• PS87

Hur gör man för att plocka bort faddrarna till sonen??

Min sambos bror med respektive är faddrar till våran son.
    I början var dom överlyckliga och stod så stolta med uppe i kyrkan och höll honom. Och några månade efter hälsa dom på rätt ofta och kom med lite små presenter då och då. Vi tyckte ju verkligen att vi gjort ett bra val tills våran son började komma upp i ett års åldern. Dom slutade höra av sig, kom aldrig och hälsade på. Skulle vi träffas hela familjen tillsammans och brydde dom sig knappt om att han var med och bokade vi in nån gång för att ses så avbokade dom alltid eller så kom dom aldrig tillsammans.
    När våran son fyllde ett år kom dom först och främst sista av alla, dom gav honom en rätt så ful t-shirt ifrån utlandet dom köpt veckan innan och sen gick dom dessutom först av alla för att flickvännen skulle på spinning.
    Jag har alltid hört att faddern ska ge lite mer till både julklapp och födelsedag men jag har kanske fel. Visst en tröja är väl bättre än inget men man kunde väl ha kommit med någon leksak eller kanske ett setkläder. Tröjan hade väl kostat 10kr utomland. Hans första jul fick han ett par mystofflor som dessutom var för små så han kunde inte använda dom. Och hans andra jul fick han inget alls. Nu fyllde han två år i söndags och det var bara sambons bror som kom för att tjejen åter igen var på spinning. Brodern brydde sig inte ett skit om våran son och satt mest bara med sin mobil. Och när vi skulle öppna paket så var det inte ens dom som köpt den utan det var sambons mamma som fixat den. Han sa inte ens tack när jag sa att byxorna var fina som sonen fått.
    Och dom är lustiga när vi träffar dom. Frågar aldrig om sonen eller bryr sig knappt om att titta på honom när han är med.
    Jag har alltid fått lära mig att är man fadder så bryr man sig lite extra..har jag fel?
    Och jag trycker inte dom bryr sig alls..därför vill jag ha bort dom och min sambo säger samma sak.
    Vi trodde ju faktiskt att dom skulle bry sig med om honom..
    Men hur går man till väga?          

• Svar på tråden Hur gör man för att plocka bort faddrarna till sonen??
  • Whitetrash86

problemet idag är väl att många inte tar detta som fadder på allvar. utan det är bara något man inte säger nej till när man blir tillfrågad eller tycker är kul just den dagen och en kort stund senare.
    Därefter är man inte ett dugg mer intresserad av barn än vad man var innan... tyvärr.

Det du gör är att säga till dom att ge tillbaka dopbevisen, sen är det bara att riva pappret..  

• LiamsMamma

Ville du ha faddrar för att de skulle ge ditt barn en massa presenter? Är det därför man har en fadder?!

• Rani

Eftersom faddrarna inte fyller någon egentlig funktion utan bara finns där symboliskt så behöver man ju inte glra något. Visst, deras namn kanske står i någon kyrkbok någonstans men eftersom det inte innebär något i praktiken så spelar det väl ingen roll?

Och om man ska vara petig så är faddrarnas roll enligt kyrkan att överse och delta i barnets kristna uppfostran och be tillsammans med barnet. Det är inte att ge barnet presenter. Men eftersom typ ingen bryr sig om faddrarnas religiösa roll idag så betyder det ju nada att vara fadder.

• LadySnow

Ja, du har fått lära dig det, men det är det ju inte säkert att dina sambos bror ha fått göra Flört

Själv är jag gudmor till 2 underbara grabbar, och på deras dop lovade jag (dyrt och heligt) att
    lära dem kristna värderingar..... Jag är nog också en värdelös gudmor *funderar*   

• PS87
    LiamsMamma skrev 2012-09-11 23:41:12 följande:
    Ville du ha faddrar för att de skulle ge ditt barn en massa presenter? Är det därför man har en fadder?!
    Nej jag skrev också att det handlar inte om en massa presenter utan det handlar om att hälsa på, bry sig, visa lite omtanke åt sin brorsbarn..presenterna är inte det viktigaste utan det är deras sätt att vara imot min son, dom bryr sig inte ens om honom nu när han fyllde 2 år. Brodern satt fortfarande kvar i soffan medan alla stod i köket och sjöng för min son, bara ett av tillfällena!
  • Rani
    PS87 skrev 2012-09-12 11:44:57 följande:
    Nej jag skrev också att det handlar inte om en massa presenter utan det handlar om att hälsa på, bry sig, visa lite omtanke åt sin brorsbarn..presenterna är inte det viktigaste utan det är deras sätt att vara imot min son, dom bryr sig inte ens om honom nu när han fyllde 2 år. Brodern satt fortfarande kvar i soffan medan alla stod i köket och sjöng för min son, bara ett av tillfällena!

Jag tycker inte han låter speciellt sympstisk. Umgås lite mindre med dem kanske? Men varför är det så viktigt att plocka bort dem som faddrar? Det var ju bara ett namn som skrevs på ett papper utan att fylla någon funktion? Om du inte är religiös såklart?
  • Rani

Men om du känner så starkt för detta så antar jag att du kan ringa till församlingen där ditt barn döptes och fråga om deras namn finns nedskrivna någonstans och om de i så fall kan strykas. Jag vet inte ens om församlingen bokför faddrarna, men du kan ju pinga och fråga.

• Natulcien

Du verkar ha missförstått detta med fadderskap. Det handlar absolut inte om att ge "lite extra" till jul och födelsedagar. Det har inget med presenter att göra alls. Och ser man på fadderskapet som ett sätt att få presenter så ska man nog inte ha faddrar alls.

Faddrarna ska värna om barnets uppfostran, utbildning och (om dopet skett i kyrkan) om dess religiösa fostran. De ska finnas till hands om något händer föräldrarna etc.

• PS87
    Natulcien skrev 2012-09-12 13:34:59 följande:
    Du verkar ha missförstått detta med fadderskap. Det handlar absolut inte om att ge "lite extra" till jul och födelsedagar. Det har inget med presenter att göra alls. Och ser man på fadderskapet som ett sätt att få presenter så ska man nog inte ha faddrar alls.

Faddrarna ska värna om barnets uppfostran, utbildning och (om dopet skett i kyrkan) om dess religiösa fostran. De ska finnas till hands om något händer föräldrarna etc.
    Jaa och allt det du nämde längst ner gör dom ju inte det heller så..dom bryr sig inte om något alls!

Svar på tråden Hur gör man för att plocka bort faddrarna till sonen??