lägenhet den dan dom vill flytta. Kommer krävas en total renovering!

• toccata

När jag var yngre hade jag liknande problematik.

Mitt motstånd mot att exponeras mot cigarettrök växte sig så starkt att det inte fungerade och för mig blev det ultimatum. Jag kan inte åka bil med er om ni röker och jag kan inte umgås med er om ni röker i lägenheten för jag står helt enkelt inte ut.

Har man föräldrar som är någorlunda lyhörda röker de inte under färden eller medan man hälsar på, i varje fall inte inomhus. Jag tackade också nej till ett antal bilfärder och besök innan poletten trillade ner ska jag erkänna men idag fungerar det mycket bättre.

De måste också förstå att de inte handlar om dom som personer utan just om cigarettröken.

• Ollibolli

Jag hade ändå åkt ditt med mitt barn, om vi haft en bra relation i övrigt. Bra att hon inte röker när ni är där! Då behöver ju inte bebisen andas in den giftiga röken. Den rök som redan sitter i möbler/textilier, är ju inte farlig, luktar bara jävligt illa.
    Ställ vagnen utanför så luktar den inte illa sen. Och försök att ha något fönster öppet kanske när ni är där, så att det vädras lite? Och så fort ni kommer hem så släng kläderna i tvättkorgen.
    Du kan ju inte få henne att sluta röka, och hon tar ju ändå hänsyn genom att inte röka inne när ni är där. 

Svar på tråden Rökning