• qosmo

hjälp med amning/flaska/pumpning

Hej alla =)

Har en liten dotter hemma på en vecka nu <3 Har köpt hem en pump för att jag vill mer kunna pumpa ut å ge henne på flaska.

Har läst lite olika sidor tycker det står olika överallt.
    Hur mycket borde jag få i en flaska och hur mycket borde hon få i sig ?? Och hur ofta?? Min lilla tjej älskar att sova, Men hon har också gulsot som vi försöker få bort helt som har en stor del med detta att göra.
    DÅ är det ännu mer viktigt att hon får i sig mat..men hon sten sover så himla mycket att det är svårt.

Undrar också hur länge maten håller egentligen? 5 timmar i rums??
    Kan ja blanda rums med de ja har i kylen? lr måste det vara allt från kylen??

Har idag även börjat använda napp för hon vill suga mycket även fast hon sover :S de va populärt! Har ingen speciell napp..borde man ha de om man ammar??
    Vill fortsätta kunna amma ibland med om det behövs. Har läst att det blir förstört för många som tar in nappar å så.
    Själv har jag medelas nappflaska nu med som skulle vara mycket bättre för henne. Om man ville kunna både amma å mata..tycker dock de kmr så mkt ur den när hon ska äta? som man kväver henne..någon mer som använt denna??

Har mycket frågor som rullar runt i huvudet..är mitt första barn så osäkerheten finns mycket =/

Tacksam för alla svar =)

• Svar på tråden hjälp med amning/flaska/pumpning
  • VärldensbästaH

Jag hänger inte riktigt med, ska du ge bröstmjölk men bara på flaska? eller menar du att du ska ge ersättning och ibland utpumpad bröstmjölk?
    I vilket fall tycker jag att du ska erbjuda så mycket hon vill, pumpa ut så mycket det går och mata så länge hon vill.
    Vår dotter hade också gulsot, och fick rådet att väcka regelbundet och mata ordentligt- att din dotter "stensover" beror säkert på gulsoten, dom blir slöa av det. Ta av henne kläder om hon känns varm och massera handflator och fötter för att hålla henne vaken vid matning, prova att byta blöja för att väcka upp henne. Var tredje timme tycker jag är ett riktmärke om hon inte vaknar av sig själv för mat.

• pigglet

När de är så små blir de lätt uttorkad och alltför slöa för att orka vakna och äta. Håll koll på att hon kissar ordentligt (minst 6 blöjor/dygn sägs det väl?), slutar hon kissa ska ni kontakta vården direkt!

Jag hängde inte heller riktigt med - du VILL amma? Då är det allra bästa att skippa flaskan och pumpen och bara amma, amma, amma. Det är bästa sättet att få en mjölkproduktion som motsvarar barnets behov.
    Att pumpa säger egentligen inte så mycket om hur mycket mjölk det finns i brösten, vi är många som knappt får ut någon mjölk alls med pumpen trots att barnet klarar sig bra på amningen.

Just nu när hon är så trött och bara vill sova så verkar det vara en dålig idé att ge henne napp. Dels fortsätter hon sova - fast hon helst ska vakna och äta. Dels tar sugningen energi, som hon borde använda till att äta. Och till sist så är det ju precis som du skriver att nappen kan störa amningen. 
    Så skippa nappen ett tag. Vaknar hon till så erbjud bröstet eller flaskan i stället.     

• Nyfiken2012

Jag fattar inte heller riktigt hur du tänkt göra. Kan inte svara på alla frågorna men några: Försiktighet m napp innan amningen "sitter", likaså med flaska. Detta OM man vill amma dvs. Jag hade mycket mjölk men det funkade inte för mig att pumpa, det är väldigt psykologiskt. Så tänk inte att du har för lite mjölk om du funkar likadant. Det bästa är att barnet stimulerar brösten alt handmjölka.

Svar på tråden hjälp med amning/flaska/pumpning