• Majspinglan

RAW FOOD

Är det nån som äter raw food och som kan?
    Jag funderar nämligen på att börja med det och vill ha lite tips, på vad man som nybörjare bör ha hemma och vad man kan vänta med och så ifall man inser att det inte var ens grej. Nån bra sida på nätet man kan beställa från o.s.v.

Tar tacksamt emot alla råd, tips och recept;)

Hej hopp! 

• Svar på tråden RAW FOOD
  • Majspinglan

Hittade en sida man kunde beställa en rawfood matkasse, nån som vet nått om detta?

• Biffus

Vilken sorts raw food är du intresserad av? Jag äter själv low fat raw vegan (frukt och grönsaker, aka 801010), men det finns ju high fat (oftast tar recepten flera dagar att genomföra) och sedan de med animaliska produkter (som rått kött ochmjölk). Du kan fråga mig frågor om LFRV om du vill, det har jag koll på :)

• Majspinglan
    Biffus skrev 2012-09-11 17:09:59 följande:
    Vilken sorts raw food är du intresserad av? Jag äter själv low fat raw vegan (frukt och grönsaker, aka 801010), men det finns ju high fat (oftast tar recepten flera dagar att genomföra) och sedan de med animaliska produkter (som rått kött ochmjölk). Du kan fråga mig frågor om LFRV om du vill, det har jag koll på :)
    Ja du får gärna berätta! =)
    Jag är helt grön! Så jag är intresserad av allt. Nästan iaf;)
    Jag beställde nyss en matkasse,  ingår inga animaliska produkter. Får se vad det är.
    Kändes enkelt att få hem en kassa vid första prövning. 
  • Biffus

Låter som en bra idé :) tänk på att man måste äta stora volymer om man bara äter frukt och grönsaker. Alltså att en måltid tex inte består utan en banan, utan kanske 6 st! Säkerligen kommer du att få höra mycket "du kommer att bli överviktig av att äta så mycket, men du kommer att svälta dig och bli mager!" (det är lite roande nästan ;D). Försök att hitta sätt att få rabatt på det du köper, tex genom att köpa en låda bananer istället för att plocka klasar i butiken.. ( jag gillar bananer :P ). Det kan lätt bli dyrt annars. Jag vet dagar som jag ätit för många hundra, och om du inte vill lägga alla dina pengar på mat (vissa anser ju att det är värt det, men jag sparar till en steinway-flygel, så), så kan det vara bra att kontakta butiker eller var du nu kommer att köpa maten från :)

• Majspinglan

Huuu... Låter dyrt och lite jobbigt!:p
    Passar ju bra att få såna här infall när man är arbetslös;)

Jag får se hur det känns efter matkassen jag beställde, jag brukar normalt äta ganska mycket, så jag hoppas jag kan bli mätt. Kanske får lägga till fil, mjölk och keso och sånt.. Återstår att se.. Men just nu vill jag utesluta sånt..
    Fast ja.. känns dyrt.. Men det kan man kanske vända på, hitta knep.

Berätta gärna mer ingående hur och vad du äter och hur du tillagar det och så..=)

• Majspinglan

Varför valde du att äta så förresten och hur länge har du gjort det?

Och hur har det påverkat dig?

• Biffus

Jag skulle personligen hellre välja att lägga till ångkokt potatis och ris (alltså BRA ris, inte vitt) framför mejeriprodukter. Man missar ut på mycket hälsoeffekter om man håller kvar vid det (plus att hög-kolhydrat och fettrikare produkter lätt lägger sig som fett på kroppen). Själv har jag ätit low fat raw vegan i ca ett halvår, och har mer ork och koncentration. Jag började äta såhär för att jag var så trött på "mainstreem" och sedan för att min hälsa fallerade på "normal" kost (min läkare sa att det berodde på att jag åt för LITE godis, och skrev ut ett matschema till mig som innefattade ca 500 g godis+fika varje dag. Nu har min sköldkörtel blivit bättre, och min motivation har kommit tillbaka. Det enda som inte har förbättrats är mina sömnproblem och min ryggvärk, som beror på att min läkare har tvingat mig till att sluta träna (enligt henne skulle jag få ryggproblem, sömnproblem och högt kortisol-värde av det). Jag är helt enkelt en träningsberoende människa (min kropp fungerar inte utan träning)!

• Thorla

Jag har aldrig provat raw food på heltid men testat. Däremot gick jag på whole30 och mådde fantastisk bra. 30 dagar "clean" food, ekologisk mat utan tillsatser allt från scratch. Gick ner 4kg!

Jag köpte en del basmatvaror på iherb.com som skickar världen över. (6usd i frakt, ibland har dom fraktfritt internationellt) Koden: BEX894 ger $10 off
    Köpte även en del mat på bodystore.se som någon annan tipsat om redan, däremot var iherb billigare trots frakt och hade större utbud på ekologisk mat.
    Daglivs i Stockholm har också bra utbud ifall man inte vill handla online.

• Majspinglan
    Thorla skrev 2012-09-14 18:56:04 följande:
    Jag har aldrig provat raw food på heltid men testat. Däremot gick jag på whole30 och mådde fantastisk bra. 30 dagar "clean" food, ekologisk mat utan tillsatser allt från scratch. Gick ner 4kg!

Jag köpte en del basmatvaror på iherb.com som skickar världen över. (6usd i frakt, ibland har dom fraktfritt internationellt) Koden: BEX894 ger $10 off
    Köpte även en del mat på bodystore.se som någon annan tipsat om redan, däremot var iherb billigare trots frakt och hade större utbud på ekologisk mat.
    Daglivs i Stockholm har också bra utbud ifall man inte vill handla online.

Tack för tipsen!
Svar på tråden RAW FOOD