Ja, jag skulle vilja påstå att han alltid legat efter. Det var förväntat eftersom han är prematur och därför har ingen reagerat på något förutom talet eftersom det är så tydligt försenat. När han var riktigt liten såg man det ju bara motoriskt. Han satt själv vid ca 1års ålder och gick vid ca 2 års ålder. Men sen kom han ifatt där, lite sen på vissa saker men inget som någon reagerat på. Han har nyss lärt sig att stå på ett ben, det klarade han inte på kontrollen för 4 månadersen t.ex. Men språkligt har han alltid varit sen, de första 2 åren pratade han inte alls, sen har det kommit stegvis och ibland legat helt still. Vi ska dock göra en utredning hos logopeden nu och jag tror att han kommer få mest ut av hjälpen där eftersom vi får "hemläxor" då också.
Tyvärr har hans förskola inget intresse i att hjälpa honom, jag påpekade för snart 2 år sen att han behöver extra stöd, de sa då att de inte har resurser för detta och att jag får sköta det själv på fritiden. Eftersom förskolan är privat så trodde jag på att de inte har något ansvar, framtills nyligen, då barnläkaren och psykologen fick nys om att de hade sagt så. Då fick jag veta att han absolut har rätt till att extra stöd, så jag kommer se till att han får det. En extra resurs samt specialpedagog skulle vara super för honom tror jag.
Var det du själv som föreslog extra insatserna på förskolan, eller var det personalen?
Finns det någon teori om varför din son är sen?
Och hur upplevde du att det var när han var mindre, har det blivit bättre i utvecklingen eller står det still?