• Anonym (besvärligt...)

barnens pappa är bitter och väldigt oflexibel

Mitt ex och jag har två gemensamma barn, på 5 och 7 år och vi har gemensam vårdnad. Vi separerade för snart 1,5 år sedan. I början gick det hyfsat bra med kommunikationen kring barnen, men sedan jag träffade en ny kille för ett halvt år sedan har han vänt helt och hållet. Det verkar som han är bitter, fast det är han som ville avsluta vårt förhållande. I vilket fall, så bör det inte påverka barnen, vilket det gör nu.
    Problemet nu är att det har blivit väldigt svårt att kommunicera med honom, kring semester, barnens aktiviteter osv...
    Vi har barnen varannan vecka; men nu över Jul tyckte jag att vi skulle anpassa oss lite och köra 1,5 vecka var, eller 2 veckor, eller iaf byta en annan dag än måndag (den dagen vi brukar byta); Julafton och Nyårsafton faller på en måndag i år. Men han vill inte ändra på någonting, vilket betyder att jag inte kan ta barnen till min familj (som bor väldigt långt borta) för att fira Jul.

Samma problem blir det till sommaren. Han vill inte vara med eller utan barnen längre än en vecka, så det blir väldigt svårt att hitta på något under lite längre tid, med eller utan barnen.

Jag går inte med på hans förslag, och vi har ingen skriftlig överenkommelse om hur vi delar upp den gemensamma vården.

Dessutom kan vi inte komma överens om barnens aktiviteter och hur mycket ytterkläder och ska kosta osv...  (med tanke på att man inte vill köpa allt dubbelt, utan man delar på sådant).

Går det att ta in en tredje person som kan hjälpa mig kring det här, utan att man behöver gå till tingsrätten eller något?

Tack för insikter...    

• Svar på tråden barnens pappa är bitter och väldigt oflexibel
  • Anonym

Du kan kontakta familjerätten på socialkontoret som avgör om ni har rätt till hjälp.

• Leilon

Åå andra sidan är ju familjerätten inget man måste gå till bara för att den ena föräldern tycker behovet finns.

Jag anser att jag och min föredetta behöver samarbetssamtal men det gör inte han så där står vi nu.

Hoppas ni får ordning på er relation.

• Anonym
    Leilon skrev 2012-09-12 08:06:28 följande:
    Åå andra sidan är ju familjerätten inget man måste gå till bara för att den ena föräldern tycker behovet finns.

Jag anser att jag och min föredetta behöver samarbetssamtal men det gör inte han så där står vi nu.

Hoppas ni får ordning på er relation.
    Nej det är sant, men det är en bra start och förhoppningsvis kan det ge en tankeställare till exet.
  • Anonym

Du kan be honom följa med på samarbetssamtal. Vill han inte återstår dock bara tr. Där kommer du nog få bättre lovschema och längre sommarumgänge. Vad gäller kläder så gör dig själv en tjänst, köp eget/dubbelt. Nu när du är sambo har du väl kanske lite större marginaler eller? Och ja vad gäller aktiviteter så får väl barnen gå varannan gång i värsta fall.

• Iam

Vad jag undrar är varför det är ditt sätt som ska gälla och han bara ska anpassa sig?
    För det är ju det du kräver.. Det vill säga det du retar dig på hos honom är exakt samma beteende du själv har.
    My way or the highway! 

Vi har varit i samma sits som dig, vi önskade ha lite mer tid på sommaren och mer flexibelt vid jul, men mamman vägrade ens diskutera det.. Så vi la ner det. Vi orkade inte bråka om det.
    Julen firade vi en annan dag istället, och semestern får vi klara oss på en vecka åt gången.
    Det går att lösa om man vill...
    Eller så kan man bråka.  

• Brumma

Hur mycket möter du pappan i hans önskemål?
    Klart det är bäst om man kan komma överens, men om det är bara pappan som skall komma "överens" om hur du vill ha det så får du kanske tänka om.
    Han sitter säkert o känner att DU bara vill ha det på DITT sätt...
    Det är svårt sånt här, när det är två sidor..
    Man försöker anpassa så mycket som möjligt, men får man inget tillbaks så tröttnar man. Här är det alltid vi som skall anpassa efter hur mamman anser att det skall vara. Hon kan "ge" när det passar henne, men aldrig möta på halva vägen om hon int evinner ngt på det. Så numera är det nej från vår sida till det mesta mamman vill ändra på.
    Synd när det blir så men ett måste om vi skall få någon kontinuitet överhuvudtaget...

Svar på tråden barnens pappa är bitter och väldigt oflexibel