barnens pappa är bitter och väldigt oflexibel
Mitt ex och jag har två gemensamma barn, på 5 och 7 år och vi har gemensam vårdnad. Vi separerade för snart 1,5 år sedan. I början gick det hyfsat bra med kommunikationen kring barnen, men sedan jag träffade en ny kille för ett halvt år sedan har han vänt helt och hållet. Det verkar som han är bitter, fast det är han som ville avsluta vårt förhållande. I vilket fall, så bör det inte påverka barnen, vilket det gör nu.
Problemet nu är att det har blivit väldigt svårt att kommunicera med honom, kring semester, barnens aktiviteter osv...
Vi har barnen varannan vecka; men nu över Jul tyckte jag att vi skulle anpassa oss lite och köra 1,5 vecka var, eller 2 veckor, eller iaf byta en annan dag än måndag (den dagen vi brukar byta); Julafton och Nyårsafton faller på en måndag i år. Men han vill inte ändra på någonting, vilket betyder att jag inte kan ta barnen till min familj (som bor väldigt långt borta) för att fira Jul.
Samma problem blir det till sommaren. Han vill inte vara med eller utan barnen längre än en vecka, så det blir väldigt svårt att hitta på något under lite längre tid, med eller utan barnen.
Jag går inte med på hans förslag, och vi har ingen skriftlig överenkommelse om hur vi delar upp den gemensamma vården.
Dessutom kan vi inte komma överens om barnens aktiviteter och hur mycket ytterkläder och ska kosta osv... (med tanke på att man inte vill köpa allt dubbelt, utan man delar på sådant).
Går det att ta in en tredje person som kan hjälpa mig kring det här, utan att man behöver gå till tingsrätten eller något?
Tack för insikter...