• FabulousMom

Ni med kraftigt utvecklingsförsenade barn (ca 1 års försening) vad har ni fått för hjälp och råd?

Utvecklingsbedömningen på min son (som är prematur men f.ö frisk) är klar och visar precis det jag trodde, kraftig utvecklingsbedömning, på nästan alla plan ligger han ca 1 år efter sin egentliga ålder. Han är 4 år och 8 månader. En del av orsaken är så klart att han är prematur, men annars vet man inte varför.

Tänkte höra om det finns någon annan i liknande situation, kanske vi kan dela med oss av tips och råd, hur ska man som förälder göra för att stötta barnet och hjälpa med utvecklingen, någon som fått konkreta tips på vardagssituationer osv?  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 21:34
    *kraftig utvecklingsförsening, skulle det stå.
  • Svar på tråden Ni med kraftigt utvecklingsförsenade barn (ca 1 års försening) vad har ni fått för hjälp och råd?
  • vill bli mamma 2009

Hej!
    Min son är 2 år och 3 månader och är försenad i grovmotorik och tal.Han har även en del andra svårigheter. Vi håller just nu på med utredning på Hab, vilket jag gissar att ni redan gjort?
    Jag kanske inte har så mycket tips i nuläget, men vill gärna prata och stötta!

Har ni egen resurs på förskolan?
    Går ni på regelbundna besök på Barn eller Hab?

• FabulousMom

Hej vill bli mamma 2009,

min son är försenad i tal och språkförståelse, samt allmän "mental mognad". Motoriskt låg han på sin åldersnivå, men kommer att göra årliga kontroller även där. Vi går hos barnpsykolog (som gjorde bedömningen) samt logoped. Det kommer nu att sättas in en specialpedagog på förskolan och jag hoppas att hon kommer med mycket tips. 

Har ni specialpedagog eller annars resurs? Har ni lagt upp nån plan, eller det blir när utredningen är färdig?   

• vill bli mamma 2009

Vi inväntar att utredningen ska bli klar innan vi kan göra någon sorts plan, så att vi vet vad han rimligen kan förväntas kunna.I nuläget kan han inte stå eller gå utan stöd, samt pratar väldigt lite. Språkförståelsen verkar god.

På dagis har han egen resurs på halvtid plus att specialpedagog stöttar personalen.

Har din son legat ca ett år efter under en lång tid? Hur var det när han var lite yngre?

• FabulousMom

Ja, jag skulle vilja påstå att han alltid legat efter. Det var förväntat eftersom han är prematur och därför har ingen reagerat på något förutom talet eftersom det är så tydligt försenat. När han var riktigt liten såg man det ju bara motoriskt. Han satt själv vid ca 1års ålder och gick vid ca 2 års ålder. Men sen kom han ifatt där, lite sen på vissa saker men inget som någon reagerat på. Han har nyss lärt sig att stå på ett ben, det klarade han inte på kontrollen för 4 månadersen t.ex. Men språkligt har han alltid varit sen, de första 2 åren pratade han inte alls, sen har det kommit stegvis och ibland legat helt still. Vi ska dock göra en utredning hos logopeden nu och jag tror att han kommer få mest ut av hjälpen där eftersom vi får "hemläxor" då också.

Tyvärr har hans förskola inget intresse i att hjälpa honom, jag påpekade för snart 2 år sen att han behöver extra stöd, de sa då att de inte har resurser för detta och att jag får sköta det själv på fritiden. Eftersom förskolan är privat så trodde jag på att de inte har något ansvar, framtills nyligen, då barnläkaren och psykologen fick nys om att de hade sagt så. Då fick  jag veta att han absolut har rätt till att extra stöd, så jag kommer se till att han får det. En extra resurs samt specialpedagog skulle vara super för honom tror jag.

Var det du själv som föreslog extra insatserna på förskolan, eller var det personalen?
    Finns det någon teori om varför din son är sen?
    Och hur upplevde du att det var när han var mindre, har det blivit bättre i utvecklingen eller står det still?      

• cruz

Våra tvillingar föddes lätt prematura och små för tiden. Båda barnen var rätt sena med allt men under första året ansågs det normalt. Men vid 18 månaderskontrollen låg ena killen efter på språk, samspel, motorik och ja allt. Utredning startades och när sonen var 24 månader hade han en mental ålder som en 12 månaders. Han var alltså kraftigt utvecklingsförsenad. Dessutom fick han diagnosen autistiskt syndrom. Vi hoppade på den intensivträning som landstinget tyvärr har slutat att erbjuda numera (den är inte tillräckligt kostnadseffektiv). Vi hade tur. Sonen fick träning från två till fem års ålder, ca 30-35 timmar i veckan (20 -25 timmar av veckoträningen gjordes på förskolan). Vi tränade på allt: immitation, lek, motorik, kommunikation, toalettbesök, äta själv, ja allt. Man bröt ner svåra moment i enkla delar, gav så mycket hjälp att sonen klarade uppgiften och belönade sedan snabbt (vi använde speciella leksaker som han endast fick leka med under träningen). När sonen var fyra år testades hans kognitiva förmågor igen. Hans generella utvecklingsförsening var nu borta och låg till och med före med tex läsning (som han kunnat sedan han var tre). Däremot ligger han fortfarnde efter på de mer autismspecifika delarna som samspel och lek, dock inte med språket. Det allra viktigaste var när sonen började använda immitation spontant. Då började han också kunna leka smått med de andra barnen och hans utveckling exploderade. Detta hände när han var ganska precis tre år. Just lek är så viktigt för utvecklingen. Man kan lära ett barn nästan allt om man utgår från barnets intressen och bygger på från det. Vår pojke har haft heltidsresurs under hela tiden på dagis. Resurserna har fått handledning i TBA varje till varannan vecka. Nu går vår pojke helt integrerad i en vanlig förskoleklass med heltidsresurs som också ska få handledning och utbildning i autism. Jag tror att träningen bidrog till att vi inte behövt sätta sonen i specialskola. Vi får se hur det blir när kraven på skolbarnen ökar längre upp i åldrarna men just nu är vi enormt glada åt den sociala träning han får genom att kunna gå i en vanlig skola .

• FabulousMom

Vad glad jag blir att ni får den hjälp ni behöver!

Jag har tyvärr fått kämpa väldigt för att förskolan ska ställa upp på någon hjälp, men idag, efter 1,5 år har jag äntligen lyckats! Efter kontakt med skolinspektionen, barnläkare, överläkare, barnpsykolog, sjukgymnast och logoped, som alla hjälpt mig att pressa förskolechefen. Dessutom lusläste jag hela Läroplanen och klämde åt dem på de punkter och lagar som de har brustit i sina skyldigheter. Ett barn ska varken behöva ha en diagnos eller ett läkarintyg för att förskolan ska sätta in ett stöd, tyvärr måste man i vissa fall (som mitt) vara extremt påläst som förälder för att barnet ska få någon hjälp. Från sjukvården tog det 1 år innan någon insats sattes in (1 år från att jag sökte hjälp) och från förskolan 1,5 år. Det är under all kritik eftersom mitt barn är den som blivit drabbad av detta. Jag hoppas dock att han nu ska få den hjälp han behöver!  

• cruz
    FabulousMom skrev 2012-09-25 09:21:17 följande:
    Vad glad jag blir att ni får den hjälp ni behöver!

Jag har tyvärr fått kämpa väldigt för att förskolan ska ställa upp på någon hjälp, men idag, efter 1,5 år har jag äntligen lyckats! Efter kontakt med skolinspektionen, barnläkare, överläkare, barnpsykolog, sjukgymnast och logoped, som alla hjälpt mig att pressa förskolechefen. Dessutom lusläste jag hela Läroplanen och klämde åt dem på de punkter och lagar som de har brustit i sina skyldigheter. Ett barn ska varken behöva ha en diagnos eller ett läkarintyg för att förskolan ska sätta in ett stöd, tyvärr måste man i vissa fall (som mitt) vara extremt påläst som förälder för att barnet ska få någon hjälp. Från sjukvården tog det 1 år innan någon insats sattes in (1 år från att jag sökte hjälp) och från förskolan 1,5 år. Det är under all kritik eftersom mitt barn är den som blivit drabbad av detta. Jag hoppas dock att han nu ska få den hjälp han behöver!  
    Vad arg jag blir över att du fått kämpa för något som borde vara så självklart. Fantastiskt att du har orkat.
  • IrisBlå

Hej!
    Min pojke är också prematur och försenad i sin utveckling, men på det motoriska. Han kommer troligtvis att få en cp-diagnos.
    Vi är inskrivna på habiliteringen och får stöd av sjukgymnast där.

• pringles

Ska precis påbörja en utredning på vår son nu, han är 20 månader men i utveckling som en 10 månaders bebis..... Väntar på att få en tid på Lunds sjukhus.... Jätte jobbigt att inte veta vad det är för fel....

• linus

Undrar också hur det gått Har en son som varken går reser sig kryper eller äter själv pratar osv 17 månader Prematur

(¯`°?.¸ Elias, Nelly & Noah ¸.?°´¯)
  • Pojkmamma2

Har en 5,5 årig son som är utvecklingsförsenad med drygt 1 år. Vi väntar på att då komma på hab nu innan skolstart.. Han är sen i allt, motorik, tal, mentalt, socialt, ja allt. Gjorde wippsi testet å de visade försening på alla delar av testet.

Han har förmodligen oxå dyslexi, som de ska börja utreda hos logoped nu.

Svar på tråden Ni med kraftigt utvecklingsförsenade barn (ca 1 års försening) vad har ni fått för hjälp och råd?